Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-15, 10:21
  #1981
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Är uppväxt med Metallica och var 13 år när "The Black album" kom, har egentligen alltid haft en kluven inställning till dem. Många säger att de köpte ner sig när de blev mer kommersiella och det kan jag hålla med om. Samtidigt är det något med deras sound som inte direkt kan få mig att ogilla dem.

Jag håller Megadeth högre alla dagar i veckan, och Marty Friedmans gitarrsspel är i det närmaste oslagbart, samtidigt som jag gillar Dave Mustaine för att han är intelligent och reflekterande, trots sina år i alkoholmissbruk.

Men Metallica har något som är "basic" och som får ryggmärgen att digga, åtminstone deras tidiga album.

Bra inlägg.

Metallica har en rå kärna, en egen röst, som inte går att kopiera.
Även när de gör tuggig och gubbig musik, har de en egen charm.
Men frågan är hur lata de kan vara, innan man kräks och stänger av.

Jag upplever att de dummat ner sig och blivit allt mer ointressanta efter AJFA.
Black album och plattorna efteråt, är ruskigt ojämna och plåttriga. LOAD kan man lätt decimera med 25%, om man ser lite objektivt på det hela.

Som enskild musiker och kreativ motor, är Mustaine såklart skyhögt över valfri medlem i Metallica.
Han är både totalt genial låtskrivare, gittarpionjär, textplitare, konceptskapare och bandledare.
Det är inte ens en tävling ...
Citera
2023-04-15, 10:49
  #1982
Medlem
HarryManbacks avatar
Kommer ihåg första gången jag hörde Metallica. Låten var Fight fire with fire från Ride. Den öppnade upp en helt ny värld för mig. Första gången jag hörde musik som jag gillade fullt ut. Köpte alla plattor från Kill em all till Black album.

Var så förväntansfull inför släppet av Load men ack så besviken jag blev. Där dog Metallicas musikaliska resa för min del. Lyssnar fortfarande på dom tidiga skivorna då och då och tycker dom håller än. Dom har trots allt influerat massor av band som kommit efter. En av min favoriter, Tool, påstår ju själva att dom influerats av Metallica, vilket även hörs i deras musik.

Var på deras gig i Globen '96 och dom öppnade med Creeping Death. Vart helt golvad. Önskar dock att jag varit på Wherever I may roam-turnen då jag hört att spelningen i Stockholm var riktigt bra.

Idag ser jag dom som ett band som tappat det mesta dom en gång hade. Attacken och aggressiviteten lyser med sin frånvaro. Tycker även dom är trötta live. Har faktiskt inte sett dom sedan Globen men kikar ibland på spelningar från nutid på tuben men, ja, dom är gubbar..

Håller dom fortfarande väldigt högt för deras episka album t.o.m. Black Album.

Den platta som jag tycker är deras främsta är Master.

Lyssnar alltid in på deras nya släpp men blir alltid smått besviken. Jag hoppas ju alltid att dom ska golva mig men dom når aldrig hela vägen. Drömmer om en ny platta som är riktigt trashig. Jag ger aldrig upp hoppet även om det inte ser bra ut.
__________________
Senast redigerad av HarryManback 2023-04-15 kl. 10:51.
Citera
2023-04-20, 17:15
  #1983
Medlem
JustZlatans avatar
Grejen med Ride the Lightning och Master of Puppets är att Cliff Burton hade ett stort inflytande på låtarna. Därför har Metallica aldrig lyckats göra sådana låtar igen.
Citera
2023-04-20, 19:53
  #1984
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Grejen med Ride the Lightning och Master of Puppets är att Cliff Burton hade ett stort inflytande på låtarna. Därför har Metallica aldrig lyckats göra sådana låtar igen.

Ligger nog väldigt mycket i det. Mycket från Justice är nog Cliffs material också.

Sedan blev det bara trist. Att det blev någon glammig heavy metal är inte så konstigt sedan de blev bästisar med Bob Rock.
Snabbspolade igenom även denna på samma sätt alla andra albumen från Trujillo-eran. Det är bara ointressant och tråkigt, på gränsen till pinsamt. Metallica dog med Cliff.

Finns många andra band som fortfarande gör bra, eller bättre, musik efter lika många decennier. Megadave är bara ett av dem. Anthrax, Testament, Paradise Lost, Overkill, Machine Head och många andra är helt enkelt bättre.
Citera
2023-04-21, 02:09
  #1985
Medlem
Hannitys avatar
Nya skivan har enligt Google Audience rating summary 4.2 av 5. Det är generöst, enligt min mening. Tycker det är en mycket medioker skiva. Precis som den förra är den för lång och det känns som vartannat spår är samma låt.

Inte usel men, som sagt, medioker. 3 av 5.
Citera
2023-04-21, 21:13
  #1986
Medlem
JustZlatans avatar
Tycker det finns flera bra låtar på skivan faktiskt. Det tar några gånger att lyssna på samma låt innan man uppskattar den.

Inamorata till exempel. https://www.youtube.com/watch?v=hucsz2l8AFU
Citera
2023-04-22, 00:31
  #1987
Medlem
Första två lyssningarna tänkte jag ”meh”. Nu en vecka senare är jag lyrisk. Inamorata är en masterpiece både text- och musikmässigt 🤟
Citera
2023-04-22, 15:48
  #1988
Medlem
fittballenigrusets avatar
Min korta recension på den nya plattan.

1. 72 Seasons, 7/10. Detta är min favoritlåt på hela plattan. Bra riff.
2. Shadows Follow, 3/10. Utdragen låt, tråkiga riff. Gillar introt dock.
3. Screaming Suicide, 2/10. Den sämsta på hela plattan. Mörka texter samtidigt som musiken låter "glad"?
4. Sleepwalk My Life Away, 3/10. Kan säga typ samma som om låt nummer 2.
5. You Must Burn! 2/10. Fruktansvärt tråkig låt. Långdragen, tråkiga riff och tråkig sång.
6. Lux Æterna, 5/10. Riktigt old school thrashig, synd bara att produktion låter för ren. Sången sänker betyget för mig.
7. Crown Of Barbed Wire, 5/10. Jag gillar känlsan på denna låt coola riff. Fruktansvärt tråkigt riff innan solot dock.
8. Chasing Light, 3/10. Jag gillar huvudriffet annat än det är låten TRÅKIG.
9. If Darkness Had a Son 4/10. Jag gillar refrängen. Hade dom spelat den lite snabbare och skärt ner låten till 5 minuter hade den varit mycket bättre.
10. Too Far gone?, 6/10. En utav det bättre låtarna, nog den mest attitydfyllda på hela plattan tycker jag. Riffet är likt No remorse.
11. Room Of Mirrors, 5/10. Harmonin efter solot är 10/10!
12. Inamorata. 5/10. Dom sista 5-6 minuterna utav låten är riktigt bra. Verse riffet på minner om "are you gonna go my way - lenny kravitz"? Haha.


Sammanfattning, en medioker platta. Sköna att ha på i bilen typ men inte mer än så. 4/10. Enligt mig Metallicas sämsta platta efter ST. Anger.
__________________
Senast redigerad av fittballenigruset 2023-04-22 kl. 15:53.
Citera
2023-04-22, 17:18
  #1989
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Ligger nog väldigt mycket i det. Mycket från Justice är nog Cliffs material också.

Sedan blev det bara trist. Att det blev någon glammig heavy metal är inte så konstigt sedan de blev bästisar med Bob Rock.
Snabbspolade igenom även denna på samma sätt alla andra albumen från Trujillo-eran. Det är bara ointressant och tråkigt, på gränsen till pinsamt. Metallica dog med Cliff.

Finns många andra band som fortfarande gör bra, eller bättre, musik efter lika många decennier. Megadave är bara ett av dem. Anthrax, Testament, Paradise Lost, Overkill, Machine Head och många andra är helt enkelt bättre.
Enda materialet Cliff bidrog med till Justice var Too Live is to Die.

Annars är det James, Jason och Kirk som skrev riffen.
Finns en massa demos på Spotify!
Citera
2023-04-25, 18:05
  #1990
Medlem
NoTruces avatar
Nu är jag knappast världens största Metallicafan, men jag tycker ändå att nya plattan är helt okej. Bandet spelar ju knappast renodlad thrash längre (och har inte gjort på mycket länge) utan snarare heavy metal med inslag av thrash. Kan man bara köpa det är det väl lättare att uppskatta deras senaste alster. Själv tycker jag att det svarta albumet är deras bästa platta, så jag har väl egentligen ingen talan. När det gäller 80-talsalbumen är det Kill 'Em All som är favoriten, så jag är definitivt inte en av den som runkar sönder Master of Puppets i tid och otid, även om jag naturligtvis förstår den skivans storhet och betydelse för genren.

72 Seasons är - kort och gott - en bra skiva om man gillar svängig heavy rock 'n' roll med små inslag av thrash här och där. Dock är skivan för lång. De hade lätt kunnat trimma bort 15-20 min. Det problemet hade Hardwired också, i och för sig. Det finns många bra riff här, men de håller inte för nästan 80 minuter. Alla i bandet gör en gedigen insats och produktionen är, tack och lov, tight och klar. James låter förvånansvärt pigg också.

Favoritlåtarna är titelspåret, "Screaming Suicide", "Lux Æterna" och "Too Far Gone?". Lite lustigt att man lägger in en gladpunkig refräng på bästa Bad Religion-maner i refrängen i den senare, precis som i "Spit Out the Bone" från Hardwired. Passar väldigt bra, men kan tänka mig att det upprör puristerna lite.

Summa summarum: Det här är Metallica 2023. Ett jävligt bra rockband, varken mer eller mindre. Live lär de nya låtarna vara riktiga rökare, och det känns också lite som man haft livesituationen i åtanke när man skrivit riffen. Det enda man saknar är väl James patenterade "yee-haaws".

Gimme fuel, gimme fiiiiiyyyya!
Citera
2023-04-27, 08:35
  #1991
Medlem
I-van-Toers avatar
Från hjärtat. Jag älskade Metallica på slutet av 80-talet och början av 90-talet. Sen hände något med LOAD-skivorna som fick mig att se beskt på bandet. Jag har ärligt talat inte lyssnat på en hel skiva sen St. Anger 2003 och den är nu drygt 20 år sedan. Varför? Jag tappade intresse. Alltså sett tills thrash metal så är Metallica usla musiker. Det enda som räddat Metallica de senaste årtiondena är James Hetfield och hans röst och scenpersonlighet. Rest är dött sedan MTV. Instrumentalt är Metallica skit. jag kommer aldrig att lyssna på en ny Metallica skiva igen och jag har lyckats de tre senaste släppen.

Min favoritlåt? Vete fan alltså. Så här i efterhand är Metallicas katalog svag. Jag har dock alltid varit svag för Whiplash (hela Kill 'em All egentligen), For Whom The Bell Tolls, Master of Puppets och Harvester of Sorrow. The Black Album är ju skit så här i efterhand. Men Sad But True är OK. Sen är det ett mörker. Kommer ihåg när jag såg bandet på HBB och de var alla tatuerade runt Load och jag sa "what the fuck?". Ridå. Sen år senare såg jag Metallica med Dave Mustaine spela bl a Pahntom Lord, då var det bra. Nu är Metallica slut.
Citera
2023-04-27, 18:51
  #1992
Medlem
Sikkans avatar
Största problemet med dagens Metallica är deras låtlängder. Det funkar på t.ex Master of Puppets men det blir alldeles för repetitivt när det inte är någon större variation i en låt. Lite AC/DC-varning typ.. man gäspar efter 3 minuter och byter till nästa låt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback