2023-04-09, 20:24
Medlem
Om du vill komma undan lagen så måste skrovet vara längre än fyra meter. Det löser du inte genom att skruva på någon badplattform, du måste faktiskt göra skrovet i sig längre.
Citera
2023-04-09, 20:33
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Om du vill komma undan lagen så måste skrovet vara längre än fyra meter. Det löser du inte genom att skruva på någon badplattform, du måste faktiskt göra skrovet i sig längre.

Ja, så verkar det vara. Eller byta till elmotor.
Citera
2023-04-09, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Står inte alls skrovlängd i lagen. Det står "Med vattenskoter avses i denna förordning en farkost vars längd understiger fyra meter".

Sen kanske man enbart går efter skrovlängden ändå det vore ju mest rimligt, vet inte vad som står i proposition eller hur en domstol skulle tolka det men det står inte "skrovlängd" i lagtexten.

Så besviken jag blir på en jurist...

2 § Med vattenskoter avses i denna lag en vattenfarkost vars skrovlängd understiger fyra meter och som
1. har ett vattenjetaggregat som främsta drivkälla, och
2. har utformats för att framföras av en eller flera personer som sitter, står eller står på knä på skrovet snarare än i farkosten.
Citera
2023-04-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriklind
Ja, så verkar det vara. Eller byta till elmotor.

Jag har inte detaljgranskat lagtexten, men kunde vid en snabb genomläsning inte se att det sades något om hur vattenjettaggregatet drivs. Därmed lär det vara meningslöst att byta till eldrift.
Citera
2023-04-09, 20:42
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag har inte detaljgranskat lagtexten, men kunde vid en snabb genomläsning inte se att det sades något om hur vattenjettaggregatet drivs. Därmed lär det vara meningslöst att byta till eldrift.

Du har rätt, jag blev förvirrad av denna förordning, där vattenskoter definieras med förbränningsmotor:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1053#overgang

För att komma undan måste skrovet förlängas, eller vattenjet bytas till propellerdrift.
Senast redigerad av eriklind 2023-04-09 kl. 20:44.
Citera
2023-04-09, 20:43
Medlem
Citat:
Ok, så skrovet måste förlängas för att det ska bli en båt juridiskt?

Då blir det en höghastighetsbåt, men kräver inget intyg. Däremot kommer du inte undan sjölagen som stadgar att du skall framföra din båt på ett säkert vis.
Det är inte förrän du skall framföra en båt som är 12x4 meter som det krävs utbildning, om du inte skall köra i yrkestrafik.
Citera
2023-04-09, 20:45
Medlem
Citat:
Du har rätt, man måste byta vattenjet till propeller för att komma undan!

Läser du mer noggrant kan du försänka sittplatsen till en sittbrunn och du har en båt. För enligt punkt 2. definieras vattenskoter som en fritidsbåt som du sitter, står eller står på knä utanpå farkosten. Du skulle alltså kunna försänka en liten, liten skåra i jetskin där du står med fötterna, då står du i farkosten.
Citera
2023-04-09, 20:49
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Läser du mer noggrant kan du försänka sittplatsen till en sittbrunn och du har en båt. För enligt punkt 2. definieras vattenskoter som en fritidsbåt som du sitter, står eller står på knä utanpå farkosten. Du skulle alltså kunna försänka en liten, liten skåra i jetskin där du står med fötterna, då står du i farkosten.

Jag tror det krävs mer än det, annars skulle väl denna modell inte räknas som vattenskoter?

https://www.sea-doo.com/content/sea-...na-661x480.png

Jag tolkar det som att det krävs en relativt hög sarg runt farkosten, så att man är lite mer inkapslad.
Citera
2023-04-09, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Så besviken jag blir på en jurist...

2 § Med vattenskoter avses i denna lag en vattenfarkost vars skrovlängd understiger fyra meter och som
1. har ett vattenjetaggregat som främsta drivkälla, och
2. har utformats för att framföras av en eller flera personer som sitter, står eller står på knä på skrovet snarare än i farkosten.

Jag utgick från Förordning (1993:1053) om användning av vattenskoter.
där står
1 § Med vattenskoter avses i denna förordning en farkost vars längd understiger fyra meter och som
1. har en förbränningsmotor med ett vattenjetaggregat som främsta drivkälla och
2. har utformats för att framföras av en eller flera personer som sitter, står eller står på knä på farkosten snarare än befinner sig i den. Förordning (2004:607).

Lite märkligt att man har olika definition på vattenskoter i olika lagar.
Citera
2023-04-09, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Du ger dig återigen in i juridikforumet? Det verkar gå ungefär lika bra som sist. Läs texten du citerar igen.

Lagtexten:
Med vattenskoter avses i denna lag en vattenfarkost vars skrovlängd understiger fyra meter

AH jag läste Förordning (1993:1053) om användning av vattenskoter
1 § Med vattenskoter avses i denna förordning en farkost vars längd understiger fyra meter och som
1. har en förbränningsmotor med ett vattenjetaggregat som främsta drivkälla och
2. har utformats för att framföras av en eller flera personer som sitter, står eller står på knä på farkosten snarare än befinner sig i den. Förordning (2004:607).
Citera
2023-04-09, 21:12
Medlem
Christopher.s avatar
"Skrov, inom sjöfartsterminologi, avser de ihåliga flytkraftiga kroppar hos sjöfarkoster som ligger i kontakt med vattnet och bär farkostens huvudsakliga komponenter, utrymmen och passagerare"

I teorin skulle du kunna svetsa fast två flytdunkar på vardera sida och kalla det Trimaran.
Citera
2023-04-09, 22:14
Medlem
TinFoilHats avatar
Hur skulle det bli om man snickrade på en sängbotten så att man ligger och kör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in