2023-04-07, 08:49
Medlem
Sökte annat jobb förra året, när jag kände att inflationen höll på att göra min lön lite mindre attraktiv.

Fick ett erbjudande om liknande tjänst men med 6k mer i lön. Gick sedan till chefen och frågade om de var intresserade av att matcha, men la så klart på en tusenlapp mer än jag förhandlat som max på andra stället. Två dagar senare fick jag ringa och tacka nej till nya och hade 7k mer i månaden.

Men, viktigt: Jag var alltid redo att faktiskt byta. Den dagen du inte längre kan säga upp dig på dagen är dagen din lön börjar avstanna, bli aldrig för bekväm.
Citera
2023-04-07, 09:38
Medlem
angelamerkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Yes sir. Jag måste väl snacka med honom. Han är väldigt affärsmässig så han fattar nog den aspekten.

Vad tror du är en bra strategi? Ska jag säga hur mycket jag får eller ska jag bara säga att jag får en rejäl ökning?

Bästa strategin är att inte visa din hand i onödan. Du vill inte gå in och börja nämna summor ut ur det blå, det kan upplevas hotfullt och som jag sa tidigare, du vill inte att din arbetsgivare ska få bilden av dig som utpressare (det är du ju inte heller).

Om din chef verkar vara intresserad av att behålla dig och öppna dialog om en löneökning, är helt plötsligt erbjudandet från X helt irrelevant och spelet är fritt. Då kan du rätt ut säga vad du skulle vilja ha för att känna dig nöjd med din lönekompensation på ditt nuvarande företag. Det kan vara högre, det kan vara lägre..

Men ta inte allt jag skriver som den perfekta spelboken, för när du väl öppnar upp dialogen med chefen är varenda rum annorlunda och alla förhandlar olika. Viktigaste är att du känner av takten när det är igång och ha ledorden hård men ödmjuk i bakhuvudet och bli aldrig, aldrig otrevlig.

Lycka till och berätta gärna hur det går
Citera
2023-04-07, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gibbledygook
Personligen skulle jag inte säga, det finns absolut ingen anledning att nämna innan du skrivit på med nya företaget. Jag menar hur kommer din nuvarande arbetsgivare att se på dig gällande exempelvis lojalitet? Om företaget du arbetar på inte ger dig tillräckligt för att du ska vara nöjd så anser jag att de redan satt ett pris på sin uppskattning. Jag skulle hitta ett arbete dit jag vill utan att vela. Man har alltid mer av att byta arbete än att vara på en tjänst i flera år och leva i förhoppningen om löneökning.

Mitt råd: säg inget. Du får betalt för din lojalitet och bör hålla dig där så länge du är anställd. Kommer din chef se på dig som någon som är missnöjd?

Fast detta förutsätter att han vill lämna. Om du läser inläggen framgår det att han kan tänka sig att vara kvar, om lönen matchas, plus att han inte vet hur bonussystemet ser ut hos den nya arbetsgivaren. Ur det perspektivet är detta sämsta tänkbara råd. Riktigt dåligt faktiskt. Skulle TS vilja dra bara sådär hade han ju inte frågat Flashback om råd.. Blir knappast löneökning på nuvarande arbetsplats om han säger upp sig och sen drar vidare. Så ja, inget vidare råd. Sorry.
Citera
2023-04-07, 11:03
Medlem
Gibbledygooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeO8484
Fast detta förutsätter att han vill lämna. Om du läser inläggen framgår det att han kan tänka sig att vara kvar, om lönen matchas, plus att han inte vet hur bonussystemet ser ut hos den nya arbetsgivaren. Ur det perspektivet är detta sämsta tänkbara råd. Riktigt dåligt faktiskt. Skulle TS vilja dra bara sådär hade han ju inte frågat Flashback om råd.. Blir knappast löneökning på nuvarande arbetsplats om han säger upp sig och sen drar vidare. Så ja, inget vidare råd. Sorry.

Det är som att vara i en relation och säga "om du slickar min fitta 5 dagar i veckan då kan jag tänka mig att stanna kvar eftersom enbart 2 gånger inte räcker. Jag har ett annat ragg här vid sidan av som erbjuder 6 gånger per vecka nåå vad säger du? Kan slicka mer eller?"

Jävla jobbhora. Hade en anställd kommit till mig och serverat det som TS gör hade han fått jack shit. Mest eftersom att en god ledare värdesätter sina arbetare tillräckligt för att de ska vara kvar och vara nöjda.

Dessutom är det TS ansvar att ta upp sitt anspråk på lönesamtal och DÄR i sådana fall argumentera för en höjd lön.

Men visst TS gå och gör en åsna av dig själv.

Plus asså vem söker ett annat arbete bara för att ha ett erbjudande för att dribbla med sin chef? TS fick säkert inte ens ett erbjudande (hade TS varit på en intervju hade TS vetat deras bonussystem eftersom att TS hade frågat det) . Din chef kommer att genomskåda ditt crap du får inget annat bättre jobb med mer lön för då hade du inte varit på ditt nuvarande jobb. Lets get real du har inte fått något bättre erbjudande. Du spelar jobbpoker.
Senast redigerad av Gibbledygook 2023-04-07 kl. 11:09.
Citera
2023-04-07, 11:25
Medlem
Citat:
Tjena,

Behöver stöd från FB-eliten.

Har fått ett jobberbjudande av en konkurrent. Är det värt att nämna för chefen och har någon nåt tips på hur gör man det på bästa sätt i så fall? Eller ska man bara byta om man tycker budet är bra, alt. stanna kvar utan att säga något?

Är det värt att försöka få ens chef att matcha lönen eller är man rökt internt på sikt om man håller på så? Resonemanget är alltså att chefen inte skulle vilja satsa på folk som indikerat att de kanske kommer att lämna.

Budet ligger en bra bit över min fasta lön idag, men under vad jag tjänar inklusive bonus. Det nya jobbet har också något bonussystem jag inte fått reda på än, och mitt bonussystem på nuvarande jobb går från att vara prestationsbaserat räknat på vad jag fakturerar till något som låter som att det är högst subjektivt från ledningen vad jag kommer få.

Med andra ord, jag vet att jag kommer få en betydligt högre fast lön med den nya tjänsten, men jag vet inte hur bonussystemet ser ut framåt på något av företagen. Jag misstänker att jag får mer bonus på nuvarande jobb, vilket möjligen kan leda till högre total lön, men det är högst spekulativt.

Ni får gärna berätta om hur ni har gjort i liknande fall och hur det har funkat för er!
Alt. 1 Stanna och håll tyst om erbjudandet.
Alt. 2 Säg upp dej och håll tyst om anledningen.
"Hot" eller utpressning funkar aldrig. I framtiden kan du behöva din nuvarande chef som referent. Man ska i alla lägen lämna en arbetsplats på ett snyggt sätt. Stäng dörren mjukt efter dej.
Citera
2023-04-07, 11:29
Medlem
Gå till din chef å prata mellan fyra ögon....vänligt men allvarligt...säg som det är att ekonomin betyder mycket men att du trivs bra på ditt jobb...
Citera
2023-04-07, 12:16
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Rent konkret går du in till chefen, öga mot öga och säger som det är bara. Mail är högst opersonligt och du ska diskutera en eventuell uppsägning här.

Som sagt, gå dit och ta kommandot direkt. Vi behöver prata, såhär ligger det till, jag har fått ett jobberbjudande av X. Vad kan vi göra? Du trivs osv bla bla men skillnaden är markant att du överväger detta.

Låt chefen säga sitt och sen ta det därifrån. Du kommer bli visad respekt om du inte smyger. Och får du inte det är din chef dum i huvudet och du bör lämna oavsett.

Precis såhär
Citera
2023-04-07, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
"Hot" eller utpressning funkar aldrig. I framtiden kan du behöva din nuvarande chef som referent. Man ska i alla lägen lämna en arbetsplats på ett snyggt sätt. Stäng dörren mjukt efter dej.

"Hot" funkade för mig. Skulle byta arbetsplats om jag inte blev befordrad, vilket jag blev. Mycket bättre tjänst och lön blev resultatet. Man ska bara veta sitt värde innan man ger sig in i det.
Citera
2023-04-07, 15:15
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Bästa strategin är att inte visa din hand i onödan. Du vill inte gå in och börja nämna summor ut ur det blå, det kan upplevas hotfullt och som jag sa tidigare, du vill inte att din arbetsgivare ska få bilden av dig som utpressare (det är du ju inte heller).

Om din chef verkar vara intresserad av att behålla dig och öppna dialog om en löneökning, är helt plötsligt erbjudandet från X helt irrelevant och spelet är fritt. Då kan du rätt ut säga vad du skulle vilja ha för att känna dig nöjd med din lönekompensation på ditt nuvarande företag. Det kan vara högre, det kan vara lägre..

Men ta inte allt jag skriver som den perfekta spelboken, för när du väl öppnar upp dialogen med chefen är varenda rum annorlunda och alla förhandlar olika. Viktigaste är att du känner av takten när det är igång och ha ledorden hård men ödmjuk i bakhuvudet och bli aldrig, aldrig otrevlig.

Lycka till och berätta gärna hur det går

Tack för tips! Ja jag återkopplar med vad jag har beslutat sen, och lite hur det går.

Citat:
Ursprungligen postat av Gibbledygook
Plus asså vem söker ett annat arbete bara för att ha ett erbjudande för att dribbla med sin chef? TS fick säkert inte ens ett erbjudande (hade TS varit på en intervju hade TS vetat deras bonussystem eftersom att TS hade frågat det) . Din chef kommer att genomskåda ditt crap du får inget annat bättre jobb med mer lön för då hade du inte varit på ditt nuvarande jobb. Lets get real du har inte fått något bättre erbjudande. Du spelar jobbpoker.

Jag vet inte om jag har sagt det? För det är inte alls så det har skett. Jag blev uppringd av en rekryterare som är supertrevlig, jag sa att jag redan har ett superjobb, men han övertalade väl mig att det gör ju inget att snacka med folk bara utifall det skulle vara relevant om typ, flera år framåt. Geografiskt läge på företaget är också intressant så jag tänkte väl att det gör väl inget att låta dem bjuda mig på fika. Sagt och gjort så snackade vi lite, de gillade mig och frågade och vips har vi det här relativt trevliga dilemmat ändå.
Citera
2023-04-07, 15:18
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo

Referens kommer nog inte vara så nödvändigt i min bransch. Har annars ett par andra i ledningen som har slutat som säkerligen skulle kunna vara en referens annars.

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Gå till din chef å prata mellan fyra ögon....vänligt men allvarligt...säg som det är att ekonomin betyder mycket men att du trivs bra på ditt jobb...

Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Precis såhär

Citat:
Ursprungligen postat av Pankotanko
"Hot" funkade för mig. Skulle byta arbetsplats om jag inte blev befordrad, vilket jag blev. Mycket bättre tjänst och lön blev resultatet. Man ska bara veta sitt värde innan man ger sig in i det.

Spännande, kul att få så mycket respons och feedback. Jag velar en del. Kommer få lite mer information framåt om erbjudandet sen får jag försöka ta ett beslut om hur jag ska prata med chefen.
Citera
2023-04-07, 15:24
Medlem
Citat:
Referens kommer nog inte vara så nödvändigt i min bransch. Har annars ett par andra i ledningen som har slutat som säkerligen skulle kunna vara en referens annars.

Spännande, kul att få så mycket respons och feedback. Jag velar en del. Kommer få lite mer information framåt om erbjudandet sen får jag försöka ta ett beslut om hur jag ska prata med chefen.
Jag har sagt upp mig många gånger..vi snickare gör ju det om en annan firma betalar mer...mitt råd är bli inte på nått sätt obekväm med din nuvarande arbetsgivare..välj dina ord å ta det på kompisnivå...tänk på det..man möts på vägen ner med...det kan va bra i ett annat krisläge längre fram att man kan ringa upp nuvarande arbetsgivare å fråga om jobb...förstår du mig ??
Citera
2023-04-07, 15:28
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jag har sagt upp mig många gånger..vi snickare gör ju det om en annan firma betalar mer...mitt råd är bli inte på nått sätt obekväm med din nuvarande arbetsgivare..välj dina ord å ta det på kompisnivå...tänk på det..man möts på vägen ner med...det kan va bra i ett annat krisläge längre fram att man kan ringa upp nuvarande arbetsgivare å fråga om jobb...förstår du mig ??

Absolut, jag har ingen anledning att bli ovän med honom. Vi klickar ganska bra annars. Men om han skulle bli sur för att jag funderar på ett annat jobb så får ju det stå för honom. Klart att jag kommer ta upp det på smidigaste sätt och förklara varför det är intressant, i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in