Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-05, 11:27
Medlem
Proton83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
Kunde inte hitta något om detta kommando. Vad gör den? Ser att uppstart till Safe Mode görs med Shift nedtryckt under uppstarten men inget med ditt förslag :-)

(Se skärmdumpen)

Du får inget meddelande när städningen är klar. Hindra inte städning som håller på att städa för då har du skaffat dig än mer problem.
Om din 27:a inte blivit städad på länge krävs flera städningar efter varandra som du gör tills du känner att allt skräp är borta. Avinstallera alla externa städappar för dom gör ingen som helst nytta för Apples städsystem sköter detta bättre.

https://i.postimg.cc/43tJcJ12/Sta-dning.png
Senast redigerad av Proton83 2023-04-05 kl. 11:32. Anledning: Borttag
Citera
2023-04-05, 13:04
Medlem
Proton83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton83
(Se skärmdumpen)

Du får inget meddelande när städningen är klar. Hindra inte städning som håller på att städa för då har du skaffat dig än mer problem.
Om din 27:a inte blivit städad på länge krävs flera städningar efter varandra som du gör tills du känner att allt skräp är borta. Avinstallera alla externa städappar för dom gör ingen som helst nytta för Apples städsystem sköter detta bättre.

Helt enligt besked från Applesupportern.
Citera
2023-04-05, 13:17
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Tack. Vad bra, jag glömde nämna i mitt första inlägg att om inte datorn blivit städad på länge så måste du göra om städningen 1-2 gånger tills den är ren som en barnrumpa Testa, jag tror du blir nöjd.

Citat:
Kunde inte hitta något om detta kommando. Vad gör den? Ser att uppstart till Safe Mode görs med Shift nedtryckt under uppstarten men inget med ditt förslag :-)

Säker start är liksom ingen magisk "städnings-funktion." Det som händer under en Säker start är:

Inloggnings- och startobjekt som inte tillhör macOS avaktiveras.
En kontroll av startskivan görs, om några fel i filsystemet hittas försöker dessa repareras.
Typsnittscache och kernelcache raderas och skapas på nytt efter nästa omstart.

Det räcker att göra Säker start en gång.

Om datorn inte känns bättre efter detta så är det nog läge att ta backup, radera Macintosh HD och installera om macOS.
Citera
2023-04-05, 13:47
Medlem
Proton83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Säker start är liksom ingen magisk "städnings-funktion." Det som händer under en Säker start är:

En kontroll av startskivan görs, om några fel i filsystemet hittas försöker dessa repareras.

Om datorn inte känns bättre efter detta så är det nog läge att ta backup, radera Macintosh HD och installera om macOS.

Tack, stämmer exakt, som även är nämnt i manualen, som du vet som expert på Appleprylar, men du säger ju också att den städar, och om man har mycket skräp kör man en till städning.

Under dom 4 iMac:s jag haft genom åren har dom känts snabbare och alertare efter att jag kört städning ett par gånger varje år. Eftersom TS fortfarande inte fått en lösning på problemet är nog mina förslag lika bra som alla andras. När inget av tipsen hjälper då gör man det du föreslår. Radera opertivsystemet och sedan installera om.
Citera
2023-04-06, 02:04
Medlem
Detta är ren spekulation men:
din dator hade från begynnelsen OSX 10.11 och du har nu uppgraderat till Monterey.
Har inte apple ändrat sitt hårddisksfilformat på vägen eller iaf i Monterey?
Om detta kan göra livet svårt för den stackarn.

Du har tre minnesmoduler som inte gett dig problem tidigare men du borde ha 2 eller 4.
prova med att ta bort en och vad som händer.
Gott om minne har du ju annars var det en tanke.
Citera
2023-04-06, 06:40
Avstängd
PalmeKillers avatar
Bygg om datorn med SSD disk...
Citera
2023-04-06, 10:04
Medlem
Citat:
(Se skärmdumpen)

Funka inte, problemet kvarstår, men tackar för förslaget iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa

Stämmer bra med det du säger, något tömdes och vissa startupobjekt gick aldrig igång.

Citat:
Ursprungligen postat av corvuscornix
Detta är ren spekulation men:
din dator hade från begynnelsen OSX 10.11 och du har nu uppgraderat till Monterey.
Har inte apple ändrat sitt hårddisksfilformat på vägen eller iaf i Monterey?
Om detta kan göra livet svårt för den stackarn.

Du har tre minnesmoduler som inte gett dig problem tidigare men du borde ha 2 eller 4.
prova med att ta bort en och vad som händer.
Gott om minne har du ju annars var det en tanke.

Du tänkte på APFS? Kanske något med detta. Men eftersom det kommer plötsligt efter någon timma så verkar det mer vara en process som kickar igång. Jag har rensat upp vad Spotlight indexerar men inget av detta har heller visat någon större aktivitet i Aktivitetshanteraren. Funderar på om det skulle kunna vara något som t.ex. Apples interna defragmentering som blivit knas, som slås på när det är låg aktivitet.

Jag har 4 minnen, alla slottar är upptagna 4+4+8+8gb

Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Bygg om datorn med SSD disk...

Har tittat på detta efter ditt förslag. Kan bli detta helt klart. Datorn och skärmen är väldigt bra och inga nya 27" har väl släppts sista åren. Tack för tipset, hittade nåt på Ebay.... Har du gjort det själv?
Citera
2023-04-06, 10:13
Medlem
Proton83s avatar
Citat:

Stämmer bra med det du säger, något tömdes och vissa startupobjekt gick aldrig igång.

Du tänkte på APFS? Kanske något med detta. Men eftersom det kommer plötsligt efter någon timma så verkar det mer vara en process som kickar igång. Jag har rensat upp vad Spotlight indexerar men inget av detta har heller visat någon större aktivitet i Aktivitetshanteraren. Funderar på om det skulle kunna vara något som t.ex. Apples interna defragmentering som blivit knas, som slås på när det är låg aktivitet.

Har tittat på detta efter ditt förslag. Kan bli detta helt klart. Datorn och skärmen är väldigt bra och inga nya 27" har väl släppts sista åren. Tack för tipset, hittade nåt på Ebay.... Har du gjort det själv?

Du säger ju själv att någonting "Tömdes" efter mitt tips men att det inte löste problemet på din 27:a. Det tyder på att (annat) i din 27:a är knas och inte mitt tips om städningen.
Citera
2023-04-06, 11:06
Avstängd
PalmeKillers avatar
Citat:

Problemet med den där imacen du har, du måste öppna skärmen.. Minsta lilla misstag du gör, så kommer du har sönder skärmen. Anlita någon som har gjort det där förr. Annars kommer du bara få skrot.
Citera
2023-04-06, 20:01
Medlem
En annan test skulle kunna vara att starta från en extern disk och se vad som händer.
Håller med om att det inte är en kul dator att öppna. Annars är den riktigt bra.
Citera
2023-04-06, 20:09
Medlem
En annan test skulle kunna vara att starta från en extern disk och se vad som händer.
Håller med om att det inte är en kul dator att öppna. Annars är den riktigt bra.
Citera
2023-04-07, 10:58
Medlem
VincentLels avatar
Ominstallera operativsystemet
Spara bara allt du vill ha kvar nån annan stans innan.

Byta från den disken som sitter i till en SSD hade nog gjort väldigt gott också.
https://www.youtube.com/watch?v=YZv6hR3VgyY
Men det ser inte helt lätt ut att göra själv + du behöver sånt verktyg för ta bort skärmen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback