2023-04-29, 20:51
Medlem
Så frågan är om det är Archer som man använder mot staden kommer inte ihåg vad den hette? Dom borde vara levererade nu
Citera
2023-04-29, 20:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, jag tror att tidsfaktorn trots allt är avgörande för Ukraina, rent militärstrategiskt vore det ju bra för Ukraina om ryssarna inte hinner omgruppera så ett snabbt chansanfall med lite kladd kvar i jorden tror jag öppnar för framgång.

Ju längre Ukraina dröjer desto lättare för ryssarna att skicka trupper dit det behövs.
Om de (ryssarna) vet var det behövs, ja.

Med kladd kvar i jorden tar ju uppmarschen längre tid, så jag tror att det är hugget som stucket. Det rör sig om max några dygn oavsett — stora ukrainska trupprörelser som ryssarna bör kunna iaktta från luften.

Tror inte direkt att ryssarna omgrupperar i sista minuten; redan fastlagd plan för att möta offensiven gäller förmodligen. Men det är klart att det bör gå så fort som möjligt ändå. Om inte annat för att ta sig igenom försvarslinjerna.
Citera
2023-04-29, 21:05
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Med kladd kvar i jorden tar ju uppmarschen längre tid, så jag tror att det är hugget som stucket. Det rör sig om max några dygn oavsett — stora ukrainska trupprörelser som ryssarna bör kunna iaktta från luften.

Tror inte direkt att ryssarna omgrupperar i sista minuten; redan fastlagd plan för att möta offensiven gäller förmodligen. Men det är klart att det bör gå så fort som möjligt ändå. Om inte annat för att ta sig igenom försvarslinjerna.

"Time will tell" hur snabbt det kommer att smälla.

Jag tror inte att ryssarnas intel är lika bra som Ukrainas med tanke på vad som ligger bakom Ukrainas, misstänker att Pentagon och London jobbar 24/7 för att hålla Ukraina uppdaterad om vad Ivan håller på med.

Nej, ryssarna kommer inte att omgruppera i sista minuten men när Ukraina börjar rulla så måste de ju svara upp på de ställen där Ukraina får genombrott, så frågan är ju, kommer ryssarnas intel vara så pass bra att de kan sitta lugnt och invänta eller får de en rejäl överraskning?
Citera
2023-04-29, 21:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag tror det är bokstavstrogna kommunister som vill sprida narrativet att ryss-land måste få behålla det de stulet.
Klart att de kommer försöka stå emot.

Vi med hjärtat på rätt ställe hoppas på stora framgångar för Ukraina.
Varför?
Om detta får fortsätta, så är det:
1. Prejudikat för att land grab är ok.
2. Öppnar upp för att Sovjet ska återuppstå. Våta drömmar för proletären!
3. Kapprustningen kommer att komma i större omfattning än någonsin.

Kul va?

Det är faktisk väldigt svårt att se något kul med världsläget just nu och då främst denna konflikt. Men jag hoppas naturligtvis det löser sig utan att vi får ett långt kallt krig eller värre.
Detta var ganska realistisk artikel.

https://www.svd.se/a/JQR5B4/analytiker-det-vore-forodande-for-ukraina
Citera
2023-04-29, 21:15
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Citat:

Jag tror inte att ryssarnas intel är lika bra som Ukrainas med tanke på vad som ligger bakom Ukrainas, misstänker att Pentagon och London jobbar 24/7 för att hålla Ukraina uppdaterad om vad Ivan håller på med.

Nej, ryssarna kommer inte att omgruppera i sista minuten men när Ukraina börjar rulla så måste de ju svara upp på de ställen där Ukraina får genombrott, så frågan är ju, kommer ryssarnas intel vara så pass bra att de kan sitta lugnt och invänta eller får de en rejäl överraskning?
Intressant diskussion. Går det utesluta ett massivt flyganfall från ryssen som svar på Uaf offensiv? Missilregnet härom dagen var det någon som hade uppgifter/hintade om att det var avsett att röja Uafs luftförvar -bla, patriotsystem?
Senast redigerad av Taggad 2023-04-29 kl. 21:17.
Citera
2023-04-29, 21:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Intressant diskussion. Går det utesluta ett massivt flyganfall från ryssen som svar på Uaf offensiv? Missilregnet härom dagen var det någon som hade uppgifter/hintade om att det var avsett att röja Uafs luftförvar -bla, patriotsystem?

Det går absolut inte att utesluta, snarare måste Ukraina ta höjd för att det kommer att bli ett rent helvete från luften, jag tror personligen att ryssarna har mycket mer att ge från luften, de kommer ju att bli så illa tvungna i försöket att stoppa Ukraina om de får det genombrott i ryssarnas försvarslinje som Ukraina tror att de ska få,
Citera
2023-04-29, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
frågan är om ryska flyget är bra nog. jag är tveksam det går inte och bara flyga in och bomba först måste man in med sead förmåga och slå ut luftvärn. jag är tveksam men visst offrar ryssland en stor del flyg som man sedan inte kan ersätta så skulle man kunna överbelasta Ukrainas luftvärn och få temporärt lufthärravälde men det skulle kosta massor.
Citera
2023-04-29, 21:22
Avstängd
psychicsailors avatar
Den förvisso ganska illikvida betting-marknaden ger 50% sannolikhet cirka för att Ukraina lyckas med någon form av offensiv. De nämner inte ordet "lyckad" men har satt upp följande situation:

Will Ukraine Retake Control of Seiveirodonetsk, Kreminna, Lysychansk, Melitopol, Mariupol, Tokmak, Donetsk, or Svatove by September 15th?

https://insightprediction.com/m/201557/will-ukraine-retake-control-of-seiveirodonetsk-kreminna-lysychansk-melitopol-mariupol-tokmak-donetsk -or-svatove-by-september-15th

Det tycker jag också är en ganska rimlig definition på vad man kan förvänta av en lyckad offensiv. Jag skulle dock ha satt 15 oktober. Man kan tänka sig att en offensiv kan vara lovande, men det tar lång tid med strid i bebyggelse.

Om Ukraina lyckas enligt detta kriterium, visar man att militärstöd kan innebära att man i princip kan nå sitt mål, att kasta ut ryssarna från landet. Helst bör man ta mer än Kreminna eller Svatove, för att det ska ta rimligt lång tid.
Citera
2023-04-29, 21:25
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Så frågan är om det är Archer som man använder mot staden kommer inte ihåg vad den hette? Dom borde vara levererade nu
Jag har blivit osäker på om Archer är på gång till UAF?? Igår kom det ut bilder på att UK har köpt några Archer för att ersätta alla AS-90 de skickade till UAF. Det kan ju vara så att UK ville ha alla Archer vi hade att sälja snabbt.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1652046815166955520
Citera
2023-04-29, 21:26
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:

Den ukrainska ledningen får "assistans" i toppklass, men ryssarna bör kunna avgöra i alla fall någorlunda var det stora anfallet kommer — om det inte blir en rad mindre simultant. Dock i ett sent skede, eftersom man anar att de tvingas förlita sig på egna observervationer i realtid. Det vore inte förvånande om de får svårt att hålla positionerna, men det kanske man bör räkna med. Jag tror att ryssarna själva räknar med det, och att planen är att försöka genskjuta ukrainarna på "den andra sidan". Kan säkert dra ut på tiden. I så fall är det klippt för ryssen. De kan inte chansa och sätta allt sitt folk på hela linjen — det behövs egentligen inte jättemånga försvarare för att bromsa upp ett anfall mot befästa linjer tillräckligt för att tillfoga anfallaren stor skada; särskilt inte om anfallaren saknar flygunderstöd. Men vi får se. Jag tror på flera genombrott. Därefter blir det intressant på riktigt.
Citera
2023-04-29, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det är faktisk väldigt svårt att se något kul med världsläget just nu och då främst denna konflikt. Men jag hoppas naturligtvis det löser sig utan att vi får ett långt kallt krig eller värre.
Detta var ganska realistisk artikel.

https://www.svd.se/a/JQR5B4/analytiker-det-vore-forodande-for-ukraina
ja det är ganska realistiskt jag tror med att Ukraina kommer lyckas i början men sedan kör man fast. det är helt enklet mycket kompliserat och få fram allt man behöver tänk bara bränsle mat vatten till1500 fordon det är en jätte grej och fixa logistiken till jag tror inte Ukraina har den förmågan.
det talar faktist för att man kör mot krim för att få till förhandlingar sedan. sätter dom in det dom har idag tar dom krim men ger sig inte ryssarna då så blir det svårt i längden.
Citera
2023-04-29, 21:29
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Det går absolut inte att utesluta, snarare måste Ukraina ta höjd för att det kommer att bli ett rent helvete från luften, jag tror personligen att ryssarna har mycket mer att ge från luften, de kommer ju att bli så illa tvungna i försöket att stoppa Ukraina om de får det genombrott i ryssarnas försvarslinje som Ukraina tror att de ska få,

Frågan är om Ryssland har förmågan ? De flygplan de använder i rollen för markunderstöd är ju ingalunda immun till och med mot manpads ( har redan bevisats ) Ska man exkludera hotet från manpads behöver man verka från högre höjd och då måste man möta hotet från både S300 och Patriot och Iris-T om det hunnit fram ? Olika flygplan har olika roller och olika hotbilder emot sig . Sedan har ju Ukraina även fått tillökning i flygvapnet med mig 29 T som är natoanpassat mez allt vad det innebär för vapenbalkar och tillgängliga vapensystem . Det är en knepig fråga faktiskt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in