2023-04-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ryssar är fega kräk tycker jag. Dom vill inte blanda sig i politiken utan låter drägget i Kreml hållas för att det är enklast att inte synas. Dom får det aldrig bättre och skitstövlar som Putin får sitta kvar. Svårt att respektera såna som aldrig vågar stå upp för det som är rätt.

Jo så kan det också vara.
Men Putin och hans kleptokrater har väldigt snabbt infört långa fängelsestraff för lite av varje.
Vet du straffet man riskerar om man säger eller skriver något kritiskt om Putins svinaktiga krig i Ukraina? Som ryss.
Citera
2023-04-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ryssar är fega kräk tycker jag. Dom vill inte blanda sig i politiken utan låter drägget i Kreml hållas för att det är enklast att inte synas. Dom får det aldrig bättre och skitstövlar som Putin får sitta kvar. Svårt att respektera såna som aldrig vågar stå upp för det som är rätt.
Exakt så är det. Får man bara rovor på tallriken och vodka i glasen så skiter man fullständigt i politiken.

Det är så de är uppfostrade ända sedan sovjets begynnelse, det kommer inte att förändras i de kommande generationerna.

Byarna ser likadana ut som de gjorde 1900 och därförinnan, de har inget hopp om förändring eller ens har någon aning om att det skulle kunna bli bättre.
Citera
2023-04-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Jag fattar inte vart du vill komma..
Du kan i dagens läge köpa en laser pekare stor som en tuschpenna som blända och skada piloters ögon.
Detta drivs av ett litet batteri.

Vad tror händer om man har en laser som drivs av ett kärnkraftverk.

Om du konstruerade en laser med flera Megawatts effekt och riktade strålen genom vanlig luft skulle följande hända.
Luften kommer att värmas till flera tusen grader på bara några meter i strålen, och orsaka en enorm spridning av strålen.
Kan tänka att laserstrålen efter 100 m har en diameter på 10 m!
Citera
2023-04-14, 19:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Om du konstruerade en laser med flera Megawatts effekt och riktade strålen genom vanlig luft skulle följande hända.
Luften kommer att värmas till flera tusen grader på bara några meter i strålen, och orsaka en enorm spridning av strålen.

hmmm. usa har ju redan 50kw och 300kw lasrar operativa.

inom 5år-10år förväntar man sig operativa i megawats.
Citera
2023-04-14, 19:59
Medlem
Jag har inte följt kriget alls sedan det startade för jag upptäckte mycket snabbt att man inte kunde lita på någonting vare sig det kom från den ena eller andra sidan. Nu föll mina ögon på en artikel i SvD som handlar om att Ukraina retirerar från Bachmut.
Citat:
Joakim Paasikivi, överstelöjtnant och lärare i militärstrategi på Försvarshögskolan, säger till SvD att Bachmut inte är så strategiskt viktigt för Ukraina. Men att man valt att försvara staden eftersom ryska styrkor mött stora förluster där.

– Förlustsiffrorna var så pass fördelaktiga för Ukraina att försvara sig där. Det var en ekvation som gjorde att man från Ukrainas sida såg att man bröt den ryska förmågan på sikt.

Även att ur ett symboliskt perspektiv handlar det för Ukraina om att försvara alla delar som man kan, enligt Paasikivi.

– Man vill inte ge upp ukrainskt territorium, vilket är naturligt. Men också att man ansåg att man kunde nöta ut ryssarna, vilket speglas i förlustsiffrorna på ryska sidan.

Jag skulle skämmas som journalist att stenografera sådan här propaganda. Vi är inte en krigförande part och kan faktiskt kosta på oss att försöka bedriva en objektiv nyhetsförmedling och inte erodera förtroendet för media ytterligare när det redan är på en historisk bottennivå.
Citera
2023-04-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det där inlägget var inte särskilt ingenjörsmässigt, jag föreslår att du läser på om våglängder och energi.
Citera
2023-04-14, 20:07
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Det där inlägget var inte särskilt ingenjörsmässigt, jag föreslår att du läser på om våglängder och energi.
Tänk på att du talar med den sortens avskräde som tror på chemtrails och flat earth.
Att vänta sig att en ryssrunkare ska bemästra så avancerade koncept är att kräva mycket.
Citera
2023-04-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag har inte följt kriget alls sedan det startade för jag upptäckte mycket snabbt att man inte kunde lita på någonting vare sig det kom från den ena eller andra sidan. Nu föll mina ögon på en artikel i SvD som handlar om att Ukraina retirerar från Bachmut.

Jag skulle skämmas som journalist att stenografera sådan här propaganda. Vi är inte en krigförande part och kan faktiskt kosta på oss att försöka bedriva en objektiv nyhetsförmedling och inte erodera förtroendet för media ytterligare när det redan är på en historisk bottennivå.
Berätta istället om vad du anser är felaktigt i Paasikivis resonemang istället för att ifrågasätta publiceringen av han åsikter.
Eller är själva publiceringen fel? Varför ska SvD vara objektiv? Varför ska journalisten inte få beskriva verkligheten?
Citera
2023-04-14, 20:19
Medlem
Alla dom 8 utlovade Leopard 2-stridsvagnarna från Kanada har nu anlänt till Polen.

Utbildning på Leopard har ju redan gjorts i Polen bland annat och det borde innebära att dessa nya 8 snart kan sättas in. Men kanske inte redan till försommaroffensiverna.
Citera
2023-04-14, 20:21
Medlem
Citat:
Berätta istället om vad du anser är felaktigt i Paasikivis resonemang istället för att ifrågasätta publiceringen av han åsikter.
Eller är själva publiceringen fel? Varför ska SvD vara objektiv? Varför ska journalisten inte få beskriva verkligheten?
Om ena sidan i ett krig retirerar från en punkt man försvarat i åtta månader, och samtidigt beskriver det som oviktigt att försvara den punkten så bör man som journalist (eller flashbackskribent) fråga sig om detta verkligen är rimligt eller om det handlar om propaganda.

En objektiv media i ett icke-krigförande land bör inte förmedla den typen av ensidig propaganda. Det eroderar förtroendet för media som är en viktig samhällsinstitution.
Citera
2023-04-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragan-shitfucker
Tänk på att du talar med den sortens avskräde som tror på chemtrails och flat earth.
Att vänta sig att en ryssrunkare ska bemästra så avancerade koncept är att kräva mycket.
Av någon outgrundlig anledning tycks den fascistiska diktaturen i Ryssland appellera till plattjordare, antivaxare och övriga konspirationsteoretiker. Moretex och akademikerfyllo är ytterligare två exempel på det.
Citera
2023-04-14, 20:24
Medlem
Citat:
Den första Leoparden har fallit i ryssarnas händer:

Russians “captured a Leopard tank, but couldn’t take it to the rear, so they drowned it in a swamp.” …in the Kherson area, in case anyone doubted!

https://twitter.com/killedinukraine/status/1646761065831596032?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw

Schrödingers Leopard…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in