Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-27, 22:20
  #5833
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Det mest störande är när någon ligger i typ 60 på en enfilig 80–väg och det är mycket mötande trafik så man inte ens kan köra om på ett tag.

Hur tänker man när man konsekvent ligger 20 under? Att hamna bakom en traktor är ingenting i irritation jämfört med att hamna bakom en personbil som helt omotiverat ligger långt under.
Citera
2023-03-28, 05:26
  #5834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Det mest störande är när någon ligger i typ 60 på en enfilig 80–väg och det är mycket mötande trafik så man inte ens kan köra om på ett tag.

Hur tänker man när man konsekvent ligger 20 under? Att hamna bakom en traktor är ingenting i irritation jämfört med att hamna bakom en personbil som helt omotiverat ligger långt under.

Hur vet du att det är ”helt omotiverat” för dessa att ligga 20kmh under skyltat, har du stannat och frågat alla om varför de valt den hastigheten…?

Dessutom är det väl inte nån annan som ska bestämma vilken hastighet (upp till skyltad) du ska välja och när….?

Så hur ska du kunna bestämma vilken hastighet andra trafikanter ska hålla….?

En bra förare ska inte tillåta sig bli irriterad alls i trafiken, i synnerhet inte för sådana små skitsaker.
Citera
2023-03-28, 06:12
  #5835
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Det mest störande är när någon ligger i typ 60 på en enfilig 80–väg och det är mycket mötande trafik så man inte ens kan köra om på ett tag.

Hur tänker man när man konsekvent ligger 20 under? Att hamna bakom en traktor är ingenting i irritation jämfört med att hamna bakom en personbil som helt omotiverat ligger långt under.
Instämmer helt oavsett vad en del idioter tycker. Dom personerna borde bli arresterade.
Citera
2023-03-28, 06:30
  #5836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Instämmer helt oavsett vad en del idioter tycker. Dom personerna borde bli arresterade.


På vilja juridiska grunder ska de bli arresterade….?
Släpp nu nallen i pojkrummet och kom ut i verkligheten…

Lärde dig körskolan att du skulle vara irriterad i trafiken…?
Lärde dig körskolan att du ska bestämma hur fort andra ska köra…?
Citera
2023-03-28, 12:02
  #5837
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Det mest störande är när någon ligger i typ 60 på en enfilig 80–väg och det är mycket mötande trafik så man inte ens kan köra om på ett tag.

Hur tänker man när man konsekvent ligger 20 under? Att hamna bakom en traktor är ingenting i irritation jämfört med att hamna bakom en personbil som helt omotiverat ligger långt under.
jag irriterar mig mer på såna som du här, som anser att alla ska köra som en själv. du signalerar aggressivitet och det är inte bra i trafiken. chilla istället och tänk positivt om tanten i bilen framför dig.
Citera
2023-03-28, 17:17
  #5838
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
På vilja juridiska grunder ska de bli arresterade….?
Släpp nu nallen i pojkrummet och kom ut i verkligheten…

Lärde dig körskolan att du skulle vara irriterad i trafiken…?
Lärde dig körskolan att du ska bestämma hur fort andra ska köra…?

Man kan bli av med körkortet för att köra omotiverat långsamt, din söndagsbilist. Att köra alldeles för långsamt bryter mot den generella trafikregeln att ”uppträda utan att i onödan hindra eller störa annan trafik”.

Så nej, du kan inte få feeling och ligga kraftigt under begränsningen utan risk för polisiära konsekvenser om det inte finns ett bra skäl till det.

Körkortskollen svarar: https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_164.php

Här är en som blev av med lappen: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-flera-manader
__________________
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2023-03-28 kl. 17:21.
Citera
2023-03-28, 20:01
  #5839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Man kan bli av med körkortet för att köra omotiverat långsamt, din söndagsbilist. Att köra alldeles för långsamt bryter mot den generella trafikregeln att ”uppträda utan att i onödan hindra eller störa annan trafik”.

Så nej, du kan inte få feeling och ligga kraftigt under begränsningen utan risk för polisiära konsekvenser om det inte finns ett bra skäl till det.

Körkortskollen svarar: https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_164.php

Här är en som blev av med lappen: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-flera-manader

Då säger jag som qaaq vissa andra, vad har Norges trafiklagstiftning med Sverige att göra….?

Dessutom är jag säker på att denne norrman inte blivit bötfälld om han i övrigt kört ok, men om du läser artikeln så var det ju mer hyss av synnerligen allvarlig art han hade för sig än att bara köra klart saktare än skyltat.

I Sverige så är det bara extremt långsamt körande, och störande, som fått böter för att ha kört för sakta. Och det finns mig veterligen inte en enda trafikant som blivit bötfälld för att ha kört 20-30kmh under skyltat, om denne i övrigt kört helt ok.

Och du, jag visste att det skulle komma dragandes med det att man inte skulle får köra för sakta, men ännu har ingen av alla de som rapat upp detta påstående, haft en susning om vad som verkligen krävs för att man ska bli straffad för det. Och att köra 20-30 kmh långsammare än skyltat på landsväg eller motorväg är det ingen som kommer att bli straffad för, om framfarten i övrigt är ok.
Citera
2023-03-28, 21:22
  #5840
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då säger jag som qaaq vissa andra, vad har Norges trafiklagstiftning med Sverige att göra….?

Dessutom är jag säker på att denne norrman inte blivit bötfälld om han i övrigt kört ok, men om du läser artikeln så var det ju mer hyss av synnerligen allvarlig art han hade för sig än att bara köra klart saktare än skyltat.

I Sverige så är det bara extremt långsamt körande, och störande, som fått böter för att ha kört för sakta. Och det finns mig veterligen inte en enda trafikant som blivit bötfälld för att ha kört 20-30kmh under skyltat, om denne i övrigt kört helt ok.

Och du, jag visste att det skulle komma dragandes med det att man inte skulle får köra för sakta, men ännu har ingen av alla de som rapat upp detta påstående, haft en susning om vad som verkligen krävs för att man ska bli straffad för det. Och att köra 20-30 kmh långsammare än skyltat på landsväg eller motorväg är det ingen som kommer att bli straffad för, om framfarten i övrigt är ok.

Du, det där var bara första Google-träffen och det finns åtskilligt fler. Men eftersom farbror Tinnitus inte verkar behärska internet har jag hjälpt farbrorn:

https://www.newsner.com/nyheter/bili...orvagen/?amp=1

”När polisen stoppade bilföraren ansågs han ha orsakat en trafikfarlig situation. Nu har han alltså åtalats för vårdslöshet i trafik.
Enligt åtalet gick det ”sakta utan att den omgivande trafiksituationen motiverat den låga hastigheten”.
Citera
2023-03-28, 21:31
  #5841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Du, det där var bara första Google-träffen och det finns åtskilligt fler. Men eftersom farbror Tinnitus inte verkar behärska internet har jag hjälpt farbrorn:

https://www.newsner.com/nyheter/bili...orvagen/?amp=1

”När polisen stoppade bilföraren ansågs han ha orsakat en trafikfarlig situation. Nu har han alltså åtalats för vårdslöshet i trafik.
Enligt åtalet gick det ”sakta utan att den omgivande trafiksituationen motiverat den låga hastigheten”.

Så, på vilket sätt menar du att det i din länk skulle motbevisa det jag skrev….?


Läser vi din länk framkommer det ju…

Citat:
Mannen höll enligt TT en hastighet på 55 kilometer i timmen, på motorvägen som på sträckan hade 110 km/h som högsta tillåtna hastighet.

Alltså betydligt lägre än de 20-30kmh under skyltat som jag skrev….

Dessutom….

Citat:
Förutom vårdslöshet i trafik har mannen åtalats för rattfylleri och ringa narkotikabrott efter att ha använt amfetamin.
Utöver att köra långsamt ska mannen enligt TT ha kört vingligt mitt i körbanan, istället för i det högra körfältet.

Han körde alltså inte alls helt ok i övrigt, och det var säkerligen i första hand hans vingliga körning samt det faktum att han var påverkad, som avgjorde åtalet, inte att han körde för sakta.

Men det blir ju ett bättre clickbait om man i rubriken framhåller just ”körde för långsamt” än att han var påverkad körde illa, för det vet ju alla att man inte får eller ska….
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2023-03-28 kl. 21:39.
Citera
2023-03-30, 07:36
  #5842
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Man kan bli av med körkortet för att köra omotiverat långsamt, din söndagsbilist. Att köra alldeles för långsamt bryter mot den generella trafikregeln att ”uppträda utan att i onödan hindra eller störa annan trafik”.
Bra! Såna förare är ett hinder för alla andra och bör straffas hårt. Det är jobbigt nog i trafiken som det är utan att behöva stå ut med såna luspudlar. Sen finns det ju idioter i detta forum som sitter och försvarar sånt beteende.
Citera
2023-03-30, 12:18
  #5843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Bra! Såna förare är ett hinder för alla andra och bör straffas hårt. Det är jobbigt nog i trafiken som det är utan att behöva stå ut med såna luspudlar. Sen finns det ju idioter i detta forum som sitter och försvarar sånt beteende.

Att köra i övrigt helt ok men 20-30kmh under skyltat, är inget som någonsin nån blivit straffad för i Sverige, och lär knappast bli heller. Det finns inget i Trafiklagarna som kräver att man skall köra i skyltad hastighet.

Då är det snarare ni hetsporrar som borde ha smäll på fingrarna…
Citera
2023-03-30, 12:26
  #5844
Avstängd
Liberationfronts avatar
Hålla rätt avstånd efter rätt hastighet. Det är ju en grundläggande sak i trafik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback