Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-04-03, 10:47
Medlem
Har en Mac "27 sen 2015. Fortfarande grymmt bra dator tills något helt plötsligt händer och badbollen dykter upp så fort jag försöker göra något. Det kan komma helt plötsligt efter en timma eller längre. Lämnar jag datorn ett tag så kan det vara så när jag kommer tillbaks. Vi pratar om badboll bara av att få datorn att visa dold dock och menyrad, högerklicka med musen på skrivbordet visar menyn efter 30 sekunder etc. etc. Det är inte heller något som försvinner om jag väntar. Jag måste starta om datorn vilket bara det tar 5 minuter.

Syns inget i aktivitetshanteraren, inga processer som kör högt cpu eller minne
Hårddisken används bara till 25%
Allt är uppdaterat
Jag har rensat bort allt skräp med CCleaner
Skannat med EtreCheckPro och åtgärdat det mesta
Använder Firefox istället för Chrome

Vad mer kan göras? Startar jag om datorn så fungerar den som den ska tills det händer igen. Uppstarten tar lång tid dock men när den startar så flyter allt på bra.

Vänder mig till expertisen på Flashback :-)
Citera
2023-04-03, 14:11
Medlem
tnems avatar
Tar det 5 minuter för datorn att starta så det något som inte är riktigt friskt med den.
Kan exempelvis vara hårddisken som är börjat gå sönder, eller något som är fel i mjukvaran.
Citera
2023-04-03, 17:28
Medlem
felstavadds avatar
Förr kunde man zappa pramet, borde funka på din eftersom den har några år på nacken:

Stäng av datorn, starta upp samtidigt som du håller ned kommando, alternativ, P och R, alla fyra tangenter samtidigt.

Håll så tills dess äpplet kommit upp och datorn plingar till och startar om, fortsätt hålla kombinationen och upprepa tre gånger.
Är osäker på om det är tre gånger eller om det räcker med ett pling men, olika råd men jag körde alltid tre omstarter.
Citera
2023-04-03, 17:34
Medlem
Duvlorts avatar
Låter som hårdvarufel, defekt minne eller nått. Har du dammsugit insuget?
Går ju att öppna men är lite bökigt för att komma åt med dammsugaren invändigt.
Citera
2023-04-03, 17:39
Moderator
Rassas avatar
Förtydligat rubrik. Utgående rubrik: Badbollen /Moderator
Citera
2023-04-04, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Tar det 5 minuter för datorn att starta så det något som inte är riktigt friskt med den.
Kan exempelvis vara hårddisken som är börjat gå sönder, eller något som är fel i mjukvaran.

Vid omstart så tar det 5 minuter. Varje process tar lång tid t.ex att få ner menyraden 1 minut, klicka på starta om 1 minut etc. Själva återstarten från HD surrar igång till inloggningsrutan 1:30 minuter. Har också varit inne på att HD:n kanske börjar ge sig, har gjort diagnostik men inget från det. Inga ljud eller liknande. Allt fungerar bra tills något helt plötsligt segar ner allt. Ibland tar det någon timma innan det händer. Jag har en Bootcamp installerad med Windows 10 på, jag har inte upplevt samma fenomen när jag loggat in på denna men osäker då jag inte är inloggad lika länge på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Förr kunde man zappa pramet, borde funka på din eftersom den har några år på nacken:

Stäng av datorn, starta upp samtidigt som du håller ned kommando, alternativ, P och R, alla fyra tangenter samtidigt.

Håll så tills dess äpplet kommit upp och datorn plingar till och startar om, fortsätt hålla kombinationen och upprepa tre gånger.
Är osäker på om det är tre gånger eller om det räcker med ett pling men, olika råd men jag körde alltid tre omstarter.

Har testat detta innan men problemet kvarstår. Gick bara att göra en gång innan det bootade upp som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Låter som hårdvarufel, defekt minne eller nått. Har du dammsugit insuget?
Går ju att öppna men är lite bökigt för att komma åt med dammsugaren invändigt.
Det har jag inte testat, får undersöka detta.

Tack för alla svar :-)
Citera
2023-04-04, 16:18
Medlem
Duvlort har ett antal bra förslag, men jag hade nog börjat med att installera om Mac OS. Jag brukar ha mina datorer länge, men efter ett tag känns det som om de blir sega och då brukar jag installera om OS.

Antingen kan du bara installera om själva systemet, eller också raderar du hela hårddisken och gör om allt från början, både system och alla dina egna filer.

I vilket fall som helst: Se till att ha minst en backup på alla dina egna filer/dokument innan du gör något! Behöver du naturligtvis också om du skulle behöva byta t.ex. hårddisk.

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

https://sv.aiseesoft.com/how-to/reinstall-mac.html
Citera
2023-04-04, 19:52
Medlem
Proton83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
Har en Mac "27 sen 2015. Fortfarande grymmt bra dator tills något helt plötsligt händer och badbollen dykter upp så fort jag försöker göra något. Det kan komma helt plötsligt efter en timma eller längre. Lämnar jag datorn ett tag så kan det vara så när jag kommer tillbaks. Vi pratar om badboll bara av att få datorn att visa dold dock och menyrad, högerklicka med musen på skrivbordet visar menyn efter 30 sekunder etc. etc. Det är inte heller något som försvinner om jag väntar. Jag måste starta om datorn vilket bara det tar 5 minuter.

Syns inget i aktivitetshanteraren, inga processer som kör högt cpu eller minne
Hårddisken används bara till 25%
Allt är uppdaterat
Jag har rensat bort allt skräp med CCleaner
Skannat med EtreCheckPro och åtgärdat det mesta
Använder Firefox istället för Chrome

Vad mer kan göras? Startar jag om datorn så fungerar den som den ska tills det händer igen. Uppstarten tar lång tid dock men när den startar så flyter allt på bra.

Vänder mig till expertisen på Flashback :-)

Det kanske är så enkelt att du bara behöver rensa systemet.
1.
Gå in under Äpplet
2.
Scrolla ner till Starta -OM
3.
Samtidigt som du klickar på Starta-OM håller du nere Shifttangenten och håller den nere tills rensningen är klar, och din dator känns som ny. Borde göra.
Citera
2023-04-04, 22:02
Medlem
Nyfiken på OS-version och minnesmängd.
Händer samma sak när du kör Chrome isf Firefox?
Citera
2023-04-05, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Duvlort har ett antal bra förslag, men jag hade nog börjat med att installera om Mac OS. Jag brukar ha mina datorer länge, men efter ett tag känns det som om de blir sega och då brukar jag installera om OS.

Antingen kan du bara installera om själva systemet, eller också raderar du hela hårddisken och gör om allt från början, både system och alla dina egna filer.

I vilket fall som helst: Se till att ha minst en backup på alla dina egna filer/dokument innan du gör något! Behöver du naturligtvis också om du skulle behöva byta t.ex. hårddisk.

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

https://sv.aiseesoft.com/how-to/reinstall-mac.html

Tack detta är helt klart sista utvägen. Men ganska mycket jobb och datorn fungerar bra tills något klickar till och den blir oanvändbar, oftast efter någon timma. Så förmodligen blir det omformatering/återinstallation om jag inte hittar någon annan lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av Proton83
Det kanske är så enkelt att du bara behöver rensa systemet.
1.
Gå in under Äpplet
2.
Scrolla ner till Starta -OM
3.
Samtidigt som du klickar på Starta-OM håller du nere Shifttangenten och håller den nere tills rensningen är klar, och din dator känns som ny. Borde göra.

Testade detta, fick inget meddelande om rensning men den startade annorlunda och jag fick starta om den igen. Får se under dagen om det hjälpte eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av corvuscornix
Nyfiken på OS-version och minnesmängd.
Händer samma sak när du kör Chrome isf Firefox?

Kör Monterey och har 24gb installerat. Dvs installerat 8gb på vadera extra kortplatserna.

Gjorde en Apple diagnostic test men inga fel hittades. Vet inte om testet kör något på 3:e parts tillverkade minnesmoduler.

Tack för alla förslag, det uppskattas.

Kan tillägga att detta börja efter uppdatering till Monterey OS. Uppdaterade flera versioner i ett svep. Känns spontant som att det är någon process som drar igång som agerar flaskhals. Syns dock inget i aktivitetshanteraren.
Citera
2023-04-05, 09:43
Medlem
Proton83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
Tack detta är helt klart sista utvägen. Men ganska mycket jobb och datorn fungerar bra tills något klickar till och den blir oanvändbar, oftast efter någon timma. Så förmodligen blir det omformatering/återinstallation om jag inte hittar någon annan lösning.

Testade detta, fick inget meddelande om rensning men den startade annorlunda och jag fick starta om den igen. Får se under dagen om det hjälpte eller inte.

Kör Monterey och har 24gb installerat. Dvs installerat 8gb på vadera extra kortplatserna.

Gjorde en Apple diagnostic test men inga fel hittades. Vet inte om testet kör något på 3:e parts tillverkade minnesmoduler.

Tack för alla förslag, det uppskattas.

Kan tillägga att detta börja efter uppdatering till Monterey OS. Uppdaterade flera versioner i ett svep. Känns spontant som att det är någon process som drar igång som agerar flaskhals. Syns dock inget i aktivitetshanteraren.

Tack. Vad bra, jag glömde nämna i mitt första inlägg att om inte datorn blivit städad på länge så måste du göra om städningen 1-2 gånger tills den är ren som en barnrumpa Testa, jag tror du blir nöjd.
Citera
2023-04-05, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton83
Tack. Vad bra, jag glömde nämna i mitt första inlägg att om inte datorn blivit städad på länge så måste du göra om städningen 1-2 gånger tills den är ren som en barnrumpa Testa, jag tror du blir nöjd.

Kunde inte hitta något om detta kommando. Vad gör den? Ser att uppstart till Safe Mode görs med Shift nedtryckt under uppstarten men inget med ditt förslag :-)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback