2023-04-24, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ok, vi säger så, Ritter är pedofil och FSB-agent. Men faktum kvarstår - AFU är troligen historia till hösten. Eller om den utlovade offensiven går väl, ja då kan de hålla ställningarna till jul. Möjligen?

Berätta hur man gör en peddo honey trap. Förstår du vad orden du skriver betyder?

Men skit det. Han hade fel om Lyman och allt annat. Kan du ta in det?
Citera
2023-04-24, 08:12
Medlem
Taggads avatar
Tidigare korrespondent för statliga Russia "mytomankanalen" Today minsann.
Citat:
Dmitrij Peskovs son: Har krigat med Wagner i Ukraina
Nikolaj Peskov, son till Vladimir Putins talesperson Dmitrij Peskov, säger själv att han har slagits för Wagnergruppen i Ukraina i ett halvårs tid. Det rapporterar brittiska BBC, som inte själva kan bekräfta uppgifterna.

– Det var min plikt. Jag kunde inte sitta åt sidan och titta på när vänner och andra åkte dit, säger Peskov till Kremltrogna Komsomolskaya Pravda enligt BBC.

Han betonar att beslutet var hans eget och säger att han gick med i gruppen under falsk identitet.

Enligt BBC är det sällsynt att någon ur den ryska eliten självmant väljer att gå med i en grupp som Wagner. Vanligare är att flytta utomlands för att helt slippa militärtjänst.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Min pappa hjälpte mig in:
https://www.bbc.com/news/world-europe-65370222
Citera
2023-04-24, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är nog större än så, för annars skulle det inte bli rubriker.

(ett kompani, max en bataljon säger jag)

Men sen är frågan : Varför är man där ?

Båda sidor har efter Khersons fall hållit på med detta. Men det kan ju vara så att Ukraina har fått ett litet brohuvud. Men det är mycket osäkert.
Citera
2023-04-24, 08:27
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, den ryska anstormningen har tappat fart och det verkar utveckla sig till rena artilleridueller, den sida som har mest ammunition kvar får övertaget.

Citat:
24.04.2023 uppdateringen. Turisternas momentum i Bakhmut tappar ånga. De förstärkningar de tog in börjar vara på upphällning och, viktigaste av allt, deras ammunitionlådor börjar igen vara tomma. Igår gjorde turisterna 53 attacker bara i Bakhmut, men resultatet blev klent. Våra nya försvarslinjer håller och vårt artilleri är just nu effektiv. Det börjar se ut som om den sida som har tillräckligt med artillerigranater kommer att gå segrande ut ur Bakhmut duellen. Just nu ser det ut som att turisterna på fyra dagar gjorde slut på den levererade ammunitionen, ammunition som togs från Kreminna och Avdiivka fronten. Även om vi bara kontrollerar en bråkdel av själva Bakhmut är hela staden ett slagfält. Största förlusterna hade turisterna i den nya köttkvarnen vid Khromove, och den köttkvarnen kommer att fortgå ännu några dagar.
Söder om staden i riktning mot Ivanivske har vi de facto tryckt turisterna tillbaka och tagit områden tillbaka, detta syns ännu inte på deepstatemap eftersom den publicerar händelser med 24 timmars fördröjning.
Det skrivs väldeliga om att vi har fått ett brohuvud på Dnepros västra bank och betydelsen av händelsen överdrivs. Deepstatemap har gjort området till en sk grå zon eftersom det inte finns turister i detta område. Att vi skulle ha en hel garnision där stämmer inte, högst ett kompani. Ett kompani av elitsoldater som gör nålsticksoperationer av typ Finlands sissin under andra världskriget ,lite här och där i området ,ger en bild av att det skulle vara en större styrka.
Övriga frontlinjer inga förändringar.
Vi har gått in i den fjärde fasen av mobiliseringen och nu har vi allmän mobilisering. Alla ukrainska män, hemma som utrikes kontaktas och beordras till mönstring. De som är utrikes kommer att få sin kallelse via vårt statliga Dija, motsvarar Norges Altinn system. Där ges de en tid när de skall inställa sig för mönstring, om man inte reagerar på den första uppmaningen att infinna sig kommer en påminnelse. Om man inte reagerar då blir man efterlyst, och riskerar 3-5 års fängelse. Minimumantalet som kommer att få utbildning blir då kring 4 miljoner. Vad många inte förstår är att vi gör denna åtgärd för att ha en välutbildad reserv ifall kriget skulle dra ut på tiden, till fronten kommer först de som blir frivilliga eller har speciella egenskaper för krigsföring. Det blir alltså ingen mass överföring till frontlinjerna.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-04-24, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Tidigare korrespondent för statliga Russia "mytomankanalen" Today minsann.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Min pappa hjälpte mig in:
https://www.bbc.com/news/world-europe-65370222

Var det inte han som befann sig på en lyxjakt utanför Norge när kriget drog igång. Finns inte en sportmössa att den där tomten har befunnit sig i strid i alla fall.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O83lo3/peskovs-son-lurad-av-aleksej-navalnyjs-medarbetare
Citera
2023-04-24, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagSettKungenNaken
För att använda ryska kärnvapen är det förutom Putin 4-5 personer som ska alla godkänna användandet,

Jag misstänker att flera av dessa personer bedömer att de nyligen ockuperade områdena inte kan tolkas som ryskt territorium. Dock finns finns det en risk att de gör en annan bedömning gällande Krim.

Någon särskild anledning till att du tror att dessa person vågar göra en annan bedömning än Putin? 25 års fängelse tycks ju vara normen för personer med avvikande uppfattning i förhållande till Putins. Men de kanske är beredda att ta steget fullt ut och kuppa bort Putin också?
Citera
2023-04-24, 09:18
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSettKungenNaken
För att använda ryska kärnvapen är det förutom Putin 4-5 personer som ska alla godkänna användandet,

Jag misstänker att flera av dessa personer bedömer att de nyligen ockuperade områdena inte kan tolkas som ryskt territorium. Dock finns finns det en risk att de gör en annan bedömning gällande Krim.
Tre personer måste vara överens om Ryssland ska kunna sätta in kärnvapen. Det handlar om presidenten, dvs Putin, försvarsministern, dvs Sjojgu, och generalstabschefen, dvs Gerasimov. Var och en av dessa herrar har möjlighet att lyfta frågan "i plenum", samt har veto gentemot de båda andra. Tror jag.
Citera
2023-04-24, 09:32
Medlem
qwerty-66s avatar
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 24.04.23 were approximately:

personnel / about 187,080 (+660) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 3683 (+8) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 7139 (+8) units,
artillery systems – 2849 (+12) units,
RSZV / MLRS – 539 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 289 (+0) units,
aircraft – 308 (+0) units,
helicopters – 294 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 2413 (+11),
cruise missiles ‒ 911 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 5753 (+23) units,
special equipment / special equipment ‒ 339 (+0).

Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!
Citera
2023-04-24, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Tre personer måste vara överens om Ryssland ska kunna sätta in kärnvapen. Det handlar om presidenten, dvs Putin, försvarsministern, dvs Sjojgu, och generalstabschefen, dvs Gerasimov. Var och en av dessa herrar har möjlighet att lyfta frågan "i plenum", samt har veto gentemot de båda andra. Tror jag.

I slutändan väger nog Putins ord tyngst. Om vi ska tro Michael Kofman så är risken störst om den ryska ledningen står för en kris så som de börjar förlora kontrollen över den ryska militären Ukraina (Se WWI). Och behöver ta ett snabbt beslut med lite information under stor stress. MK tror risken är mindre när det gäller Krim. Jag håller med. MEN ingen av oss är inne i Putins hjärna så vi vet inte.

Dock ska vi inte lita på att ryska kärnvapen inte fungerar eller militären vägrar slutföra ordern.

Det värsta är väl om Putin har en AH personlighet, som tyckte att Tyskland kunde brinna om de förlorade kriget. Den ordern åtlyddes inte men den kunde ha blivit åtlydd.
Citera
2023-04-24, 09:37
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering, den ryska anstormningen har tappat fart och det verkar utveckla sig till rena artilleridueller, den sida som har mest ammunition kvar får övertaget.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Noterar att Gregg verkar har bra koll på saker.
Han vet vad de fått i form av ammunition.
Hur länge den ska räcka.
Var den kommer ifrån.
Om nu detta är sant och inte bara för att verka "kaxig", borde man ha allt man behöver, för en framgångsrik offensiv.
Listigt att "lura" ryssar att hela tiden kasta in mer folk och ammunition, i ett område som är lättare att försvara.

Har man läst rysk militärhistoria eller snarare sovjetisk militärhistoria, blir man egentligen inte förvånad över ryssarnas beteende. Taktiken är standardiserad. Fotsoldater ska inte betungas med att behöva tänka. Följ order! Gör som du blivit lärd! Flexibilitet ner på gruppnivå existerar inte.

För många år sedan fick jag mig berättat att kartor, var inget som fanns på lägre nivå. Då kunde soldaterna sticka! Om de kunde använda kartor och navigera på egen hand.
Citera
2023-04-24, 10:04
Medlem
JagSettKungenNakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Någon särskild anledning till att du tror att dessa person vågar göra en annan bedömning än Putin? 25 års fängelse tycks ju vara normen för personer med avvikande uppfattning i förhållande till Putins. Men de kanske är beredda att ta steget fullt ut och kuppa bort Putin också?
Putin har mest makt dock har militären i Ryssland också mycket makt.

Det är en av anledningarna till varför Putin har använt sig av sin Wagner i sådan utsträckning. Wagner står under direkt kontroll under Putin medans armén står under generalerna.
Citera
2023-04-24, 10:11
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Finns nog inget annat sätt att slå upp en bräsch i en minerad och befäst försvarslinje. Pionjärer/sappörer som spränger minfälten med minröjningsormar, ingenjörsbandvagnar som flyttar draktänder och skottar över vallgravar osv. Problemet för AFU är att det kommer att regna mängder av ryska elakheter från skyn i form av artilleri när dessa arbeten ska göras. Och när en "kanal" genom försvarslinjen väl är säkrad får man tratteffekten när mängder av stridsfördon ska passera. Och då är man ett givet mål för ryssens intakta flygvapen och artilleri. Ingen avundsvärd situation att befinna sig i för AFU:s anfallande pansar- och pansarskytteförband...

Troligen något i den här stilen AFU kommer använda: https://www.youtube.com/watch?v=a52-rOC8_Zk

Jag hade f.ö. förmånen att se svenska arméns minröjningsorm in action på en uppvisning när jag gjorde lumpen - det var en sjujävla smäll! Vet inte om de har kvar den i sortimentet...?

Edit: svarade på ett gammalt inlägg
Ja, det är hårda bud, men någon måste göra "the dirty work". Jag tror inte att det blir vackert. Allt hänger på att det går fort. Annars kan de (UAF) försöka gå runt — jag tror faktiskt mer och mer på en flodövergång vid Kherson. Den som lever får...

PS. Minröjningsormen har gästspelat i strid (!) i Bakhmut ganska nyligen! Finns videobevis. DS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in