Jag har inte följt kriget alls sedan det startade för jag upptäckte mycket snabbt att man inte kunde lita på någonting vare sig det kom från den ena eller andra sidan. Nu föll mina ögon på en artikel i SvD som handlar om att Ukraina retirerar från Bachmut.
Citat:
Joakim Paasikivi, överstelöjtnant och lärare i militärstrategi på Försvarshögskolan, säger till SvD att Bachmut inte är så strategiskt viktigt för Ukraina. Men att man valt att försvara staden eftersom ryska styrkor mött stora förluster där.
– Förlustsiffrorna var så pass fördelaktiga för Ukraina att försvara sig där. Det var en ekvation som gjorde att man från Ukrainas sida såg att man bröt den ryska förmågan på sikt.
Även att ur ett symboliskt perspektiv handlar det för Ukraina om att försvara alla delar som man kan, enligt Paasikivi.
– Man vill inte ge upp ukrainskt territorium, vilket är naturligt. Men också att man ansåg att man kunde nöta ut ryssarna, vilket speglas i förlustsiffrorna på ryska sidan.
Jag skulle skämmas som journalist att stenografera sådan här propaganda. Vi är inte en krigförande part och kan faktiskt kosta på oss att försöka bedriva en objektiv nyhetsförmedling och inte erodera förtroendet för media ytterligare när det redan är på en historisk bottennivå.