Citat:
Ursprungligen postat av
Freddan3400
Min mission är att försöka bena ut de olika begreppen överklass och nyrik. Det är så många som blandar ihop begreppen, även journalister.
Du får gärna testa mig. Fråga vad du vill?
Trodde mitt inlägg gjorde klart att jag har ganska bra koll. Nu är förvisso även överklassen precis som andra samhällsskikt, och det förekommer milsvida skillnader mellan olika s.k. falanger inom den. Det finns vissa som anser att släkter som upphöjts under eller efter drottning Kristinas tid på tronen är ungefär lika adliga som Mahamuh Mohammed som sitter på Tensta Centrum och fikar med landsmännen.
Sedan finns det färsk svenneadel från sent 1700-tal t.o.m. 1800-tal som i princip köpt sina sköldebrev genom lyckade affärer. Resan borgare>frälse blev allt enklare med tiden; inte minst för att detta var ett sätt för odugliga monarker att hålla sig på god fot med en borgarklass som växte sig allt mäktigare medan det äldre gardet inom frälset allt oftare såg sina förläningar indragna, omstrukturerade, reducerade eller förlorade genom vårdslöshet. Att höja upp en Björkkvist, Eklöf, Almfors, Tramsberg -eller någon annan släkt med stereotypiskt tråkigt borgarnamn - var ett nästan gratis sätt att knyta band, och de som protesterade hade ändå inte makt eller kuk nog att sätta något emot vansinnet som gick som på löpande band. Mot denna bakgrund finns det en hel uppsjö av rika uppkomlingar som nu ansåg sig finare än antika ätter från en svunnen tid, men som saknade pengar.
Typexempel på denna typ av fisförnämhet står att finna i t.ex. af Petersens, vars anfader var en kontorsråtta (om än en duktig sådan) som vände papper. Häftigt, eller något. Finns dussintals - om inte fler - exempel på detta, men jag orkar inte riktigt gnugga geniknölarna eller söka efter information.
Så vilken överklass anser du dig befogad att svara för? Fattig uradel som i en annan tid mottog det
riktiga svärdsslaget för riktiga bravader? Rika nykomlingar? Fattiga nykomlingar (se tidigare kommentar om alkoholiserad och tatuerad smutsadel m. tillhörande tennisskor)? Rik uradel (knappast troligt då den är förpassad till en handfull släkter som sluter tätare än en pojkes rövhål i katolska prästers sällskap, och dessa - uradeln, inte pojken eller prästerna - sitter hellre och luktar varandra i röven än att frottera sig med "fotfolket", som en Bonde af Björnö sade så sent som på, vad fan var det, 40- eller 50(?)-talet? Givetvis dock ej odragrant, men det ska ej behöva förtydligas)?
Fy fan, nu fick jag genast en dålig smak i munnen. Hade jag kunnat skrubba hjärnan från detta fullständigt värdelösa vetande så hade jag så gjort. Finns få människosorter jag har så svårt för som överklasshjon. De jag stött på har med blott ett par undantag varit fega människor som gömt en relativt liten person bakom generiskt tråkiga kläder (skiter i om ni kallar det för klassiskt, jag anser att man ser ut som en moderatfitta - vilket är oerhört passande - när man går omkring som en smygbög i himmelsblå skjorta och chinos med oxfords eller derby). Generiska jävla lämlar som hellre korsar vägen än att ta en konflikt, och fegheten är alltid ursäktat med
noblesse oblige; ett kort bara de med rätt klasstillhörighet kan spela.
Dagens adel och överklass är mindre avkomma från större förfäder, och riddarna från Ladulås tid hade vänt sig i graven om de sett dessa cappucino-sipprande Carl Fredrik Johan Vilhelm Tråkmåns. Och de som inte ens har stamtavlan, utan bara pengar? De är nästan ännu värre.
En adel/överklass som varken fruktas eller respekteras tillhör på ingetdera sätt någon form av elit, även om de (tänker inte
nia dig, då jag fortfarande kallt utgår från att du rollspelar) gillar att vandra genom livet med denna inställning. Givetvis nämns den inte högt, för "det är ju inte överklass att anse så", men samtidigt, seriöst: utan förlorare finns det inga vinnare. Fy fan för att från vaggan till graven behöva leva i en kollektiv lögn. Som att födas till ateist i Mellanöstern - antingen håller du käft och passar in, eller så anses du
paria. Välkommen till samhällets crème de la crème.
Tacka allt heligt och oheligt att ingenting hindrar mig från ärlighet - vår existens enda
sanna eau-de-vie!
P. S. Nej, jag är ingen jävla kommunist eller vänsterflane heller. Kan redan känna av onda blickar som försöka placera mig i ett fack p.g.a. mitt "klasshaaat". Jag hatar ingen per se, utan jag hatar bara syltryggefittor som känner sig bundna av sociala koder att anpassa sig till en färdig mall - något "ni" gör bäst av alla. Så tvi på dig, bre. Fan, att jag lade över åtta minuter på en långfredag att skriva detta. Jag som tänkte bli full och skratta högt åt alla förvuxna barn som firar Jesus och ramadan i dag. Inte ens ett rus ifred får man, fast det är väl mitt eget fel...