2023-04-17, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Jag röstar höger men har aldrig gillat privatiseringar av vård, skola, kommunikationer. Tycker staten ska äga tågen, driva dem och även ha personalen.
Inga vinstintressen men inte heller kasta pengar på onödiga saker likt låtsasjobb. Vi har tagit hit för många invandrare och då skapar man dessa helt onödiga jobb. Tyvärr kommer vi fler av såna här jobb framöver. Maten kommer bli dyrare för någon somalier ska packa min påse på Ica och bära ut till bilen.
Sen skapar man kostsamma skitutbildningar, så jag kan tänka mig att packaren på Ica måste gå en tvådagars kurs "packa rätt och hållbart", hos en auktoriserad packarutbildare. Så där har Sverige blivit, allt till absurdum.

Håller med.
Jag är höger med men också emot privatiseringar i de sektorer du nämner.
Bra sammanfattning av läget från din sida.
2023-04-17, 10:48
Medlem
Lofns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Det är ingen äkta strejk så nej dom bryter inte mot något. Bussförare skiter väl i tågvärdar och är mer rädda om sina jobb.

Såg nyss att det går fler tåg nu än imorse. Dom har väl ringt in lediga och en massa praktikanter som kan träna

På vilket sätt är det inte en äkta strejk? Att man gör det utanför fackförbundet gör att jag sympatiserar mer. En äkta gräsrotsaktion.
2023-04-17, 10:51
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
På vilket sätt är det inte en äkta strejk? Att man gör det utanför fackförbundet gör att jag sympatiserar mer. En äkta gräsrotsaktion.

Tjafsar om något som redan är klart. Tågvärdar kommer aldrig tillbaka igen. Så dom jävlas bara med oss resenärer som köpt dyra biljetter.
2023-04-17, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
De flesta resenärer sympatiserar naturligtvis inte med bortskämda syndikalister som saboterar för dem och som inte kan sköta sitt jobb, din tomte.
Det ska bli underbart när den inkompetensen plockas bort ur kollektivtrafiken och vi får autonoma AI med tusen gånger högre kompetensnivå än bortskämda syndikalister.

Ok, jag insåg inte att du bara var inne och trollade, du kan väl gå till Kändisskvaller och leka där istället typ i den stora tråden om Anna Book eller nåt….
2023-04-17, 10:53
Medlem
Citat:
Tjafsar om något som redan är klart. Tågvärdar kommer aldrig tillbaka igen. Så dom jävlas bara med oss resenärer som köpt dyra biljetter.

Tror att de flesta utanför MTR använder tågvärdar.
2023-04-17, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Hade kanske behövts höja första åren men sen hade dett ju blivit vinst affär. Känner ingen i min bekantskapskrets som stöttar dessa lokförare. Dom gräver som egen grav och måste ersättas med teknik så vi slipper ha syndikalister som ska ställa till med scener var och varannan dag.

Tror inte det finns en enda Syndikalist på pendeln faktiskt, SEKO och ST är facken som man som lokförare kan ansluta sig till, iallafall som har lokal klubb på företaget

Teknik kommer säkert någon gång i framtiden ersätta själva körandet som lokföraren utför, men lokföraren kommer säkert att finnas kvar ändå. Det är dessutom många år kvar innan vi är där, förmodligen är alla som nu arbetar i yrket pensionärer då.
2023-04-17, 10:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Ok, jag insåg inte att du bara var inne och trollade, du kan väl gå till Kändisskvaller och leka där istället typ i den stora tråden om Anna Book eller nåt….

Klarar du inte av att diskutera som en vuxen din gnälliga kärring så är det bara att gå tillbaka till familjeliv.se.

Citat:

Så är det såklart, det finns inte en chans att tågvärdarna kommer tillbaka
Senast redigerad av BWisser 2023-04-17 kl. 11:00.
2023-04-17, 10:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neige
"tänk om tåget krockar vem ska hjälpa lokföraren då???" .... eh någon kommer och hjälper lokföraren? Kanske ambulans eller brandman. Det är ju pendeltåg.
Tänk om lokföraren segnar ner då, hjärtinfarkt eller svimmar eller annat.

Vad händer då utan ngn som kan slå larm och stoppa tåget?
2023-04-17, 10:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Det är där jag tror du har fel.
Jag tror de inser nu det jättestora misstaget de gjort med att ta bort tågvärdarna. Dom måste naturligtvis tillbaka.
2023-04-17, 10:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
För att de nydanska adidas-riddarna faktiskt åker in i fängelse när de inte kan bete sig?

Danmark har även förarlösa tåg.

Ja det är ju inte så att vi har fängelser i Sverige också.
Danmark visar vägen, förarlöst är framtiden mha autonom AI.
2023-04-17, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Ja det är ju inte så att vi har fängelser i Sverige också.
Danmark visar vägen, förarlöst är framtiden mha autonom AI.

Det går utmärkt att köra förarlöst i Sverige oxå, men det dröjer nog lite här då ingen skulle sätta sig i det tåget.

Du kanske ska kolla upp skillnaden mellan Sverige & Danmark innan du uttalar dig om fängelser i Sverige.
Man behöver ju först och främst bli dömd (utan rabatter) i Sverige, vilket inte verkar ske i den utsträckning som det borde.

Det är ju därför som det är Sverige och inte Danmark som har regelbundna skjutningar tex.
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-04-17 kl. 11:06.
2023-04-17, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Tänk om lokföraren segnar ner då, hjärtinfarkt eller svimmar eller annat.

Vad händer då utan ngn som kan slå larm och stoppa tåget?

Lokföraren har ett dödmansgrepp (som en gaspedal tror jag) som han aktivt måste stå på, och tåget stannar när han inte gör det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in