Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-29, 21:16
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansScrotum
Hur kommer det sig att i praktiken alla ärver antingen landets, samhällets eller familjens trosuppfattning/religion?
Alla i muslimska länder blir muslimer, katoliker kommer ursprungligen från katolska länder/miljöer, judar har judiska rötter och hinduer kommer nästan alltid från Indien.
Är det troligt att alla dessa har gjort självständiga analyser om vad som verkligen är mest troligt och korrekt eller sant?
För mig låter det som typexempel på följa John-mentalitet.

Inser troende detta själva, eller hur resonerar ni som tror att ni högst sannolikt bara tror som era föräldrar/ursprung/omgivning? Är det inte pinsamt när ni samtidigt proklamerar för att just er religion är sann?
Skäms ni inte över att det är så uppenbart genomskinligt att ni inte har självständigt tänkande? Hur resonerar ni kring det?
Jag tycker att du ska ha en guldstjärna för en av de bästa ts jag någonsin läst på Fb

Avis för att jag inte kom på den.
Citera
2023-03-29, 22:01
  #14
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Rastafaris på Jamaica, Lutheraner i Sverige, Judar i Israel och Muslimer i Indonesien tror på samma Gud.
Och samma "Människoson?"
"Översteprästen" Jesus.
Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och bävar.

Onda andar/demoner djävulen satan vet att Jesus är Guds helige son och Messias.
Citera
2023-03-29, 22:47
  #15
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansScrotum
Hur kommer det sig att i praktiken alla ärver antingen landets, samhällets eller familjens trosuppfattning/religion?
Alla i muslimska länder blir muslimer, katoliker kommer ursprungligen från katolska länder/miljöer, judar har judiska rötter och hinduer kommer nästan alltid från Indien.
Är det troligt att alla dessa har gjort självständiga analyser om vad som verkligen är mest troligt och korrekt eller sant?
För mig låter det som typexempel på följa John-mentalitet.

Inser troende detta själva, eller hur resonerar ni som tror att ni högst sannolikt bara tror som era föräldrar/ursprung/omgivning? Är det inte pinsamt när ni samtidigt proklamerar för att just er religion är sann?
Skäms ni inte över att det är så uppenbart genomskinligt att ni inte har självständigt tänkande? Hur resonerar ni kring det?
Tänk vilket föredöme du är som tänker så där självständigt och unikt på ett sätt som HELT avviker från DINA föräldrar och DINA polare och DIN kulturella bakgrund.

Hade möjligen varit lite impad av ditt inlägg om du var taliban i Afghanistan men det är du ju inte. Har DU någon egen självständig tanke om någonting öht? Vad då isf? Ditt inlägg är bara pinsamt.
Citera
2023-03-30, 00:28
  #16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansScrotum
Hur kommer det sig att i praktiken alla ärver antingen landets, samhällets eller familjens trosuppfattning/religion?
Alla i muslimska länder blir muslimer, katoliker kommer ursprungligen från katolska länder/miljöer, judar har judiska rötter och hinduer kommer nästan alltid från Indien.
Är det troligt att alla dessa har gjort självständiga analyser om vad som verkligen är mest troligt och korrekt eller sant?
För mig låter det som typexempel på följa John-mentalitet.

Inser troende detta själva, eller hur resonerar ni som tror att ni högst sannolikt bara tror som era föräldrar/ursprung/omgivning? Är det inte pinsamt när ni samtidigt proklamerar för att just er religion är sann?
Skäms ni inte över att det är så uppenbart genomskinligt att ni inte har självständigt tänkande? Hur resonerar ni kring det?

Du har missat hela poängen med kollektiv identitet.

Om du själv är så självständig som du vill ge sken av så betyder det att du är på Putins sida i kriget.
Är det så? Jag kommer inte att lägga några värderingar i det, jag är bara väldigt nyfiken.
Citera
2023-03-30, 00:40
  #17
Medlem
Patrik2108s avatar
Det är ett rent sammanträffande att jag är kristen i ett "kristet" land. Min omgivning är väldigt sekulär. Jag är väldigt självständig.
Citera
2023-03-30, 00:56
  #18
Medlem
HansScrotums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Du har missat hela poängen med kollektiv identitet.

Om du själv är så självständig som du vill ge sken av så betyder det att du är på Putins sida i kriget.
Är det så? Jag kommer inte att lägga några värderingar i det, jag är bara väldigt nyfiken.
Jag ser inte sambandet mellan kollektiv identitet och vilken gud som är sann.
Jag ställer mig oftast på den svages sida så när det gäller kriget i Ukraina så önskar därför jag Ryssland och Putin allt gott medan översittaren USA gott kan tufsas till i sin högmodiga styv i korken-attityd.

Under Andra Världskriget stod jag på Hitler och Nazitysklands sida. Tapperhet ska belönas. Feghet ska bestraffas och tuktas. Alla mot en är inget jag gillar. Skamligt fegt.
Citera
2023-03-30, 01:24
  #19
Medlem
LittleFishs avatar
Varför äter svenskar sill och dricker sprit på midsommar? Det blir per automatik en kulturell yttring. Religion är en kulturell yttring på steroider. Det är så människor är skapta. Grupptryck är en stark influens. Sen är jag ingen förespråkare för abrahamitiska religioner.
Citera
2023-03-30, 01:28
  #20
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansScrotum
Jag ser inte sambandet mellan kollektiv identitet och vilken gud som är sann.
Jag ställer mig oftast på den svages sida så när det gäller kriget i Ukraina så önskar därför jag Ryssland och Putin allt gott medan översittaren USA gott kan tufsas till i sin högmodiga styv i korken-attityd.

Under Andra Världskriget stod jag på Hitler och Nazitysklands sida. Tapperhet ska belönas. Feghet ska bestraffas och tuktas. Alla mot en är inget jag gillar. Skamligt fegt.

Bra! Min människokännar-radar funkar utmärkt alltså.

Kollektiv identitet är poängen med religion och ideologi.
"Vilken gud som är sann" är din egen fråga, som kanske inte är relevant för den som tror.
Citera
2023-03-30, 13:39
  #21
Medlem
HansScrotums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Kollektiv identitet är poängen med religion och ideologi.
"Vilken gud som är sann" är din egen fråga, som kanske inte är relevant för den som tror.
"Kollektiv identitet är poängen med religion och ideologi." Det är säkert sant men det borde inte vara så. Man kan tycka att religion ska grunda sig i självständiga övertygelser om hur världen och livet mest sannolik förhåller sig och inte alls vara en fråga varken om identitet eller ideologi.
Men bra för då vet jag det from nu och kommer fortsättningsvis alltid minnas vad du skrev. Jag tar dina ord som sanning.
Här trodde jag att människor sökte sanning om existensen också hamnar man i "identitet och ideologi". Det är är enligt mig förfärligt.
Citera
2023-03-30, 16:26
  #22
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansScrotum
"Kollektiv identitet är poängen med religion och ideologi." Det är säkert sant men det borde inte vara så.


Det finns för- och nackdelar med det. Skyll på evolutionen.

Citat:
Man kan tycka att religion ska grunda sig i självständiga övertygelser om hur världen och livet mest sannolik förhåller sig och inte alls vara en fråga varken om identitet eller ideologi.

Det är en annan avdelning. Man kan söka sanningen i vetenskap eller i andlig upplysning om man vill.
Och man kan fortfarande tillhöra en grupp. Det finns så otroligt många vägar att gå.

Citat:
Men bra för då vet jag det from nu och kommer fortsättningsvis alltid minnas vad du skrev. Jag tar dina ord som sanning.

Bra, för jag ljuger inte. För mig är sanningen viktigare än grupptillhörighet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback