Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-14, 12:21
  #1285
Medlem
kauwts avatar
Full koll på att det var en cover har jag inte. Men nu vet jag 😂
Citera
2023-04-14, 15:00
  #1286
Medlem
JustZlatans avatar
KL 15:00 släpptes den nya låten 1916.

https://www.youtube.com/watch?v=HgGhhnQB1gw

Motorhead-cover. Inte lika bra som originalet. Det nästan 4 minuter långa stråk-outrot var vackert.
__________________
Senast redigerad av JustZlatan 2023-04-14 kl. 15:15.
Citera
2023-04-17, 16:35
  #1287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
KL 15:00 släpptes den nya låten 1916.

https://www.youtube.com/watch?v=HgGhhnQB1gw

Motorhead-cover. Inte lika bra som originalet. Det nästan 4 minuter långa stråk-outrot var vackert.


Smaken är som baken, tycker denna är MYCKET, MYCKET bättre än originalet. Dels för att rösten är bättre och även att den är mer musikalisk.
Citera
2023-04-24, 17:05
  #1288
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Smaken är som baken, tycker denna är MYCKET, MYCKET bättre än originalet. Dels för att rösten är bättre och även att den är mer musikalisk.

Jag älskar den här versionen, dock tycker jag mycket om originalet också.
Citera
2023-07-26, 00:13
  #1289
Medlem
ingen turne i sverige verkar det som? skulle vilja se dem , inte ett band jag åker jorden runt för men de är ganska sköna faktiskt
Citera
2023-07-26, 00:27
  #1290
Medlem
Ju mera man lyssnar på detta band så växer de! så många guldkorn jag hittat nu, märkligt att jag inte har lyssnat på dem förr?
Citera
2023-07-26, 21:07
  #1291
Medlem
Rebali179s avatar
Han gör det ändå rätt så bra ändå en liten hyllning på sitt sätt.

If Sabaton Wrote Barbie Girl
https://youtu.be/e21N7N89aS8
Citera
2023-07-26, 21:10
  #1292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
KL 15:00 släpptes den nya låten 1916.

https://www.youtube.com/watch?v=HgGhhnQB1gw

Motorhead-cover. Inte lika bra som originalet. Det nästan 4 minuter långa stråk-outrot var vackert.

Sorry för sen like, men denna gillar jag verkligen. Tack för länken
Citera
2024-01-04, 15:15
  #1293
Avstängd
anetregors avatar
Det tog sin tid, minst sagt, och lite nötande i Bandit Rock men nu är jag torsk (för tillfället) på en Sabaton-låt, Carolus Rex på svenska:
https://www.youtube.com/watch?v=HIuWMI0zpiU

Jag antar att Sabaton är någon slags metalopera som berättar historia (lite likt Iron Maiden ibland kanske?). Har jag förstått rätt då? Jag är skeptisk till att jag skulle gilla en hel skiva med dom, och är inte direkt sugen på att ge det ett försök då jag har så mycket annat i kö som "ska" lyssnas på. Vilken skiva anses vara bäst om jag nu skulle testa? Gissar att det bara är nyare skivor som gäller för mig isf. Har inte gillat det äldre alls. Kanske var ute och cyklade då iofs.
Citera
2024-01-04, 19:03
  #1294
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Det tog sin tid, minst sagt, och lite nötande i Bandit Rock men nu är jag torsk (för tillfället) på en Sabaton-låt, Carolus Rex på svenska:
https://www.youtube.com/watch?v=HIuWMI0zpiU

Jag antar att Sabaton är någon slags metalopera som berättar historia (lite likt Iron Maiden ibland kanske?). Har jag förstått rätt då? Jag är skeptisk till att jag skulle gilla en hel skiva med dom, och är inte direkt sugen på att ge det ett försök då jag har så mycket annat i kö som "ska" lyssnas på. Vilken skiva anses vara bäst om jag nu skulle testa? Gissar att det bara är nyare skivor som gäller för mig isf. Har inte gillat det äldre alls. Kanske var ute och cyklade då iofs.

Metalopera skulle jag inte vilja kalla dem. De brukar ofta ha många gästsångare inblandade och en historia som är konsekvent över en hel skiva. Sabatons grej är ju militärtemat, men det gör dem knappast till en opera.

Jag tycker du ska fortsätta med Carolus Rex, den svenska versionen. Förutom att stormaktstiden är ett intressant kapitel i svensk historia tycker jag den plattan innehåller några av deras bästa låtar. Titelspåret, "Lejonet från Norden", "En livstid i krig", "Karolinens bön", m.fl.
Citera
2024-01-04, 19:22
  #1295
Avstängd
anetregors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Metalopera skulle jag inte vilja kalla dem. De brukar ofta ha många gästsångare inblandade och en historia som är konsekvent över en hel skiva. Sabatons grej är ju militärtemat, men det gör dem knappast till en opera.
Jag tänker inte musikaliskt direkt när jag säger "metalopera" utan mer text och temamässigt.

Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag tycker du ska fortsätta med Carolus Rex, den svenska versionen. Förutom att stormaktstiden är ett intressant kapitel i svensk historia tycker jag den plattan innehåller några av deras bästa låtar. Titelspåret, "Lejonet från Norden", "En livstid i krig", "Karolinens bön", m.fl.
Lyssnar på "Lejonet från Norden" nu. Jag tycker inte att det här med högre tempo funkar särskilt bra. Det är inte tillräckligt tight och välspelat tycker jag och för mycket Power metal. Framför allt gitarristen hänger inte riktigt med tycker jag. Inget för mig. "En Livstid i Krig" funkar ok tycker jag, men inget jag kommer lyssna på återkommande aktivt. Dom kanske blir ett "one hit wonder" för mig personligen.
Citera
2024-01-04, 20:46
  #1296
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Jag tänker inte musikaliskt direkt när jag säger "metalopera" utan mer text och temamässigt.

I en metalopera hör väl de olika låtarnas texter ihop och bildar en sammanhängande historia, vilket de inte gör hos Sabaton, trots att de har samma tema, nämligen krig.

Citat:
Lyssnar på "Lejonet från Norden" nu. Jag tycker inte att det här med högre tempo funkar särskilt bra. Det är inte tillräckligt tight och välspelat tycker jag och för mycket Power metal. Framför allt gitarristen hänger inte riktigt med tycker jag. Inget för mig. "En Livstid i Krig" funkar ok tycker jag, men inget jag kommer lyssna på återkommande aktivt. Dom kanske blir ett "one hit wonder" för mig personligen.

Du är inget fan av standard europeisk power metal eller? Så mycket musiker är jag inte att jag tänkt på det där med att gitarristerna skulle vara slappa på den plattan. Jag tycker bara det är bra låtar som passar bandet och vad de var då (och är nu).

Om du vill ha midtempo, lyssna på deras låt "Livgardet" som kom för några år sedan. Visst, melodin är knyckt, men den passar oerhört bra till bandet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback