Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-07, 12:38
Medlem
Karmans avatar
Varför köper ni via Foodora (och liknande) då? Tänk er själva hur det ser ut inuti deras "matväskor", som hänger på sniskan på den stinkande mopeden och släpas ut och in på sunkkrog efter sunkkrog...
Citera
2023-04-07, 12:40
Medlem
Soperents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Slav? Det är ett jobb och foodoras bud är anstälda med kollektivavtal, något som konkurrenterna har vare sig det ena eller det andra. Lönen ligger på 130-160 kr i timmen + bonus för varje utdelning. Är du lat sosse eller vad är problemet? Måste jobben vara fina? Även om man inte gått ur grundskolan så ska man ha fina jobb betalade av skattepengar eller? Du låter lat.
Ojojoj här har vi någon som är arg, du menar att de tjänar 130-160kr i grundlön? Har du några belägg för det.
Citera
2023-04-07, 12:43
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soperent
Ojojoj här har vi någon som är arg, du menar att de tjänar 130-160kr i grundlön? Har du några belägg för det.
Arg? Du som är lat och sosse.
https://www.dn.se/ekonomi/lamna-mate...%20per%20timme.

Citat:
Fakta. Så mycket tjänar cykel- och mopedbuden på Foodora
På vardagar 73,88 kronor per timme, plus 20 kronor per leverans. Buden är garanterade en lägsta timbetalning på 100 kronor.

På vardagar efter klockan 19.00 får de 79 kronor per timme. Timgarantin höjs till 110 kronor.

På helger och röda dagar 94,36 kronor per timme, plus 20 kronor per leverans. Timgarantin är 125 kronor.

Buden får också 10,24 kronor extra för en order som är längre än 4 km samt 1,54 kronor per timma i ersättning för slitage av cykel och annan utrustning.

Enligt Foodora utför de flesta buden fyra leveranser per timme.

Under särskilda dagar med högt tryck tillkommer även orderbonusar. Den 1 januari erbjöds exempelvis alla bud 10 kronor extra för varje slutförd leverans.

I kollektivavtalet ingår avtalspension, semesterersättning på 13 procent och försäkringsskydd som andra transportarbetare samt en årlig löneförhöjning. Av de 5 000 bud som arbetar för Foodora i Sverige är drygt hälften cykel- eller mopedbud. 800 av dessa har fasta anställningar.

Enligt siffror från LO låg medellönen för en arbetare i Sverige på 28 500 kronor före skatt 2021. Men för att Harry Heath skulle nå en sådan lön skulle han behöva jobba minst 53 timmar i veckan.

I hans arbetsapp kan han även se hur mycket andra cykelbud har arbetat. En person som tagit veckans rekord har lagt ner 77 timmar och 31 minuter på leveranser, nästan dubbelt så mycket som en normal arbetsvecka.

Hade gråtit av lycka i min ungdom om jag kunde få ett sånt här bra jobb jämfört med vad jag hade. Skäms inte ni lata när ni klagar på att jobb skapas?
Citera
2023-04-07, 12:45
Medlem
Soperents avatar
Citat:
Arg? Du som är lat och sosse.
https://www.dn.se/ekonomi/lamna-mate...%20per%20timme.

Hade gråtit av lycka i min ungdom om jag kunde få ett sånt här bra jobb jämfört med vad jag hade. Skäms inte ni lata när ni klagar på att jobb skapas?
Har du någonsin sett ett svenskt foodorabud eller är alla svenskar egentligen bara bortskämda sossar som du kallar det.
Citera
2023-04-07, 12:51
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Har du någonsin sett ett svenskt foodorabud eller är alla svenskar egentligen bara bortskämda sossar som du kallar det.
En handfull. Svenska ungdomar är lata sossar ja, det finns hur mycket jobb som helst men de vill bara ha de fina jobben med hög lön, gärna utan att anstränga sig för att få dem också. Hade vi slutat vara lata sossar med skyhöga bidrag och annat trams tillsammans med tidigare/nuvarande massinvandring för att pressa ned löner så hade marknaden löst det, precis som i alla andra länder. Nu är vi tyvärr här och latmaskar har mage att klaga över att det skapas jobb, bara att lönen inte är som jag vill att den ska vara. Då är det dags att utbilda sig själv och skaffa ett riktigt jobb då om det inte passar, ingen tvingar en att jobba som bud om det är så dåligt.
Citera
2023-04-07, 12:54
Medlem
Soperents avatar
Citat:
En handfull. Svenska ungdomar är lata sossar ja, det finns hur mycket jobb som helst men de vill bara ha de fina jobben med hög lön, gärna utan att anstränga sig för att få dem också. Hade vi slutat vara lata sossar med skyhöga bidrag och annat trams tillsammans med tidigare/nuvarande massinvandring för att pressa ned löner så hade marknaden löst det, precis som i alla andra länder. Nu är vi tyvärr här och latmaskar har mage att klaga över att det skapas jobb, bara att lönen inte är som jag vill att den ska vara. Då är det dags att utbilda sig själv och skaffa ett riktigt jobb då om det inte passar, ingen tvingar en att jobba som bud om det är så dåligt.
Problemet är väl också att företag utnyttjar att människor från 3e-världen vill komma hit och få PUT. De vill knappast jobba som bud men det är något de måste göra under en viss period för att få stanna.
Citera
2023-04-07, 13:06
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Problemet är väl också att företag utnyttjar att människor från 3e-världen vill komma hit och få PUT. De vill knappast jobba som bud men det är något de måste göra under en viss period för att få stanna.
Fast foodora kommer inte tvinga hit någon från andra sidan jordklotet. Man åker väl till ett annat land frivilligt och tar de jobb som finns? Känner du till några som tvingades att jobba och få relativt hög lön på foodora? Det är svag mentalitet att hata jobb.
Citera
2023-04-07, 13:13
Medlem
Soperents avatar
Citat:
Fast foodora kommer inte tvinga hit någon från andra sidan jordklotet. Man åker väl till ett annat land frivilligt och tar de jobb som finns? Känner du till några som tvingades att jobba och få relativt hög lön på foodora? Det är svag mentalitet att hata jobb.
Nej ingen tvingas givetvis men arbetskraftsinvandrare tas hit och de lockas givetvis av att få PUT i ett land med starkt socialt skyddsnät. Konstigt att inte fler svenskar utan utbildning jobbar för foodora om de är en sådan bra arbetsgivare.
Senast redigerad av Soperent 2023-04-07 kl. 13:18.
Citera
2023-04-07, 13:29
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
sexuellt ofredande;
https://sverigesradio.se/avsnitt/van...xuellt-ofredad
Hon måste ju fatta att hon som ung snygg tjej inte kan beställa mat från ett negerbud. Det vore också dumt av henne att gå till mataffären under kvällstid eller framför allt använda lokaltrafiken vid den tiden. De här männen har faktiskt behov som man måste ta hänsyn till.
Citera
2023-04-07, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Ditt troll.... Du skrev att det var extremt vanligt att Foodora-bud åt av maten, och att detta var allmänt känt och alla skrev om detta osv.

Sen har jag bett dig om någon form av länk till detta. Och nu försöker du glömma bort allt ihop.
Nej det har jag inte skrivit.

Jag citerar mig själv.

Det är ökänt att buden tar mat från beställningarna, många gånger med fingrarna.
Det betyder inte att det är extremt vanligt eller ovanligt, bara att det sker och att det är ökänt att det sker.
Ökänt betyder att det är vida känt.

Jag frågar vad är det för länk du ska ha egentligen? En studie där man följer foodora bud och kollar hur mycket de tar och hur många de tar ifrån?

Någon sådan finns inte, det är samma med att det inte finns studier på zigenare som grupp hur mycket de stjäl eller inte.
Ändå associerar folk zigenare som en grupp som ofta stjäl saker.
Det betyder inte att alla gör det, men det finns en anledning till att folk är misstänksamma.

Om du har någon koll på hur det fungerar i mat affärer eller restaurangbranschen så vet du att det är jävligt mycket skit som inte kommer fram, det som kommer fram är bara toppen på isberget.

Arbetssituationen för buden är inte bra, det är ett osäkert arbete, lönen är dålig.
Man får många gånger stå för transporten själv med egen bil/moped/cykel etc.
Många som börjar där får ju jobb där för att de inte fått jobb någon annanstans.
Många är unga och dessutom är det ingen som övervakar dom som på en restaurang eller annan arbetsplats.
Detta är positivt i den meningen att man får ta ansvar själv och lösa problem, men också att kan göra en massa skit utan att någon slår en på fingrarna.

Jag förstår själv varför man då i en sådan situation tänker att kunden, restaurangen och foodora fuckar mig, det är ju så det funkar.
Det finns en anledning till att det är hyffsat billigt.
Då tar jag min del och tar lite av maten så att kunden inte märker, vilket kunden i regel inte gör.
Det är ju vad mycket personal på donken och andra restauranger gör, man kanske inte tar direkt från kunden men pommes här och där mm.
Det är en förmån kan man säga för arbetsplatsen.

I princip all personal på olika arbetsplatser utnyttjar kryphål som kan ses som förmåner som kommer med jobbet.
Det betyder inte att alla gör det men att många gör det, det är nästan som en naturlag att det kommer att ske om man vet att man kommer undan med det.
Citera
2023-04-07, 14:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Hehe jag har mitt jobb i city bredvid högvis med restauranger och ser 100 foodora per dag. Jag har sett hur de sticker ner sina smutsiga fingrar, jag tror inte de tvättar händerna på hela dagen, i ett lockande paket pommes, som du sedan får hemlevererat 45 minuter senare.
Citera
2023-04-07, 14:01
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilderblaze
Som rubriken lyder! Är det bara jag som tappar matlusten när jag går ut och möter upp 10:e generationens inavel Abdullah, undercoveragent för al-Qaida.

Vad fan är det för folk som släpps in? Ser ut som att dom har på sig samma nerpissade, illaluktande kläder som de bar i fängelset i hemlandet. Ställer Foodora inga som helst krav på hygien? Det är ändå livsmedel som hanteras.

Hur upplever ni Foodora som tjänst i övrigt?

Folk verkar mest störa sig på invandrare som inte jobbar och bara lyfter bidrag så jag vet inte om det är vettigt att störa sig på dom som faktiskt tar ett skitjobb trots allt. Det finns säkerligen plats för svenska ungdomar att göra samma sak då personalomsättningen lär var skyhög med dom arbetsvillkor som sätts. Dock förståeligt att inte många är så värst intresserade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in