2023-04-12, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Hur är Permesanosten från Lovilio? Lidl har erbjudande på den just nu ifall man är Plus medlem.

Tror inte att jag har smakad just den, men DeLuxe Parmigiano Reggiano Aged for minimum 30 months är mycket gott, som alla DeLuxe-varorna. Den tål jämförelsen med vilken parmesan som helst, tycker jag! Kommer inte ihåg vad den kostade, men normalt sett borde den spöa Lovillo ganska enkelt. Synd om den inte säljs hela tiden. Men kom ihåg att jämföra osten i samma ålder! Man kan inte tro att en ung parmesan smakar lika gott som flera år lagrad, där finns en enorm skillnad i smaken.
Vill ni ha riktigt god parmesanost, så beställ direkt från Italien en ost som är lagrad 60 månader. Helt enastående kvalitet, men så klart kostar det en slant.
Det finns även parmesan som är cirka 100 månader lagrad, men det tror jag inte på så mycket smakmässigt.
Obs! Mitt inlägg #100. Har inte varit så aktiv hela tiden, brinner mest för den här tråden samt några andra som handlar mat osv.
P.S. Verkligen synd om ingen här kan berätta om vad de tycker om den grekiska maten som Lidl säljer den här veckan. Det MÅSTE finnas någon som har ätit sånt förut!
Jag undrar mest om hur de olika Mezen smakar då kilopriset är ganska högt – nästan 250 kr per kilo! Det finns tre olika att välja mellan.
Senast redigerad av Avaraharava 2023-04-12 kl. 10:11.
Citera
2023-04-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrinolina
Lakrits och Vanilj-fudge i påsar underbart goda, bättre än de som brukar finnas som lösvikt.
Lidls fudge smörar inte inte igen gommen och är mjukare.

De är tillverkade i Polen stod det i förpackningen och håller mycket hög kvalitet. Bland den sämsta fudge som jag har nånsin smakat var på Internationella Matmarknaden några år sen på torget i Sundsvall och det ska ha varit engelsk fudge och de var ganska dyra också, som allting under de dagarna.
Citera
2023-04-12, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
tgomat priset har varit högt
kania återkommer snart igen
min favorit kethup iaf ..

Skitsnack! Du är inte trovärdig för fem öre.
Jag ringde precis till Lidl kundtjänst och där berättade en mycket kunnig och glad kundtjänstmedarbetare att Kanya ketchup har slutat säljas, men hon skulle lägg in min önskan att de börjar sälja den igen, vad det nu kan vara värd.
Citera
2023-04-12, 10:40
Medlem
Nu var detta ett tag sen (2019) men hittade en artikel från Råd och Rön som gick igenom 12 sorters honung och Bäst i test var Lidls "Maribel Squeezy Blossom Honey".

https://www.radron.se/tester/mat-dry...20som%20honung.
Citera
2023-04-12, 20:30
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Hur är Permesanosten från Lovilio? Lidl har erbjudande på den just nu ifall man är Plus medlem.

Helt okej. Bra för priset. Tyckte kanske den var lite smetig för att vara 24 månader?
Citera
2023-04-13, 11:46
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Helt okej. Bra för priset. Tyckte kanske den var lite smetig för att vara 24 månader?

Säkert pecorino som packats om
Citera
2023-04-13, 12:28
Medlem
Meze med fetaost och oliver var helt okej, men inget speciellt tycker jag. Därför kan jag inte rekommendera att köpa den pga. väldigt högt kilopris. Men jag var sugen att prova, alla fall.
Det drabbar ingen fattig, som man brukar säga …
Moussakan var gott, som alltid, men de måste ha förändrat nånting, då den fanns inte i frysdisken utan på den hyllan som veckans delikatesser normalt står oh det är bara ett kyl, inte frys.
Tiden att värma upp maten på mikro var även betydligt kortare, Sex minuter gentemot tio minuter förut. Kruxet är bara att inte många har 900 watt i sin mikrovågsugn, som de rekommenderar att använda. Jag har nog aldrig sett att man ska ha så mycket effekt vid värmning av mat.
Sen stod det inte på svenska instruktioner alls att man bör ta bort aluminiumfolie, men på danska står det så. Och varje vettig människa som använder mikro vet nog vid det här laget att det är inte så bra att stoppa i aluminium i mikron …
Senast redigerad av Avaraharava 2023-04-13 kl. 12:35.
Citera
2023-04-13, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Säkert pecorino som packats om

Pecorino av hög kvalitet är helt ok, tycker jag. Inte i klass med äkta vara, så klart, men den duger ibland.
Jag tror inte att Lidl skulle våga göra så. De vill nog inte riskera deras rykte, fast det händer lite då och då att någon vara har blivit stoppad för vissa oangelägenheter gällande matens kvalitet. Och jag som läser både finska och svenska utan hinder brukar följa med vad fri media skriver om sådana saker.
P.S. De hade en lagrad Emmentaler av märket DeLuxe också som jag köpte. Ska bli kul att prova hur den smakar. Om jag inte missminner mig så var den lagrad 14 månader. Då ska den ha lite kraftigare smak om man föredrar sånt.
Citera
2023-04-13, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja Matriket är det nya varumärket för Enebacken och några andra de haft. Vet inte om de bytt leverantörer, jag tycker de smakar likadant som de tidigare. Bland de bästa färska köttbullarna som finns om man inte vill betala dubbelt.

49kr/kg är löjligt billigt.
Snarare 100 kr/kg. Det priset du gäller måste åsyfta pöbelbollarna med 70% kötthalt.
Citera
2023-04-13, 20:01
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Snarare 100 kr/kg. Det priset du gäller måste åsyfta pöbelbollarna med 70% kötthalt.

Ja jag pratar om de vanliga 73%, inte delikatess. De senare är något godare, men dyrare.
Citera
2023-04-13, 22:19
Medlem
Elementarts avatar
Har någon testat deras Matriket-varor? Blev lite förvånad över att deras mjölk var till o med dyrare än Arla.
Citera
2023-04-13, 23:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Har någon testat deras Matriket-varor? Blev lite förvånad över att deras mjölk var till o med dyrare än Arla.

Var hittar du Arla-mjölk för under 12kr/l? (3%, 10kr/l för lättmjölken)

Matriket är bara ett nytt samlingsnamn för deras svenska varor, dvs Ängens för mejeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in