2023-03-29, 16:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hela mänskligheten kommer inte dö av kärnvapenkrig.
Bor man i närheten av militärområden, stora städer och samhällskritiska områden så ligger man säkerligen illa till.
Bor man istället långt upp i norr i inlandet så klarar man sig säkerligen bättre då ingen kommer sätta någon direktträff där. Givetvis kommer livet försvåras och de radioaktiva molnen kan flytta sig men är inte direkt dödliga.
Ingen kommer heller ofta mängder med atombomber i amazonas eller Australiens obebodda områden. Finns många fler områden som kommer klara sig men livet kommer bli jobbigt för de som överlever.
Citera
2023-03-29, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Svar: nej det gör de inte.

Tror inte heller att du gör det trådstarare .

Det är svårt att fullständigt modellera samt att det finns otoligt många senarion. Visst om månskligheten smäller av vart ända kärnvapen blir det jobbigt men osanolikt till och med i ett kring där kärnvapen används friskt.
Jag drar alltså mina slutsatser delvis utifrån den här vetenskapliga artikeln: https://www.nature.com/articles/s43016-022-00573-0
Citera
2023-03-29, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Jag är bara ute efter sanningen.

Nej, du är ute efter att sprida budskapet fra hotets imperium. Hot Imperiets hot måste bemötas med tystnad.
Citera
2023-03-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej, du är ute efter att sprida budskapet fra hotets imperium. Hot Imperiets hot måste bemötas med tystnad.
Om man blundar finns det inte?

Naturligtvis är det här ett fruktansvärt hot som despoterna i Ryssland uttalar men det går ju inte att tiga ihjäl. Hotet finns kvar även om vi inte diskuterar det.
Citera
2023-03-29, 16:20
Medlem
hydrols avatar
Hoppas bara att börsen är öppen när dom första atomvapnen i närtid faller. Undrar hur mycket börsen går ner då med så mycket rädsla?

"Kommer inga attacker med kärnvapen" sa Bill.
"Ryssland kommer aldrig gå in i Ukraina" sa Bull.
Citera
2023-03-29, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ja men då så. Då startar vi ett kärnvapenkrig med Ryssland så får vi se vad som händer, det verkar ju inte så farligt enligt er pajas experter här på Flashback. Rätt underhållande att läsa egentligen, hur vissa tar kärnvapenkrig med en klackspark.

hade jag fått bestämma så skulle vi absolut anfalla först.
nästan 50%av alla ryssar bor i större städer kring 60 miljoner av 140miljoner.
slår vi ut städerna med icbms så får vi ihjäl kring 60miljoner några kommer hinna fly kanske.
detta skulle skapa en enorm panik i ryssland dom flesta skulle fly. människor trivs bäst i grupp så dom skulle fly till samma ställen till enorma läger. då sätter vi in taktiska kärnvapen eventuelt med flyg. kring 30miljoner till skulle vi få ihjäl då. totalt 90 miljoner ryssar skulle vid detta laget vara förintade.
sedan sätter vi in markstyrkor och utplånar dom andra som är kvar. det skulle ta ett par år ca 5år kanske.
vi bygger sedan arbetsläger för dom sista 20miljoner ryssar där dom kan jobba av sin skuld till mänskligheten.
deta skulle på sikt göra undervärk för oss andra på jorden där vi sedan kan ta tag i kina och göra likadant.
Citera
2023-03-29, 16:22
Medlem
-Tesla-s avatar
Det otäcka är att alla länder som skickar vapen är med i kriget. Men det verkar inte länderna förstå.
Citera
2023-03-29, 16:23
Medlem
MarkoMirketiks avatar
Citat:
Jag är bara ute efter sanningen.
Nej. Då hade du kunnat skriva i de andra nio trådarna om samma ämne sedan 2022 istället för att skapa en ny bajstråd.
Är det för att fettot Jabba the Hutt skrev av sig idag hos ryska ambassaden?
Citera
2023-03-29, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ja, de är farligare då man nu kan skjuta med otroligt mycket bättre precision, men laddningarna idag är avsevärt mycket mindre och avsedda i första hand för mer precisa mål än tidigare storstäder. Det gör att den totala sprängkraften i de kärnvapen som finns tillgängliga idag är mindre än en femtedel av de som fanns i slutet på 1970-talet.

Man de-eskalerade hotet genom att övertyga fienden om att man alltid skulle ha tillräckligt med kärnvapenkapacitet för att utplåna honom. Detta gäller även idag mellan USA och Ryssland. Mindre kärnvapenstater är det annorlunda med, men dessa är inte inblandade i den här konflikten i dagsläget.

Man har fortfarande kommunikation mellan USA och Ryssland rörande just kärnvapnen. Hade den brutits hade både USA:s och Rysslands kärnvapenstyrkor varit i högsta beredskap nu och det är de, de är i USA:s fall på normalnivå och i Rysslands fall också på en låg nivå, om än att man höjt beredskapen på de taktiska kärnvapnen i vissa delar, men det tolkar jag som ren signalpolitik i försök att skrämmas. De strategiska kärnvapnen är inte ens i närheten av någon beredskapshöjning. Det finns liksom ingen vinst för vare sig USA eller Ryssland att eskalera till kärnvapen, bara förluster.

Den mänskliga faktorn som du nämner finns alltid, men det känns inte särskilt sannolikt att Putin eller någon i USA skulle lyckas singla iväg kärnvapen utan att blivit stoppad innan försöket ens blev allvarligt. Kärnvapen är i första hand politiska vapen.
Den ömsesidiga pakten om vapenkontroll gäller inte ens längre. Upprustning kan därför ske okontrollerat precis som 1950-talet.
Kärnvapen är till för att förhindra "hot war" dvs konventionellt krig mellan kärnvapennationer.
Man ska förhandla istället eftersom ingen vinner ett dylikt krig i slutänden.
Nu är det i realiteten Nato mot Ryssland. Det enda som fattas är "boots on the ground". Alla vet detta.
Dessutom verkar det eskalera hela tiden och det finns inte tillstymmelse till dialog.
Intressant att du känner till exakt vad som sker i Kreml och i Pentagon på detta område?
Jag litar inte alls på din analys. Tyvärr.
Citera
2023-03-29, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
hade jag fått bestämma så skulle vi absolut anfalla först.
nästan 50%av alla ryssar bor i större städer kring 60 miljoner av 140miljoner.
slår vi ut städerna med icbms så får vi ihjäl kring 60miljoner några kommer hinna fly kanske.
detta skulle skapa en enorm panik i ryssland dom flesta skulle fly. människor trivs bäst i grupp så dom skulle fly till samma ställen till enorma läger. då sätter vi in taktiska kärnvapen eventuelt med flyg. kring 30miljoner till skulle vi få ihjäl då. totalt 90 miljoner ryssar skulle vid detta laget vara förintade.
sedan sätter vi in markstyrkor och utplånar dom andra som är kvar. det skulle ta ett par år ca 5år kanske.
vi bygger sedan arbetsläger för dom sista 20miljoner ryssar där dom kan jobba av sin skuld till mänskligheten.
deta skulle på sikt göra undervärk för oss andra på jorden där vi sedan kan ta tag i kina och göra likadant.
Skulle väst anfalla ryssarna med kärnvapen kommer deras andraslagsförmåga att ödelägga mycket av västvärldens städer.

Andraslagsförmågan utgörs till största delen av ubåtar bestyckade med strategiska kärnvapenmissiler.
Citera
2023-03-29, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkoMirketik
Nej. Då hade du kunnat skriva i de andra nio trådarna om samma ämne sedan 2022 istället för att skapa en ny bajstråd.
Är det för att fettot Jabba the Hutt skrev av sig idag hos ryska ambassaden?
Jag startade tråden efter att ha läst artikeln jag länkat till två gånger i tråden med ryssarnas upprepade hot i samtidig åtanke.

EDIT: Men visst nästa gång ska jag PMa MarkoMirketik o kolla om det är OK att starta en viss tråd . . . .
Senast redigerad av Kommisarie-Kudos 2023-03-29 kl. 16:30.
Citera
2023-03-29, 16:27
Medlem
Citat:
Om man blundar finns det inte?

Naturligtvis är det här ett fruktansvärt hot som despoterna i Ryssland uttalar men det går ju inte att tiga ihjäl. Hotet finns kvar även om vi inte diskuterar det.

Du gör ryssarnas bud när du sprider deras hot, som syftar till att skapa defaitism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in