Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-01, 11:59
  #1
Medlem
Om några år kommer det inte att finnas tillräckligt med pengar eller personal för att ta hand om de äldre. Problemen är stora redan idag. Vem ska ta hand om dig när du blir gammal?
Citera
2023-04-01, 12:24
  #2
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribajsare
Om några år kommer det inte att finnas tillräckligt med pengar eller personal för att ta hand om de äldre. Problemen är stora redan idag. Vem ska ta hand om dig när du blir gammal?
Lugn. Vi lägger pengar på försvaret, som kommer växa 8-faldigt under kommande 10-årsperiod. Medier pratar om 3x, medan FM internt på högsta nivå pratar 8x. Lugn bara, vi fixar det här.
__________________
Senast redigerad av Tomtekukar 2023-04-01 kl. 13:23.
Citera
2023-04-01, 12:27
  #3
Medlem
SnutteFia03s avatar
Gör vad jag kan för att slippa bli omhändertagen.

Att hamna på något äldreboende eller behöva hemtjänst vore en mardröm. Siktar på att kunna klara mig själv så gott det går tills dess min tid är kommen.
Citera
2023-04-01, 12:28
  #4
Medlem
Lugn! Alla som kommit hit och levt på bidrag kommer plötsligt känna sådan sympati för oss som betalat att dom kommer ta hand oss på bästa sätt.
Inte bara det! Alla bidragspengar som dom skickat till släkten i mellanöstern o afrika kommer att återbördas och finansiera vår ålderdom.

Det är det som Palme menade med "solidaritet". Nu, när vi behöver, då kommer dom att ställa upp!
Citera
2023-04-01, 12:32
  #5
Medlem
Folk får väl förlita sig på släkt, vänner och betala ur egen ficka. Kommer väl finnas ett minimum av hjälp att få för att hålla den värsta misären borta.
Citera
2023-04-01, 12:35
  #6
Medlem
Nattskattas avatar
jag hoppas på att jag kommer att klara mig själv. är ingenting som jag oroar mig för idag.
Citera
2023-04-01, 12:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribajsare
Om några år kommer det inte att finnas tillräckligt med pengar eller personal för att ta hand om de äldre. Problemen är stora redan idag. Vem ska ta hand om dig när du blir gammal?

Det bästa vore väl att helt enkelt inte bli alltför gammal. Det är inget att sträva efter att inte orka ta hand om sig själv. Men tyvärr är det inte så enkelt.

Men för att vara saklig. Yrkeskategorierna inom äldreomsorgen borde få högre status - mer betalt, skyddade yrkestitlar, bättre arbetsvillkor. Det skulle locka fler att vilja arbeta inom detta område. Men det är antagligen svårt att genomföra i praktiken.

Dock kanske AI:s utveckling medför massarbetslöshet och att vi människor i större utsträckning får söka oss till arbeten inom bland annat vård och omsorg, yrken där mänsklig kontakt är viktiga. Då kanske vi inser att ingen ensam gamling vill interagera med robotar utan riktiga människor.
Citera
2023-04-01, 12:45
  #8
Medlem
Pecka-s avatar
Hoppas på att jag aldrig blir så gammal att jag behöver tas om hand.
Citera
2023-04-01, 12:49
  #9
Medlem
Firestarter123s avatar
Hemtjänsten.
Citera
2023-04-01, 12:51
  #10
Medlem
Firestarter123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Hoppas på att jag aldrig blir så gammal att jag behöver tas om hand.
Varför inte? Man vill leva till liemannen hämtar en? Jag tror han ganska vänlig när han hämtar en också. Han bjuder säkert på fika och sen går man vidare.
Citera
2023-04-01, 12:52
  #11
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribajsare
Om några år kommer det inte att finnas tillräckligt med pengar eller personal för att ta hand om de äldre. Problemen är stora redan idag. Vem ska ta hand om dig när du blir gammal?

Syftar du på SD:s utspel om att det plötsligt ska ställas språkkrav på anställda inom hemtjänsten? Varför kommer det inte finnas pengar?
Citera
2023-04-01, 12:53
  #12
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firestarter123
Varför inte? Man vill leva till liemannen hämtar en? Jag tror han ganska vänlig när han hämtar en också. Han bjuder säkert på fika och sen går man vidare.

Jovisst, men hoppas det blir knall och fall, så man slipper bli dement eller dö av någon utdragen sjukdom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback