2017-09-02, 00:55
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Bra fråga... En tåglinje som nästan aldrig spårar ur är Öresundståget. Känns som att det är tryggare på det än att gå över gatan.

Stämmer bra det.
Det är välkänt att Öresundskonsortiet ingick en pakt med djävulen angående järnvägsförbindelsen. När människans regler, fysikens lagar, och principen om alltings jävlighet dikterar att det kommer gå åt helvete, så avstyr hin håle katastrofen.
http://perrasmotornostalgi.blogspot....amta-vagn.html

Citera
2023-04-17, 01:17
Avstängd
Alltid lite orolig när tåget går fort som satan för det känns som att det skulle gå åt helvete om det spårade ur eller något, dvs om någon idiot bestämt sig för att försöka förstöra eller mixtra med rälsen precis innan tåget kommer dit så att tåget ej hinner stanna.

Är det så svårt för en "lekman" att lägga på en ramp på spåret eller dylikt och få det att krascha?
Citera
2023-04-17, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Alltid lite orolig när tåget går fort som satan för det känns som att det skulle gå åt helvete om det spårade ur eller något, dvs om någon idiot bestämt sig för att försöka förstöra eller mixtra med rälsen precis innan tåget kommer dit så att tåget ej hinner stanna.

Är det så svårt för en "lekman" att lägga på en ramp på spåret eller dylikt och få det att krascha?

Ja, det är tack och lov ganska svårt att få ett tåg att spåra ur med flit. Hoppas du inte sitter och klurar på några dumma idéer där hemma.
Citera
2023-04-17, 16:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Ja, det är tack och lov ganska svårt att få ett tåg att spåra ur med flit. Hoppas du inte sitter och klurar på några dumma idéer där hemma.

I så fall hade jag inte frågat på Flashback iaf, inte direkt begåvningsreserven vi har här.

Känns inte så säkert hursom, att sabotera rälsen är nog ingen omöjlig uppgift för den med rätt verktyg.
Senast redigerad av peterj76 2023-04-17 kl. 16:28.
Citera
2023-04-17, 16:27
Medlem
Citat:
Såg det ut som att jag bad om tips eller?

Ja, det såg lite ut som det faktiskt. Men det var ju skönt att höra att du inte har några planer på att få ett tåg att spåra ur.
Citera
2023-04-17, 16:29
Avstängd
Citat:
Ja, det såg lite ut som det faktiskt. Men det var ju skönt att höra att du inte har några planer på att få ett tåg att spåra ur.

I så fall hade jag inte bett om råd på Flashback, puckonas paradis.
Citera
2023-04-17, 16:31
Avstängd
Citat:

Tror du även trådskaparen och alla som skrivit i denna tråd har planer att spåra ur ett tåg alltså?
Citera
2023-04-17, 16:37
Medlem
Citat:
Tror du även trådskaparen och alla som skrivit i denna tråd har planer att spåra ur ett tåg alltså?

Det hoppas jag inte men det kan ju inte uteslutas.
Citera
2023-04-17, 16:40
Avstängd
Citat:
Det hoppas jag inte men det kan ju inte uteslutas.

Det lär ju hända någon gång att någon galning lyckas antar jag. Om du har tur sitter du på tåget när det sker!
Citera
2023-04-17, 17:01
Medlem
Citat:
Det lär ju hända någon gång att någon galning lyckas antar jag. Om du har tur sitter du på tåget när det sker!

Precis det jag är rädd för. Jag försöker skydda mitt eget liv genom att döda diskussionen i den här tråden.
Citera
2023-04-17, 19:16
Medlem
MatuldaochMegasens avatar
Blev chauffören inspirerad av den här tråden?

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/b...pår-1.97226640

Sammanfattning: Betongbil spillde betong över spårvägsspåret i Göteborg idag. Upptäckt innan någon spårvagn spårade ur.
Citera
2023-05-01, 09:39
Medlem
qaaqs avatar
Värm upp rälsen, och böj/res den med lämpliga maskiner
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback