2022-03-07, 01:27
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Ja varför börjar man en mening med stor bokstav? En mening blir ju lika lätt att förstå även om man inleder den med en liten bokstav?

Så, hur underlättar versaler det svenska språket? Hade det inte varit bättre om det bara fanns gemener?

Man gör det för att det är någonting att fästa blicken på. Det blir lättare att orientera sig i en text som innehåller mer än en mening, vilket texter ofta gör. Det är ingenting som underlättar specifikt för det svenska språket, det är en konvention som tillämpas i samtliga kulturer som använder det latinska alfabetet. Men det här visste du redan.

Gick det för övrigt inte lite väl fort från "det går lika bra med gemener" till "det är bättre med bara gemener"? På vilket sätt skulle det vara bättre?
Citera
2022-03-08, 02:32
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Ja varför börjar man en mening med stor bokstav? En mening blir ju lika lätt att förstå även om man inleder den med en liten bokstav?

Så, hur underlättar versaler det svenska språket? Hade det inte varit bättre om det bara fanns gemener?

Skriftspråket är lagom funktionellt och lagom ekonomiskt. Det är ingen civilingenjörsprodukt.
Citera
2023-01-27, 16:58
Medlem
MaxWalters avatar
Läste ett meddelande där den sista meningen avslutades med tre skiljetecken.
Ser konstigt ut med parentes,citattecken,och punkt direkt efter varandra.

) ” .

Finns det någon regel för hur många skiljetecken det är lämpligt att använda i slutet på en mening?
Citera
2023-01-28, 02:47
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Finns det någon regel för hur många skiljetecken det är lämpligt att använda i slutet på en mening?

Nej.
Citera
2023-03-29, 09:27
Moderator
Kyrpators avatar
Se här vad ett välplacerat kommatecken kan göra för att underlätta läsförståelsen. I detta fall ur en artikel i SvD om besparingar inom skolbespisningen.

Citat:
Bregott har bytts ut mot margarin och paprika, gurka och tomater har ersatts av morot, salladskål och baljväxter.

Vad var det Bregott hade bytts ut mot? Jag hajade till när jag först läste meningen, och det tog någon sekund innan jag förstod vad som menades. Här är mitt förslag till ändring.

Citat:
Bregott har bytts ut mot margarin, och paprika, gurka och tomater har ersatts av morot, salladskål och baljväxter.

https://www.svd.se/a/JQLBwX/skolor-t...for-att-ha-rad (bakom betalvägg)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback