2022-05-27, 22:57
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Men det där måste det väl finnas mods till? Jag vill verkligen ge Skyrim en ärlig chans, men jag vet inte om jag orkar åka kärra mot min säkra död en gång till. Samma med Fallout-spelen; Jag orkar inte introt en gång till.

Tricket, som funkar i samtliga Bethesda-spel som jag minns på rak arm (räknar in New Vegas, eftersom det i stort är samma motor/system som FO3), är att spara i rätt ögonblick. I Skyrim är det när man kliver av kärran så man får fortfarande stå ut med nån minuts tjafsande innan Alduin kommer och styr upp. Då kan man ladda från den saven med en ospecad char.

Och som du säger finns det mods för det.

Men det är så klart helt knäppt att man skall behöva mods eller tricks för det. Min enda förutsägelse ang. ESVI är att de kommer göra samma dumhet igen.
Citera
2022-05-27, 23:01
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Men det där måste det väl finnas mods till? Jag vill verkligen ge Skyrim en ärlig chans, men jag vet inte om jag orkar åka kärra mot min säkra död en gång till. Samma med Fallout-spelen; Jag orkar inte introt en gång till.

Finns bra mods som hoppar över intron.
Skyrim: https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/272
Senast redigerad av Loxus 2022-05-27 kl. 23:56.
Citera
2022-05-27, 23:05
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Tricket, som funkar i samtliga Bethesda-spel som jag minns på rak arm (räknar in New Vegas, eftersom det i stort är samma motor/system som FO3), är att spara i rätt ögonblick. I Skyrim är det när man kliver av kärran så man får fortfarande stå ut med nån minuts tjafsande innan Alduin kommer och styr upp. Då kan man ladda från den saven med en ospecad char.

Och som du säger finns det mods för det.

Men det är så klart helt knäppt att man skall behöva mods eller tricks för det. Min enda förutsägelse ang. ESVI är att de kommer göra samma dumhet igen.
Ja, det är ju en variant men det är ju ändå makalöst dumt.
Citera
2022-06-27, 15:43
Medlem
det skall vara deras mest ambitiösa spel to date.

kanske att man kan åka mellan olika delar (såsom online spelet)
hade varit kul om de kom DLC där man besöker de olika världsdelarna
Citera
2023-03-24, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piledriver
Varför ska man göra städer med 10K outvecklade NPC:s som du inte kan interagera med när du istället kan ha 30-50 mer eller mindre utvecklade NPC:s som kan ge quests, har unik dialog och är ”riktiga” individer med sitt perspektiv på omvärlden. Givetvis kan man fylla städer med guards och andra radiant npc:s men att göra städer till clutter av opersonlighet är knappast Bethesdas stil och knappast något som fans av sådana spel vill ha.

Att ha 10k invånare är mer föredragbart för inlevelsen. Såklart det inte blir bra om alla har samma dialoger som i Daggerfall och Arena.

Mitt största problem med Skyrim var att "städerna" kändes mer som byar med murar eller stora slott och det var pga att de nästan uteslutande valde att satsa på NPC med någorlunda utvecklade personligheter. Oblivion och Morrowind har också samma tänk men andå kändes städerna mer levande ändå om de är små för min smak. De får helt enkelt balansera kvantitet med kvalité och inte satsa för mycket på en av de som Bethesda har gjort i Elder Scrolls serien.

De kan ta inspiration från Novigrad i witcher som lyckades väldigt bra med detta där det finns ett x antal npcs som ger quests men majoriten är outvecklade NPCs som är där för att spelaren ska leva sig in i världen.
Citera
2023-03-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakenfranhavet
Att ha 10k invånare är mer föredragbart för inlevelsen. Såklart det inte blir bra om alla har samma dialoger som i Daggerfall och Arena.

Mitt största problem med Skyrim var att "städerna" kändes mer som byar med murar eller stora slott och det var pga att de nästan uteslutande valde att satsa på NPC med någorlunda utvecklade personligheter. Oblivion och Morrowind har också samma tänk men andå kändes städerna mer levande ändå om de är små för min smak. De får helt enkelt balansera kvantitet med kvalité och inte satsa för mycket på en av de som Bethesda har gjort i Elder Scrolls serien.

De kan ta inspiration från Novigrad i witcher som lyckades väldigt bra med detta där det finns ett x antal npcs som ger quests men majoriten är outvecklade NPCs som är där för att spelaren ska leva sig in i världen.

Fair points.
Citera
2023-03-28, 03:55
Medlem
Efter att sett Starfield trailern och hur stort det kommer vara är jag ganska säker att de kommer gå tillbaka till sina rötter och göra ES6 lika stort som Daggerfall eller iaf bissart stort.

Det verkar som att de har velat göra detta under en längre tid men har inte haft tekniken då Daggerfall i längden blev extremt enformigt (Risk att de går i samma fälla igen dock).

Bethesda har tidigare lyssnat på fansen och det känns som de största kraven är en större spelvärld, städer som är realistiskt stora och att man kan utforska mer än en provins. Att gå tillbaka till illiac bay proviserna blir då perfekt då man gör Hammerell till huvudprovinsen och High Rock till den sekundära provinsen, alltså som Daggerfall fast ombyta roller på provinserna.

Från ett säljperspektiv tror jag att Hammerfell kan bli för utomjordiskt för nya spelare som mestadels är från västvärlden och däremed är det bra att inkludera en provins som High Rock. Jag tror det är anledningen till att Skyrim och framförallt Oblivion känns nerdummat till en typisk medeltida fantasy spel vilket är tråkigt för oss som är lite mer insatta och vill ha mer Alien stil på sakerna.
Citera
2023-03-28, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Skrivet för snart 5 år sedan. Någon lär citera detta inlägg om 2-3 år med en smiley och det är fortfarande inte släppt, tyvärr.

Jag ser gärna en varierande gigantisk karta med lite Oblivion känsla här och lite Skyrim känsla där. Många sk hidden packages och bättre variation i byar och mindre städer samt en del riktigt otäcka varelser på vissa platser.

7 år sedan kommentaren var skriven
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback