2023-04-07, 13:20
Medlem
FuckSwedens avatar
Revolut kan gå och suga kuk.

Nu måste man ange skattehemvist senast juni.
Citera
2023-04-07, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur skulle det gå till? Att du lägger kontanterna i en kartong och postar? Åker till deras kontor i Vilnius med en väska?
Skanna med mobilen?
Citera
2023-04-07, 22:26
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durien
På fyllan tänkte jag inte efter utan gick med i revolut bank. De rapporterar ju direkt till finansinspektionen så glöm att hålla din förmögenhet hemlig.

Jag är i samma sits.

En vanlig missuppfattning

Nej, kundernas transaktioner rapporteras inte till Finansinspektionen, Finansinspektionen utövar tillsyn över bankerna, inte kunderna.

https://www.fi.se/sv/
Citera
2023-04-07, 22:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xns
Hur är det med revolut idag? Rapporterar de mina inkomster (upp till 5000:- per månad) till skatteverket ifall jag inte gått med i "Revolut bank" utan endast har "vanliga" revolut?

De gjorde ju inte det tidigare, men hur ser det ut med det idag? Bättre med bitsafe?

Revolut rapporterar inte per automatik dina månatliga inkomster till Skatteverket, det gör ingen bank, bankerna skickar en årlig kontrolluppgift över dina räntor till Skatteverket.

Svenska banker rapporterar större betalningar till och från utlandet.

Om svenska banker upptäcker misstänkta transaktioner så rapporteras detta till Finanspolisen.

Vid förfrågan från Skatteverket lämnar bankerna ut allt som Skatteverket vill ha.
Senast redigerad av trottwell 2023-04-07 kl. 23:01.
Citera
2023-04-07, 22:36
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Revolut kan gå och suga kuk.

Nu måste man ange skattehemvist senast juni.

Ganska väntat. Så fort en betaltjänst blir stor så kommer inskränkningar ganska fort. De kan inte komma undan det.
Citera
2023-04-07, 23:23
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Ganska väntat. Så fort en betaltjänst blir stor så kommer inskränkningar ganska fort. De kan inte komma undan det.
Bara för mig att överföra allt till annan bank och klippa Revolutkortet. Tråkigt, då jag gillade tjänsten...
Citera
2023-04-07, 23:45
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Bara för mig att överföra allt till annan bank och klippa Revolutkortet. Tråkigt, då jag gillade tjänsten...

Ja kör på. Jag lämnade PayPal för 15 år sedan. De kommer bara att leva vidare utan oss.
Citera
2023-04-08, 12:25
Medlem
Citat:

Vad är det ni använder Revolut till där detta är ett problem? Eller handlar det om principen?

Stör mig mer på att de nu har valutaväxlingspåslag på 0,5% oxh sen 1% över visst månatligt belopp.
Citera
2023-04-17, 09:29
Avstängd
Revolut har bett mig att registrera skattehemvist sedan ett antal år men jag har alltid ignorerat det. Efter den 17/6 lär de frysa ens konto tror ni?
Citera
2023-05-10, 10:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Stör mig mer på att de nu har valutaväxlingspåslag på 0,5% oxh sen 1% över visst månatligt belopp.
Jag tog nyss ut 500 euro i bankomaten. Den spanska banken tog 1.75 euro i avgift och Revolut tog 2% som är 6.48 euro för att jag tog ut till ett värde över 2.000 kr. Jag måste uppgradera till en högre nivå för att slippa detta. Revolut är inte längre så fördelaktigt som det en gång var.
Citera
2023-05-10, 10:12
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Kravet på skattehemvist har funnits i flera år hos Revolut. Såvitt jag minns var jag tvungen att ange det för fyra år sedan när jag skaffade mina konton och kort där.

Alla banker i hela EU följer ett regelverk som är i princip identiskt så du lär bli tvungen att hitta en bank utanför EU om det är ett problem för dig att ange din skattehemvist...
Citera
2023-05-10, 10:56
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Jag tog nyss ut 500 euro i bankomaten. Den spanska banken tog 1.75 euro i avgift och Revolut tog 2% som är 6.48 euro för att jag tog ut till ett värde över 2.000 kr. Jag måste uppgradera till en högre nivå för att slippa detta. Revolut är inte längre så fördelaktigt som det en gång var.
Behöver man en massa kontanter i Spanien? Har för mig att jag kunde betala det mesta med kort utan problem.

Brukar ha flera fria kort när jag reser så byter man bara när gränsen hos Revolut är använd... Northmill hade generös uttagsgräns sist jag kollade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in