Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-03-20, 21:09
  #25
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Och det baserar du på?
Jag har aldrig hört talas om det någon annan stans. I varje fall så finns det inte här.
Kanske är folk här upptagna med att njuta av livet istället.
Citera
2022-03-20, 21:11
  #26
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaldjuspudding
En tjej eller ja icke-binär i min klass har extrem klimatångest.
Personen kan sätta sig i ett hörn och storböla och skrika ”vi alla kommer dö, det är för sent!”.
Sa till personen att sluta tjollra och att klimatkrisen bokstavligen är mer eller mindre fake. Sa också att hon behöver psykhjälp vilket kanske var lite dumt, men nått jag fortfarande står för.
Fattar inte hur det kan gå såhär långt och att folk verkligen tror på nån slags klimatkris.

Precis! Så det finns normala människor i Sverige, det är skönt att höra.
Citera
2022-03-25, 09:18
  #27
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Vad ligger bakom detta påhitt? Vad är det som får folk att tro att det ens finns något som klimatångest?
Kanske vissa muppar men gemene man bryr sig väl inte.

Eller har jag fel? Är det bara jag som inte bryr sig om klimatet?

Jag har inte minsta ångest.

Men så är jag inte en skolflicka heller. Inte tror jag på det där och skulle temperaturen verkligen vara på väg uppåt lite så ser jag bara fördelar med det.
Citera
2022-03-27, 08:04
  #28
Medlem
neuron-drones avatar
Tror folk har olika sorters klimatångest. En är att de är fast i en livsstil som egentligen inte är hållbar men de har inget val. En annan är att man har små barn och är rädd för vad som ska hända dem, om de kan få ett bra liv. En annan sak är att de är rädda för obekväma saker som att vi får klimatflyktingar eller att de själva drabbas av torka, bränder, hetta eller översvämning. Att det kommer bli dyrt att leva. Men kan också vara att man undrar vad som händer med mänskligheten långt fram i tiden när vi och deras barnbarn är borta, om civilisationen försvinner.

Men vissa tänker bara här och nu. Därför får de ingen ångest. Det är samma människor som röker fast de vet att de kanske kommer att dö av det.

Sedan finns det ju de som är så rädda att de måste förneka den globala uppvärmningen.
Citera
2023-03-30, 20:31
  #29
Medlem
Nu fyller senaste svaret 1 år, så tänd tårtljusen!
Tack FBs sökfunktion.

"BRYSSEL Den avlidne mannens tragiska öde har skakat om i AI-branschen. Han var en småbarnspappa i 30-årsålder, som levde ett vanligt, bekvämt liv med sin hustru och två små barn. Parets ekonomi var ordnad."

https://www.svd.se/a/BWzLG0/smabarns...efter-ai-chatt

Han tog livet av sig pga. klimatångest.
Eller så var han helt enkelt suicidal och har, genom klimatpropagandan, äntligen hittat en anledning att ta livet av sig.

Jag påstår inte att klimatet inte ändrar sig, men påstår att hysterin kring ämnet får effekter som är oönskade.

Jämför med valfri masspsykos.
Citera
2023-03-31, 10:49
  #30
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sloeddermalm
Nu fyller senaste svaret 1 år, så tänd tårtljusen!
Tack FBs sökfunktion.

"BRYSSEL Den avlidne mannens tragiska öde har skakat om i AI-branschen. Han var en småbarnspappa i 30-årsålder, som levde ett vanligt, bekvämt liv med sin hustru och två små barn. Parets ekonomi var ordnad."

https://www.svd.se/a/BWzLG0/smabarns...efter-ai-chatt

Han tog livet av sig pga. klimatångest.
Eller så var han helt enkelt suicidal och har, genom klimatpropagandan, äntligen hittat en anledning att ta livet av sig.

Jag påstår inte att klimatet inte ändrar sig, men påstår att hysterin kring ämnet får effekter som är oönskade.

Jämför med valfri masspsykos.

Det var chattroboten som tog livet av honom - det står tydligt och klart.

Dessutom handlar det om EN människa och inte en masspykos.
Citera
2023-03-31, 15:13
  #31
Medlem
poirotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Rent tekniskt har du ju uppenbarligen fel när du säger att "klimatångest inte ens finns" i och med att folk bevisligen har klimatångest. Och nej, du är inte ensam om att inte bry dig om eller förstå vad forskningen om klimatförändringarna säger. Men jag tror samtidigt att "gemene man" oroar sig mer än vad du tror, även om siffran enligt min uppfattning är mycket lägre än den borde vara. Själv är jag förvånad att folk inte har kukat ur helt i panik av de senaste två IPCC-rapporterna. Läget framstår liksom som riktigt jäkla kritiskt.

Klimatkrisen är ju inte något abstrakt, teoretiskt och potentiellt hot, något ont som kanske händer långt in i framtiden. Den är redan här och orsakar redan enorma skador, och det kommer bara att bli värre. (Klimatförändringarna bryr sig tyvärr inte om folk tror på dem eller inte.)


Lite översiktlig info från vad forskningsläget säger:
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/d...licymakers.pdf

(Det här är egentligen en annan diskussion, men jag kan inte låta bli att tycka att det är så jäkla tragikomiskt att betrakta kraften i den internationella mobiliseringen runt covid. Alla (nästan) slöt upp och offrade sig för det högre goda. Detta trots att covid aldrig riktigt utgjorde ett verkligt hot mot civilisationen, utan bara mot några procent av befolkningen. Obs. Jag säger inte att det är fel att ta covid på allvar, utan jag önskar bara att vi alla kunde ta klimatförändringarna på ett liknande, eller helst större allvar i och med att klimatet (enligt aktuell forskning) är så otroligt mycket farligare och civilisationshotande och garanterat kommer att orsaka oerhört mycket större skada på liv, försörjning och egendom än covid någonsin kunde ha gjort. Men jag antar att ett virus är lättare för folk att begripa, än konsekvenserna av ett förändrat vädersystem.)

Om jag själv har klimatångest? You can bet you sweet ass I do. 😬😬😬😬😬😬😬😬😬😬

Jag ser inte ångest som något hälsosamt när man ska fatta kloka beslut inför framtiden. Jag anser att klimathotet är ett av många andra existensiella hot vi ständigt ställs inför. Det är något uppenbaligen nyreligiöst med sättet månge förhåller sig till klimarhotet. Ett absolutistiskt förhållningssätt med apokalyptiska övertoner jag själv inte alls delar, utan att på något sätt förneka att vi står inför en svår utmaning. Vad vi glömmer är att vi som art har i alla tider, i alla civilisationer med mer eller mindre insikt om världens beskaffenhet alltid ställts inför stora utmaningar. Idén om klimatångest ser jag som en sorglig uppgivenhet inför en värld i ständig förändring. Faktum att vi har till den moderna historien sett unika kunskaper om världens komplexitet, ihop med en stadigt växande global befolkning som i det stora blir mer upplyst ju längre tiden går ser jag inget annat än hopp inför framtiden. Men bara för att jag känner hopp tänker jag inte förneka att utmaningarna vi står inför är enorma, och att detta kommer att kräva vissa uppoffringar och förändringar i attityd och vad vi i framtiden kommer värdera. Klimatångest, flygskam och allt vad det heter är bara destruktiv indoktrinering som förhindrar sobert tänkande och hämmar oss att se möjligheterna. Men det är bara hur jag ser det, uppenbar optimist här, fight me!
Citera
2023-04-01, 09:53
  #32
Moderator
najass avatar
Klimat, miljö och geovetenskap --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2023-04-02, 06:25
  #33
Medlem
Muppetys avatar
Gå till en läkare o be om Stesolid mot klimatångest!

Så ska ni se att den inte är så allvarlig, eftersom ni inte kommer att få något!
Citera
2023-04-03, 20:10
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det var chattroboten som tog livet av honom - det står tydligt och klart.

Dessutom handlar det om EN människa och inte en masspykos.

Ett algoritmstyrt datorprogram som svarar på det du matar in i det tog livet av honom?
Utveckla gärna.

Och varför kan man söka psykolog för sin klimatångest om det bara är en människa?
Känns som en liten marknad att marknadsföra sig mot.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback