Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-07, 02:45
  #565
Medlem
Det du skriver makes no sense.

Exempelvis ber jag gud om att bota mig från min sjukdom. Något jag inte har någon kontroll över. Självklart i samband med att besöka vården.

Om jag har en fotbollsmatch ber jag gud om att få vinna. Min fria vilja bestämmer inte om jag vinner, även om det påverkar min insats.

Jag ber inte gud om att få gå in på flashback och skriva detta inlägg. Det är min fria vilja, även om gud bestämmer att jag gör det (mitt öde)
Citera
2023-04-12, 14:14
  #566
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Det du skriver makes no sense.

Exempelvis ber jag gud om att bota mig från min sjukdom. Något jag inte har någon kontroll över. Självklart i samband med att besöka vården.

Om jag har en fotbollsmatch ber jag gud om att få vinna. Min fria vilja bestämmer inte om jag vinner, även om det påverkar min insats.

Jag ber inte gud om att få gå in på flashback och skriva detta inlägg. Det är min fria vilja, även om gud bestämmer att jag gör det (mitt öde)
Så Gud avgör allt som sker men du påverkar ändå det helt magiskt?
Citera
2023-04-12, 14:51
  #567
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det går inte ihop! Om en människa tror på fri vilja varför då be Gud om hjälp, hur ska Gud kunna hjälpa till utan att det motsäger den fria viljan?
En ateist kan väl se det som mental träning för den egna viljan? Att blanda in "Gud" är bara onödigt isåfall.
Citera
2023-04-12, 16:02
  #568
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
En ateist kan väl se det som mental träning för den egna viljan? Att blanda in "Gud" är bara onödigt isåfall.
Hur gör bön det omöjliga möjligt vad man än kallar det?
Citera
2023-04-12, 16:09
  #569
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur gör bön det omöjliga möjligt vad man än kallar det?

Ibland lurar döden framför folk i tiden, då är det perfekt att be till Gud så ödet förändras och tid och rum inte tillåter döden ske.

Fria viljan är det som tillåter människor att göra dumma misstag att behöver Gud som hjälp.

Du är människa som många andra här på forumet, kan vanligtvis inte begripa Gudars tankesätt.
Citera
2023-04-12, 17:02
  #570
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur gör bön det omöjliga möjligt vad man än kallar det?
Exempelvis är det vetenskapligt bevisat att s k affirmationer fungerar för medvetandet och därmed viljan att uppnå saker. Sedan kan man försöka arbeta sig upp mot tänkt universellt medvetande och vilja genom bön.
Citera
2023-04-12, 17:43
  #571
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Ibland lurar döden framför folk i tiden, då är det perfekt att be till Gud så ödet förändras och tid och rum inte tillåter döden ske.

Fria viljan är det som tillåter människor att göra dumma misstag att behöver Gud som hjälp.

Du är människa som många andra här på forumet, kan vanligtvis inte begripa Gudars tankesätt.
Du som människa borde i så fall rimligtvis föregå med gott exempel och visa ödmjukhet inför att du bara kan tala för dig själv och att du inte begriper gudars tankesätt.
Citera
2023-04-12, 17:57
  #572
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Du som människa borde i så fall rimligtvis föregå med gott exempel och visa ödmjukhet inför att du bara kan tala för dig själv och att du inte begriper gudars tankesätt.

Det här är slut tiden där alla skolas av världssekten vetenskapen långt bort från Gud.

Egentligen ska vi hålla avstånd till dom gudlösa trolösa människor, men vi gör annat.

Vi tror på fri vilja, valet att avgöra själv från en unik individ till en annan.
Och det är även fastän vi har gudars tankesätt i bagaget.

Vår omsorg täcker många av människors dödssynder begått.
Måste nog vara för att vi hela tiden ber till Gud om nästa steg.
Citera
2023-04-15, 02:26
  #573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Det här är slut tiden där alla skolas av världssekten vetenskapen långt bort från Gud.

Egentligen ska vi hålla avstånd till dom gudlösa trolösa människor, men vi gör annat.

Vi tror på fri vilja, valet att avgöra själv från en unik individ till en annan.
Och det är även fastän vi har gudars tankesätt i bagaget.

Vår omsorg täcker många av människors dödssynder begått.
Måste nog vara för att vi hela tiden ber till Gud om nästa steg.

Jo men hur många fria val har du förlorat genom livet då?
Senaste året veckan ?
Är det ett hundratal eller att du inte fick vinna på bingolotto sist du önskade?
Du måste ju se samband på allt genom livet och koppla ihop livshändelser.
Om allt bara var ett skämt kan du inte lova att du är kristen.
Och kraven är hårda för vissa om man säger så.

Skulle du sälja dig själv till en gris hela livet och aldrig mer få ett liv för guds skull?
Om den ville ha mer och mer som du lider av?
Då får du ju bevisa det som alla andra som är så där super kristna.

Ni har kanske inte insett vilket pris vissa får betala för.detta.
Citera
2023-04-17, 21:00
  #574
Medlem
Folketstempels avatar
Är kristendomen en teologisk determinism?
Teologisk determinism är tesen om att det finns en allsmäktig gud som bestämmer människors handlingar, antingen genom att känna till deras handlingar i förväg, genom någon form av allvetande, eller genom att aktivt bestämma deras handlingar i förväg. Problemet med fri vilja i det sammanhanget är frågan hur handlingar kan vara fria om det finns någon eller något som redan har bestämt dem i förväg.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fri_vilja?useskin=vector
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback