2023-04-18, 17:12
Medlem
Funderar starkt på att köpa denna elsparkcykel (min första) men innan jag gör det undrar jag om man kan låsa fast den i ett cykelställ etc och om den har någon typ av larmfunktion så att den låter om man försöker flytta den eller om man kan se på telefonen att någon försöker sno den?

Tyvärr har butikjäveln inte något telefonnummer så får fråga här istället.
Citera
2023-04-18, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AxelArne
Funderar starkt på att köpa denna elsparkcykel (min första) men innan jag gör det undrar jag om man kan låsa fast den i ett cykelställ etc och om den har någon typ av larmfunktion så att den låter om man försöker flytta den eller om man kan se på telefonen att någon försöker sno den?

Tyvärr har butikjäveln inte något telefonnummer så får fråga här istället.

Du kan låsa fast den. Den har en lås funktion som ger ifrån sig ljud när den blir förflyttad men mer än så gör den inte. Ljudet som kommer lär du inte höra så långt bort så rätt onödig funktion.

Säkrast är att ha den nära sig.
Citera
2023-04-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redstar12
Du kan låsa fast den. Den har en lås funktion som ger ifrån sig ljud när den blir förflyttad men mer än så gör den inte. Ljudet som kommer lär du inte höra så långt bort så rätt onödig funktion.

Säkrast är att ha den nära sig.

Men vad på sparkcykeln låser man fast den i? Det är svårt att se på bilderna men det verkar inte finnas mycket till hålutrymme på hjulen etc där man kan få plats att fästa ett lås. Tänkte låsa fast den i cykelstället medans jag är på gymmet då man inte får ta in sparkcyklar där.

Tänker att ljudfunktionen är bra för att den väcker i alla fall uppmärksamhet då det är ganska mycket folk som rör sig precis vid cykelstället.
Citera
2023-04-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AxelArne
Men vad på sparkcykeln låser man fast den i? Det är svårt att se på bilderna men det verkar inte finnas mycket till hålutrymme på hjulen etc där man kan få plats att fästa ett lås. Tänkte låsa fast den i cykelstället medans jag är på gymmet då man inte får ta in sparkcyklar där.

Tänker att ljudfunktionen är bra för att den väcker i alla fall uppmärksamhet då det är ganska mycket folk som rör sig precis vid cykelstället.

Bak däcket har utrymme för att låsa fast den. Varför skulle du inte kunna veckla ihop scootern och föra den in i gymmet för?
Citera
2023-04-26, 08:10
Medlem
Muppetys avatar
Jag låser fast min sparkcykel i cykelställ, stolpar o liknande med detta lås; https://www.biltema.se/cykel-elcykel...las-2000018122

Du kan ha det runt styret o en stolpe eller nedtill intill framhjulet o ett cykelställ, det går inte att lirka ut sparkcykeln på nått av sätten.

EDIT: Det finns ju också GPS-prylar man kan stoppa i styret o liknande, men de är dyra o kräver abonnemang.
Citera
2023-04-26, 08:58
Medlem
Magnums avatar
Den inbyggda larmfunktionen aktiveras i appen och gör så att framhjulet låser sig och scootern ger ifrån sig ett pipljud när den rullas. Ljudet är dock inte speciellt högt och låsfunktionen kräver att du inte stänger av scootern. Mer eller mindre värdelös mao.
Vem som helst kan dessutom ladda ner appen och koppla upp sig mot din scooter, det finns inget skydd mot detta.

Det finns externa lås som tjuter högt, både bygel- och skivbromsvarianter. Slutar antagligen ändå med att du blir av med scootern. Det bästa är att aldrig lämna den ur sikte.
Senast redigerad av Magnum 2023-04-26 kl. 09:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback