2023-04-16, 12:43
Medlem
liten.igelkotts avatar
Jag behövde oftast inte visa legitimation när jag var 20 speciellt inte om jag var nyrakad, upptäckte att jag fick visa oftare om jag hade skäggstubb.

Det händer då och då att jag får visa nu när jag är 30+. Konstigt nog oftast när jag köpt en dyrare whisky.
Citera
2023-04-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Hur gammal var du första gången du inte blev leggad på systemet? Själv är jag en bra bit över 20 och blir alltid leggad.

Jag blev alltid leggad på systemet. Nu har jag inte handlat något på systemet sedan jag var 33 år, så det säger väl inte så mycket. Nu hade jag garanterat inte blivit leggad då jag närmar mig 50.
Citera
2023-04-16, 12:48
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag fick handla redan som 18-19 åring, upptäckte att i en liten håla man byter tåg i, kunde man handla utan krav på leg.
Efter ett tag antar jag att de började känna igen mig, så det var ju perfekt.
Men som sagt, det funkade bara där.

I vuxen ålder.. kanske efter 32-33 någon gång.
Citera
2023-04-16, 12:50
Moderator
Trixtons avatar
Jag bör ha varit runt 18 när jag handlade starkvaror första gången (och eftersom det gick bra så blev jag inte avkrävd någon legitimation, för då hade jag ju inte fått köpa något). Jag skall inte säga att det hände ofta att jag besökte Systembolaget innan jag var 20, men ibland hände det och rätt ofta gick det bra.
Citera
2023-04-16, 12:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Var 16 när jag började handla själv på bolaget.
Men på den tiden var allt över disk. Med kölappar. Såg man det var en kärring som skulle betjäna en så slängde man lappen och tog en ny. Såg man det var en kille stegade man självsäkert fram till honom, förvissad om att fyllan var säkrad.
När jag växte upp så var det ganska vida känt att om man inte så för jävla kortväxt & såg extra ung ut så kunde man köra moppe ut på vischan, till Tågarp där det fanns ett systembolag som inte var så noga med leg. Så länge man inte köpte starksprit så var det oftast fritt fram, även som storväxt 15-åring.
Citera
2023-04-16, 14:11
Medlem
Ser man inte om någon är över 20 ska man fan skämmas, speciellt om man ber om legg på någon över 30.

Inte visat legg efter 25 i princip någon enstaka gång. Brukar fippla extra länge om dom ber om legg helst tappa kortet när man räcker fram det så dom får lov att plocka upp det innanför kassan.
Citera
2023-04-16, 14:13
Medlem
jag var 17 men var länge sen och en väldigt stressig dag.
Citera
2023-04-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peqqor
Jag är runt 30, orkar inte, så har alltid legget framme i fall att. Bara slänga fram det och placera det i plånboken tillsammans med bankkortet. Orka leta fram legget en extra gång.
Tänk vilket skitland där man tvingas identifiera sig - som 30-åring! - för att få köpa en flaska rött.
Citera
2023-04-16, 15:05
Medlem
Cindells avatar
Sista gången jag blev leggad på systemet var jag 46 år (kort/blond/kvinna). Så... första gången jag inte blev leggad; 47 år?

En kul grej var att en av mina kollegor var före mig i kön, så hon kutade in på arbetsplatsen efteråt och bara "Cindell fick visa leg på systemet!!!"

Varav en annan (svartsjuk?) kollega säger "Det betyder ingenting. De har ett system som säger att de MÅSTE be om leg från vem som helst då och då".
Senast redigerad av Cindell 2023-04-16 kl. 15:12.
Citera
2023-04-16, 15:23
Medlem
hakro807s avatar
28-29 första gången det hände. Systembolagets personal verkar ju allmänt värdelös på att bedöma ålder på folk. Skägg eller ej, normalt ser man ju IRL lätt skillnad på någon som är runt 20 och någon som är runt 30.
Citera
2023-04-17, 09:20
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Tänk vilket skitland där man tvingas identifiera sig - som 30-åring! - för att få köpa en flaska rött.
Sant!
Men ingen som tvingar dig att bo där.
Citera
2023-04-17, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Sant!
Men ingen som tvingar dig att bo där.
Just det, det är jag som ska flytta ut och shlomo som hittat på lagarna kan bre ut sig ännu mer. 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in