2023-04-25, 12:49
Medlem
Hur fungerar det juridiskt när ett barn tjänar större summor pengar?

Han är ej anställd av Majblommeföretaget. Och för ung för att starta en firma.

Samtidigt som beloppen är på en sådan nivå att de är skattepliktiga.
Citera
2023-04-25, 12:49
Medlem
Helt otroligt bra jobbat att dra in 10% av försäljningen samt 50kr extra för varje 1500kr han säljer för.

På min tid var man tvungen att gå från dörr till dörr och knacka på och fråga varje person om de ville köpa, pengarna gick till klasskassan. Fick väl ihop lite småpengar på det.

Så att Murhaf drar in en halv årslön digitalt är enastående! Lite som ett självspelande piano.
Citera
2023-04-25, 12:50
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Så är det, svenska barn har blivit rånade av babbar när de varit ute och fysiskt sålt majblommor.
Riskerna är enorma när barn befinner sig ute med pengar osv. Lätta mål för de fega importerade kriminella elementen. Fick de stackars barnen en tiondel av den mediala uppmärksamheten som denna fejk-försäljare? Knappast.

Barn ska inte sälja majblommor i en mörk gångtunnel. De ska ställa sig mitt på dagen / eftermiddag på en välbesökt ICA Maxi stormarknad typ.
Citera
2023-04-25, 12:52
Medlem
Kudos till grabben vilken stjärna
Citera
2023-04-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olle-olsson
Hur fungerar det juridiskt när ett barn tjänar större summor pengar?

Han är ej anställd av Majblommeföretaget. Och för ung för att starta en firma.

Samtidigt som beloppen är på en sådan nivå att de är skattepliktiga.
Allt över 22208:- ska beskattas.
Så nästa år kommer han figurera i snyftartiklar där han får ett enormt belopp från skattemyndigheten som han ska betala in, men har inte ett öre kvar och skyller på rasism.

Edit:
om han nu sålt för 1,6 miljoner kr och får behålla 10% själv, dvs 160 000, utan att vara anställd så måste han betala arbetsgivaravgift och löneskatt på det. Så runt 55 000kr.
Ska bli intressant att se om han är medveten om detta.
Senast redigerad av Tompa81 2023-04-25 kl. 12:59.
Citera
2023-04-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Barn ska inte sälja majblommor i en mörk gångtunnel. De ska ställa sig mitt på dagen / eftermiddag på en välbesökt ICA Maxi stormarknad typ.
Det är alltså i mörka gångtunnlar de blivit misshandlade/rånade tidigare år?
Citera
2023-04-25, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Som den här pojken?
https://www.dagensvastervik.se/nyheter/blaljus/e/138171/ung-pojke-ranades-pa-pengarna-fran-majblommorna/
Sålde majblommor utanför Ica, 1600-1700, igår. Blev rånad.
Senast redigerad av Tompa81 2023-04-25 kl. 13:00.
Citera
2023-04-25, 12:55
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Det är alltså i mörka gångtunnlar de blivit misshandlade/rånade tidigare år?

Inte fan vet jag, det har säkert hänt att de blir rånade men vart, undrar jag? Knappast mitt på dagen på en ICA stormarknad. Men möjligen i så fall på väg hem.
Citera
2023-04-25, 12:56
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Kan väl tycka att man endast förtjänar beröm om man slitit hårt själv och ihärdigt sprungit från dörr till dörr och sålt sina blommor. Att gråta ut i sociala medier så att stora konton på twitter och facebook delar hans betalningsuppgifter har jag väl lite svårt att ge beröm till även om det är kul för killen och familjen.
Citera
2023-04-25, 13:00
Medlem
Läste om denne pojken i morse och då stod det att han fått 47 000:- i dricks hittills.

Det är väl pengar som räknas som inkomst i hushållet så mamman kanske får lite mindre bidrag ett tag framöver?
Citera
2023-04-25, 13:01
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Här är ett barn till som sålt för väldigt mycket pengar: https://www.tv4.se/artikel/1faEjAzRrTNPg6TRS3b3MT/millie-har-salt-majblommor-foer-oever-350-000-pa-ett-dygn

Jag köpte på hennes försäljningssida härom dagen.

Folk tycks tro att killen gått runt på stan och sålt för en halv miljon. Funkar ju inte så längre.

Får ju kredda Majblomman för att ha gjort det så smidigt att stödja en enskild person för sakens skull.
Citera
2023-04-25, 13:01
Avslutad
Trots rasister i varje vrå har kolatoppen dragit in någon mille. Naturligtvis påpasslig draghjälp från medier som var misstänkt redo att sjösätta både en asylsökningssnyfthistoria och en rasistskandal samtidigt för att maximera Disneyfaktorn.

100% beställningsarbete för att köpa sig lite tilltro till den ocean av inkompetens man varit med och belastat hederliga människors plånbok till.
Senast redigerad av Krakem 2023-04-25 kl. 13:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in