2023-04-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag tror inte att ryssarnas intel är lika bra som Ukrainas med tanke på vad som ligger bakom Ukrainas, misstänker att Pentagon och London jobbar 24/7 för att hålla Ukraina uppdaterad om vad Ivan håller på med.
Ja, detta är en fin fördel för Ukraina.
Citera
2023-04-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har blivit osäker på om Archer är på gång till UAF?? Igår kom det ut bilder på att UK har köpt några Archer för att ersätta alla AS-90 de skickade till UAF. Det kan ju vara så att UK ville ha alla Archer vi hade att sälja snabbt.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1652046815166955520
den affären har ju varit klar länge. så det påverkar inte vi har 24 över. eller hade.
Citera
2023-04-29, 21:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Den ukrainska ledningen får "assistans" i toppklass, men ryssarna bör kunna avgöra i alla fall någorlunda var det stora anfallet kommer — om det inte blir en rad mindre simultant. Dock i ett sent skede, eftersom man anar att de tvingas förlita sig på egna observervationer i realtid. Det vore inte förvånande om de får svårt att hålla positionerna, men det kanske man bör räkna med. Jag tror att ryssarna själva räknar med det, och att planen är att försöka genskjuta ukrainarna på "den andra sidan". Kan säkert dra ut på tiden. I så fall är det klippt för ryssen. De kan inte chansa och sätta allt sitt folk på hela linjen — det behövs egentligen inte jättemånga försvarare för att bromsa upp ett anfall mot befästa linjer tillräckligt för att tillfoga anfallaren stor skada; särskilt inte om anfallaren saknar flygunderstöd. Men vi får se. Jag tror på flera genombrott. Därefter blir det intressant på riktigt.

Tror som du, Ukraina kommer att försöka få genombrott på flera ställen, just för att ryssarna ska få svårt att förstärka där det verkligen kommer att behövas, det kommer att bli spännade och något för historieböckerna, vem vet några slag kan ju bli lika kända som det vid Stalingrad t.ex.
Citera
2023-04-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har blivit osäker på om Archer är på gång till UAF?? Igår kom det ut bilder på att UK har köpt några Archer för att ersätta alla AS-90 de skickade till UAF. Det kan ju vara så att UK ville ha alla Archer vi hade att sälja snabbt.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1652046815166955520
14 gick till Uk och 8 till Ukraina. dom borde vara på plats.
Citera
2023-04-29, 21:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Frågan är om Ryssland har förmågan ? De flygplan de använder i rollen för markunderstöd är ju ingalunda immun till och med mot manpads ( har redan bevisats ) Ska man exkludera hotet från manpads behöver man verka från högre höjd och då måste man möta hotet från både S300 och Patriot och Iris-T om det hunnit fram ? Olika flygplan har olika roller och olika hotbilder emot sig . Sedan har ju Ukraina även fått tillökning i flygvapnet med mig 29 T som är natoanpassat mez allt vad det innebär för vapenbalkar och tillgängliga vapensystem . Det är en knepig fråga faktiskt ?

Fan vet hur det är ställt med det ryska flygvapnet men Ukraina måste absolut ta höjd för att det fungerar annars kommer de att få ett obehagligt slut på sin offensiv.

Kort sagt, de bör tänka som så att det ryska flygvapnet fungerar i toppklass och se till att de har tillräckligt med motmedel för att inte stå med lång näsa när väl offensiven börjar.
Citera
2023-04-29, 21:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tror som du, Ukraina kommer att försöka få genombrott på flera ställen, just för att ryssarna ska få svårt att förstärka där det verkligen kommer att behövas, det kommer att bli spännade och något för historieböckerna, vem vet några slag kan ju bli lika kända som det vid Stalingrad t.ex.
Mm, jag skulle nästan vilja drista mig till att påstå att det är omöjligt för ryssarna att förstärka där det behövs. De får hoppas på att försvarslinjerna tar död på tempot och decimerar anfallaren hyfsat — för att sedan kunna möta honom i rörlig strid.

Till skillnad från många andra tänker jag att det vore osmart av ukrainarna att köra på en spets som man riskerar förlora udden på, och som är känslig i sidorna efter ett genombrott. Mycket bättre med anfall på bred front längs ett helt avsnitt nu när de är så många. Det blir svårare för ryssen.
Citera
2023-04-29, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Vad har använts i Ukraina? Fotlappar? Ja, tro fan att det gick åt helvete då. Idag har vi något som kallas skor, och det har vi haft sedan de senaste 40 åren. Jag misstänker att dem du talar om i Ukraina kanske helt enkelt bara fick reguljära läderkängor som kräver både väta och milavandringar för att till slut förstås som den vara de är. Men som sagt ja, de som skall röra på sig får riktiga skor och dessa kräver lika lite fotlappar som någon annan Merrell eller Nike'. de som inte skall får styva produkter som hjälper dem att stå upp och säga - ja, kapten med ögongloberna stirrandes på "sina" haubitsar. Med och utan fotlappar virade runt skallen för att behålla förståndet. Tack för din strävan. Både från mig, SPZ och KGB.

Nu pratar vi förstås om spetsnaz trupper förstås.
Som satts in som reguljär trupp.
Och som numera är närmast utplånade liksom VDV styrkorna som numera är närmast utlånade..
Tönt! Och tydligen vatnik..
Citera
2023-04-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Frågan är om Ryssland har förmågan ? De flygplan de använder i rollen för markunderstöd är ju ingalunda immun till och med mot manpads ( har redan bevisats ) Ska man exkludera hotet från manpads behöver man verka från högre höjd och då måste man möta hotet från både S300 och Patriot och Iris-T om det hunnit fram ? Olika flygplan har olika roller och olika hotbilder emot sig . Sedan har ju Ukraina även fått tillökning i flygvapnet med mig 29 T som är natoanpassat mez allt vad det innebär för vapenbalkar och tillgängliga vapensystem . Det är en knepig fråga faktiskt ?
jo och ryska sead förmågan verkar vara typ sämst. samtidigt är inte patriot s300 osv så enkla och flytta med en offensiv. dom är stora och kräver en hel del för att flytta.
Citera
2023-04-29, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
14 gick till Uk och 8 till Ukraina. dom borde vara på plats.

På plats.
Citera
2023-04-29, 21:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Mm, jag skulle nästan vilja drista mig till att påstå att det är omöjligt för ryssarna att förstärka där det behövs. De får hoppas på att försvarslinjerna tar död på tempot och decimerar anfallaren hyfsat — för att sedan kunna möta honom i rörlig strid.

Till skillnad från många andra tänker jag att det vore osmart av ukrainarna att köra på en spets som man riskerar förlora udden på, och som är känslig i sidorna efter ett genombrott. Mycket bättre med anfall på bred front längs ett helt avsnitt nu när de är så många. Det blir svårare för ryssen.

Håller med, det ska fan vara Ukrainsk strateg just nu, hur ska de formera sina styrkor och vad kommer att ge det bästa utfallet?

Kanske är din breda front det rätta svaret, om inte så kommer vi att få facit i historieböckerna, dvs. hur skulle de ha gjort egentligen för att lyckas, nu tror jag att de kommer att lyckas och att de kommer att försöka klyva fronten genom att nå ner till Azovska sjön men som sagt, det är vad jag tror, Ukraina har kanske en helt annan plan.
Citera
2023-04-29, 21:56
Medlem
Ryzk desinformation i realtid.

"Gick ut med att man förstört tysk superstridsvagn • Svaret: ”Allt fungerar fortfarande”
På en pressträff visades bild på luftvärnkanonvagnen, men filmen avslöjar att drönaren studsar bort från pansaren."

https://taskandpurpose.com/news/russia-spetsnaz-annihilated-ukraine-leaks-claim/

Ryzzarna gör bort sig direkt.
Har troligen inte ens förstått hur stridsvagnarna från väst är konstruerade. Och vilket stål man använder.
Citera
2023-04-29, 21:59
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
jo och ryska sead förmågan verkar vara typ sämst. samtidigt är inte patriot s300 osv så enkla och flytta med en offensiv. dom är stora och kräver en hel del för att flytta.
Räckvidden kompenserar en del och sedan behöver inte systemen vara samgrupperade ? Jag gjorde bara jämförelsen för verkan på höjd . Jag vet att använder Ryssland SU25 på samma vis de gjort hitils lär de skjutas ned löpande med små resurser . Samma med deras " krokodil " samt flygande godsfinkor ( Ukraina har redan övat skeetskytte på dem med manpads ) Antingen är Stinger och Strela samt igla jävligt bra eller är Rysk taktik / uppträdande gentemot en likvärdig styrka väldigt usel ( jag har bara noterat det )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in