2023-04-11, 10:34
Medlem
2n00b4Us avatar
Hur är Permesanosten från Lovilio? Lidl har erbjudande på den just nu ifall man är Plus medlem.
Citera
2023-04-11, 12:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Lidl:s apelsinjuice "Solevita - med fruktkött", vann klart i Aftonbladets juicetest, dagens papperstidning. Fem plus. 25:90/ liter.
Omdöme: Lidls egen juice knockade testpatrullens smaklökar totalt. Här har de 15 apelsinerna som utgör en liter juice gift sig till en underbar allians i juicevärlden. ”En stabil apelsinjuice som kickar helt rätt”, tyckte någon.
Jämför med Brämhults nypressad, testet dyraste, 49:96/liter. Inget plus alls, endast ett minus.
Omdöme: Testets dyraste juice fick inte godkänt alls. ”Doftar sjukhus, men smakar ändå okej”, var ett av de snällare omdömena. Men flera i testpatrullen klagade på en kemisk och bitter smak.
Eldorado och Garant fick också bra betyg. Så släpp det där med att Lidl har dålig kvalitet, liksom att Eldorado och Garant skulle vara skräp. Många verkar inte lita på sina egna smaklökar, utan man bara tror att butiksegna varor är dåliga, något de inte behöver vara.

Kan tänka mig att det till viss del beror på att exempelvis ICA basic marknadsförs som enklare produkter, vilket de är, men att det smittar av sig på vad folk i gemen tänker om exempelvis Garant, som inte är en enklare produkt.

Vissa av budget/butiks märkenas grejer är riktigt bra, tom bättre än dom *fina* märkena, andra är rejäla bottennapp, man får helt sonika testa sig fram och skapa sin egen lilla lista.
Citera
2023-04-11, 13:03
Köpte två burkar creme brulee i samma förpackning. De var riktigt bra! Märke Deluxe

https://de.cat-ret.assets.lidl/catal...m/48618_14.jpg
Citera
2023-04-11, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Köpte två burkar creme brulee i samma förpackning. De var riktigt bra! Märke Deluxe

https://de.cat-ret.assets.lidl/catal...m/48618_14.jpg
håller med!
Citera
2023-04-11, 13:14
Medlem
MyJustices avatar
Lidl ananasringer på burk
klart bästa ananas ringer som går att köpa i Sverige .
Citera
2023-04-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Hur är Permesanosten från Lovilio? Lidl har erbjudande på den just nu ifall man är Plus medlem.

Undrar det också!
Citera
2023-04-11, 22:19
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
614 är Ingemar Johansson.

273 ser ut att vara ett äggpackeri.
Frågan är om en äggbonde som odlar ägg och säjer glass och maränger gjorda på sina egna ägg i egen kiosk, har startat köttbulletillverkning. Eller om Lidl har tryckt ett annat nummer på förpackningen än den riktiga tillverkarens.

Såg att både billiga och dyrare köttbullar var märkta SE273.
Tillverkaren av Lidls förra köttbullar var Dafgårds. Dafgårds har SE237.

Vilket sammanträffande...

Ingredienser och näringsinnehåll är också identiskt med dom Dafgårds köttbullar som såldes som "Enebacken".

https://www.livsmedelsverket.se/fore...nar-dafgard-ab
Senast redigerad av NukeTheWhales 2023-04-11 kl. 22:22.
Citera
2023-04-11, 22:49
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Såg att både billiga och dyrare köttbullar var märkta SE273.
Tillverkaren av Lidls förra köttbullar var Dafgårds. Dafgårds har SE237.

Vilket sammanträffande...

Är det du, Sherlock Holmes?

Good catch. Jag tyckte att de hade Dafgårds-konsistens faktiskt! Lite kompaktare.
Citera
2023-04-11, 22:59
Medlem
ObiWan69s avatar
Carsten Lübeck - Oster Selection…
För oss Marsipanlovers….
Citera
2023-04-12, 01:10
Medlem
Chrinolinas avatar
Lakrits och Vanilj-fudge i påsar underbart goda, bättre än de som brukar finnas som lösvikt.
Lidls fudge smörar inte inte igen gommen och är mjukare.
Citera
2023-04-12, 08:15
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Lidl:s apelsinjuice "Solevita - med fruktkött", vann klart i Aftonbladets juicetest, dagens papperstidning. Fem plus. 25:90/ liter.
Omdöme: Lidls egen juice knockade testpatrullens smaklökar totalt. Här har de 15 apelsinerna som utgör en liter juice gift sig till en underbar allians i juicevärlden. ”En stabil apelsinjuice som kickar helt rätt”, tyckte någon.
Jämför med Brämhults nypressad, testet dyraste, 49:96/liter. Inget plus alls, endast ett minus.
Omdöme: Testets dyraste juice fick inte godkänt alls. ”Doftar sjukhus, men smakar ändå okej”, var ett av de snällare omdömena. Men flera i testpatrullen klagade på en kemisk och bitter smak.
Eldorado och Garant fick också bra betyg. Så släpp det där med att Lidl har dålig kvalitet, liksom att Eldorado och Garant skulle vara skräp. Många verkar inte lita på sina egna smaklökar, utan man bara tror att butiksegna varor är dåliga, något de inte behöver vara.

Kan tänka mig att det till viss del beror på att exempelvis ICA basic marknadsförs som enklare produkter, vilket de är, men att det smittar av sig på vad folk i gemen tänker om exempelvis Garant, som inte är en enklare produkt.

När det kommer till just juicer måste det väl vara väldigt slumpmässigt vilka apelsiner/aktuella frukter just den omgången är tillverkade av. Den olika graden av sötma, syrlighet, mer eller mindre intensiv smak växlar ju ständigt på frukt.
Det kan som bekant skilja väldigt mycket mellan de frukter man får tag på i fruktdisken, både mellan olika veckor men också mellan olika apelsiner man köper samtidigt, så skulle inte dra allt för stora växlar på ett juicetest. Av just de flaskor tidningen fick tag i den dagen var Lidls bäst men det behöver den inte vara om man fick tag i en flaska från en annan butik med ett gäng andra apelsiner som pressats…
(Utgår här ifrån att 100% frukt använts i alla de testade.)
Jag köpte faktiskt juicen nu till min mamma och passade på att smaka - skulle säga att den var helt ok, men inget spektakulärt på något sätt.

Upptäckte också att de hade makrill! Blev väldigt glad, har letar efter rökt makrill sen NK Saluhall la ner för några år sen men inte hittat nånstans!? Har dock inte smakat ännu men har höga förhoppningar.
Köpte också deras delikatessköttbullar efter att ha läst hyllningarna här i tråden. Ej heller hunnit smaka dessa.

Jag skulle säga att av det jag smakat drar slutsatsen att Lidl är ganska skiftande i kvalité.

Saker jag inte uppskattat:

Deras pasta, pesto och bönor på burk. Tyckte samtliga var oätliga, kunde inte ens äta upp min portion och slängde förpackningarna med resterande innehåll.

Paprikachipsen. (Och jo, jag gillar paprikachips annars.)

Random godis man fått av elever till avslutningar.

Ekologisk kakao. Inte tillräckligt intensiv i smaken för mig, lätt sur bismak.

Saker jag uppskattat:

Tastinos ekologiska knäckebröd med quinoa och frön - älskar dessa! Kung Markatta hade några liknande tidigare, till min stora sorg slutade de med dem, men dessa är en fullgod ersättare. Kompakta men ändå knapriga.
https://www.abillion.com/products/ta...seeds-10333760

Tastinos fullkornsrågbröd med dinkel. Detta bröd är en av de brödsorter som förpackas i tight plastförpackning och håller i månader. Det är ju generellt inte världens godaste, men praktiskt att ha på lut hemma, och inom genren tycker jag att detta är godast.

Alesto ekologisk raw bar med kakao”nibs”.
Smakar lite mandelmassa! Tycker också om nibsen, härligt knaprigt. Uppskattar också att de bara är 30 gram, i och med att de innehåller mandlar ökas kalorierna snabbt på och 50 gram (som de flesta raw bars är) ger ganska stor kalorimässigt ökning från 30.
https://app.abillion.com/products/al...c-bar-10054887

Deras påsar med blandade mandlar och nötter. Alltid jättegoda och helt färska - men fattar inte varför de blancherar (skalar) mandlarna? Har dock hört att kroppen kan ta upp näringsämnen sämre av skalen, vet inte om det stämmer, har också hört att många näringsämnen sitter just i skalen…

Frukter och grönsaker. Varken bättre eller sämre än hos andra.

Honung! Jag köper bara av svenskproducerade där biodlaren står utmärkt på burken, och Lidl har t.o.m. ekologisk sådan! Älskar det! Till ett riktigt bra pris, många tior billigare än på andra affärer. För en honungsfantast som jag är det värt att gå dit enkom för honungshauls.

Sammanfattningsvis:
Ungefär hälften av det jag smakat har varit riktigt bra.
Andra hälften har jag slängt.
Nu hoppas jag på underbar makrill och köttbullar!

Kan också tipsa om Bregott brynt som de har på erbjudande den här veckan. Godaste Bregottet, smakar lite lätt kola!
Citera
2023-04-12, 08:19
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Upptäckte också att de hade makrill! Blev väldigt glad, har letar efter rökt makrill sen NK Saluhall la ner för några år sen men inte hittat nånstans!? Har dock inte smakat ännu men har höga förhoppningar.
Köpte deras sardiner i tomatsås för några dagar sedan, så nu vet jag var hyllan finns. Ska absolut prova deras rökta makrill. Har jag tur har de även rökt skarpsill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in