Citat:
Ursprungligen postat av
IRME
Yes sir. Jag måste väl snacka med honom. Han är väldigt affärsmässig så han fattar nog den aspekten.
Vad tror du är en bra strategi? Ska jag säga hur mycket jag får eller ska jag bara säga att jag får en rejäl ökning?
Bästa strategin är att inte visa din hand i onödan. Du vill inte gå in och börja nämna summor ut ur det blå, det kan upplevas hotfullt och som jag sa tidigare, du vill inte att din arbetsgivare ska få bilden av dig som utpressare (det är du ju inte heller).
Om din chef verkar vara intresserad av att behålla dig och öppna dialog om en löneökning, är helt plötsligt erbjudandet från X helt irrelevant och spelet är fritt. Då kan du rätt ut säga vad du skulle vilja ha för att känna dig nöjd med din lönekompensation på ditt nuvarande företag. Det kan vara högre, det kan vara lägre..
Men ta inte allt jag skriver som den perfekta spelboken, för när du väl öppnar upp dialogen med chefen är varenda rum annorlunda och alla förhandlar olika. Viktigaste är att du känner av takten när det är igång och ha ledorden hård men ödmjuk i bakhuvudet och bli aldrig, aldrig otrevlig.
Lycka till och berätta gärna hur det går