2023-04-18, 10:25
Medlem
Nihennas avatar
Jag är riktigt sugen på en elskoter och har varit det i flera års tid nu och jag funderar på att slå till nu när kortsiktiga sparkontot har såpass mycket att det känns bekvämt.

Frågan är vilken man ska ha? Jag bor i Göteborg, och Göteborg är en väldigt bergig och kullig stad, och givetvis så bor jag på en av dessa kullar, och behöver alltså en med en motor som klarar av detta.

Samtidigt vill jag inte betala för mycket. Tänker mig max 5500-6000 kr.

Vad finns det för bra modeller i denna prisklassen?
Citera
2023-04-18, 11:23
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag är riktigt sugen på en elskoter och har varit det i flera års tid nu och jag funderar på att slå till nu när kortsiktiga sparkontot har såpass mycket att det känns bekvämt.

Frågan är vilken man ska ha? Jag bor i Göteborg, och Göteborg är en väldigt bergig och kullig stad, och givetvis så bor jag på en av dessa kullar, och behöver alltså en med en motor som klarar av detta.

Minst 800w och en modell som dom säljer drev till. 800w är stark som fan och går ca 30 kmh. Ett större bakdrev så sjunker hastigheten till ca 20 men blir ännu starkare.
Citera
2023-04-18, 13:15
Medlem
TheGretaResets avatar
Värsta berget är väl att bo högst upp på masthugget. Nordhemsgatan har en djävla lutning tex.

Bäst hade en scooter med stort drev bak varit bäst. Finns det ens?

Helsingborg är rätt backigt (en backe men brant). Tycker mig se hyrscootrarna puttrar på bra uppför.
Senast redigerad av TheGretaReset 2023-04-18 kl. 13:18.
Citera
2023-04-28, 20:57
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Skall du ha en kvalitetscykel med rätt effekt 500-800W för väldigt branta backar så är det nog 10-15 papp som gäller.

Jag skulle nog gått på denna, beroende lite på din vikt, och exakt hur branta backar/berg:

https://m3.idg.se/2.1022/1.777647/se...ckscooter-p65e
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback