2023-03-26, 15:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Just i Martins fall räcker det ju att se utseendet, så vet man vad han är för något. I andra fall kan det vara mer oklart och ta längre tid.
Sorry.

Simplistisk lösning på ett komplext problem (psykopati) fungerar inte.

Det räcker uppenbart inte med tanke på hur många exempel det florerar ang hur han beskrivs.
Att han har förmåga att framställa sig i bättre dager än han är. Att han förvränger sanning och manipulerar.
Citera
2023-03-26, 15:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sorry.

Simplistisk lösning på ett komplext problem (psykopati) fungerar inte.

Det räcker uppenbart inte med tanke på hur många exempel det florerar ang hur han beskrivs.
Att han har förmåga att framställa sig i bättre dager än han är. Att han förvränger sanning och manipulerar.

Jaha, men mig hade han i alla fall inte lurat.
Citera
2023-03-26, 15:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha, men mig hade han i alla fall inte lurat.
Nej gu bevars.
Du har ju uppvisat att du behärskar området i flera år.

Att du har en djup förmåga till inlevelse (empati) och verkligen förstår det finstilta och sublima som berör psykologi i våld i nära relationer och psykopati.
Citera
2023-03-26, 15:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej gu bevars.
Du har ju uppvisat att du behärskar området i flera år.

Att du har en djup förmåga till inlevelse (empati) och verkligen förstår det finstilta och sublima som berör psykologi i våld i nära relationer och psykopati.

Jag förstår sådant också. Men just när det gällde Martin, så behövde man inget annat än normalt synsinne för att förstå vad han var för något... nämligen en stor och dum buse. Varken mer eller mindre. What you see is what you get. Förstår inte varför du ser dessa enastående, mystiska, överjordiska egenskaper hos honom..?
Citera
2023-03-26, 15:56
Medlem
develis avatar
MJs MANIPULATIVA Beteende - forts.

25 maj ringer Martin och förtalar Lotta på hennes arbete. Lottas ex PL hämtar henne på skolan, efter detta jobbar Lotta hemifrån.

"hon sitter där och är hög på kokain bland alla barn och äter Sobril.
Och där sitter hon med sina höga stövlar."

Lotta berättar för sin chef att hon" inte fick ha stövlar på sig och hade hon det så skulle han slå henne."

Dessa stövlar som är väl omtalade ang Lottas" attribut" i tråden.

Samma dag ringer han till CG, den Lotta hyr lgh av.
Han säger att Lotta inte är nån bra kompis, att hon är en hora, nyfoman och översexuell.

"Han pratade osammanhängande och lät berusad. Han sa att Lotta skulle ställa till det för mig och att jag skulle ringa och säga upp lägenheten hos hyresvärden."

25-30 maj bor Lotta och hunden Ecco hos hennes ex.
25 maj var Lotta i kontakt med polis.
26 maj ringer Lotta och ansöker om skyddat boende.

Hennes väninna JK:
"Polisen erbjöd henne skyddat boende men hon fick inte ta med sig Ecco. Hon valde att åka hem till PL istället."

25 maj är T*ony på BOSAM i telefonkontakt och beskriver att Lotta var "uppgiven då hon inte tyckte polisen gjorde nåt."

25 maj, T*ony på BOSAM beskriver att Lotta var "uppgiven".

Märk väl:
"T*ony kände att Anncharlott ville*att Martin skulle tas in på en gång."

2 juni är Lotta med MJ till BAS.

MJ nekas inläggning.

Lotta är mycket upprörd, uppjagad och grät enligt vittnen som körde dit en annan patient. Hon skäller på personalen.

MJ hade pratat om längre tids inläggning:

"Någon dag efteråt så ringde jag och sa att jag måste läggas in på längre tid. "

Vill Lotta att han ska tas in är hennes reaktion begriplig.

2 juni står följande i journalant. beroendecentrum:

Dagen innan blev han inlagt på avd 7 men skrev ut sig själv:
"Efter några timmar önskar pat skriva ut sig. Vid utskrivning ter sig inte paranoid eller psykotisk på något sätt."

Då var han i följe med A*ngelica till sjukvården.
Den här gången är det Lotta.

MJ vill bli inlagd. Han är dock inte psykotisk. Han är adekvat och fullt orienterad enligt läkaren.

När läkaren informerar att Läkaren uppger att nedtrappning av benso sker i öppenvården blir MJ provocerad och börjar hota.

Läkaren beskriver att Lotta blir upprörd över att MJ inte läggs in.

" Påtalar igår också att det känts som att människor finns i garderoben och dylikt men ter sig ej psykotisk på något sätt."

"Påtalar som igår även att han haft hallucinationer men ter sig adekvat och fullt orienterad vid samtal. Uppvisar inga abstinenstecken utöver en pulsstegring."

MJ blir "provocerad och vill bli inlagd. Även pats flickvän blir upprörd över detta.
Pat uppmanar undertecknad att ringa hans övervakare för att höra hur farlig han är.
Samt påtalar flera gånger under samtalet att han dödat människor, suttit inne i 12 år av sitt liv.

Kräver mot slutet av samtalet namn och adress på all vårdpersonal i rummet samt väktarna ute i korridoren. Säger att hans bröder ska söka upp undertecknad och övrig personal utanför sjukhuset.
Säger att "Stockholm inte är så stort" . Efter detta reser pat sig och går ut ur rummet utan sin flickvän. "

När MJ grips efter mordet 4 juni betonar han noggrant att han skulle ha strafflindring för förmildrande omständigheter - att han har ringt 112 och lagt Lotta i framstupa sidoläge.

Polis LD beskriver att "Gärningsmannen upprepade samma sak hela tiden. Att han var påtänd och inte sovit på sju dygn."

Hans manliga polare FR:
Fredag den 3 juni pratas de vid på telefon. Sa att han "mådde bättre" och "lät glad på rösten."

Martins far:
"Sista kontakten var på fredag (3 juni)"
"Han upplevde att Martin var i balans. Han var lugn och sansad."

A*ngelica:
"Den fredagen sa han att han mådde bra, antagligen för att han tog stesolid och han sa att han sov hela natten och jag hörde hur glad han var. "

En polis, C som satte handfängsel på MJ, beskrev mannen var medgörlig och han var lugn".
Han uppfattade honom "inte alls som att han skulle vara hög som ett as och stissig. Eller att han skulle ha varit nåt psykfall, schizofren eller galning."

Han meddelar från baksätet att om han inte blir körd till sjukhus kommer han "bli helt galen".

Han jagar upp sig i bilen och förmedlar vid arresten att han "skulle slå sönder sig själv" om han låstes in i en cell.
Han upprepar att han "kan bli väldigt aggressiv och att han slagit ihjäl någon nån gång. "

Han ber dem läsa på hans historik om hur farlig han är.

Polis LD tycker dock att han är märkbart påtänd.

Polis PR som sen kör runt med MJ från arresten till Karolinska och St Göran berättar att
MJ påstått att han tagit 10-15 xanor, kokain och anabola.

" Jag fick känslan att han gärna ville framhäva hur mentalt instabil har var. "

"Han är klar i huvudet men fruktansvärt instabil. "

"Dessutom sa han till oss att dokumentera det han säger. "

Urinprov visade fyra androgena anabola steroider, och hög koncentration testosteron.
Blodprov taget 6 timmar efter han misshandlade Lotta till döds visar;

"alkohol, ett lugnande läkemedel (diazepam) , antipsykoptiskt läkemedel (Quetiapin). Samtliga i måttliga eller låga koncentrationer".
Etanol var 0.20 promille i blod.
Fanns inget ett spår av kokain eller kokainmetaboliter eller annan narkotika.

Hur länge kan kokain detekteras i blod eller urin?
https://beroendekliniken.se/hur-lange-stannar-kokain-kvar-i-kroppen

Svartsjuka förefaller mer vara en orsak för att få misshandla än nån hallucinos:
Varje gång har han jagat upp sig om trekanter och annat bs om andra män.

Hans polare MB berättar att "han trodde konstant att hon var otrogen, jag tror det var i hans huvud."

Polis LD upplevde att han rättfärdigande händelsen när han pratade om att Lotta "knullat en jävla n*ger."

Han malde på som vanligt om att Lotta varit otrogen, att han påstod sig ha sett denna man i lägenheten.

"Att den jävla subban legat med en annan kille och sen säger hon framför mig att hon inte gjort det."

MJ till "snälla" 22 april om Lotta:
" Jo skulle vilja slå ihjäl skiten billig"
"Trycka in hennes pannloben och sparka in bröstkorgen"

MJ vet att han är körd.
2 juni. CW, handläggare på frivården:
"Martin sa att han mådde dåligt och att han tagit droger och att det var på grund av att hans flickvän lämnat honom."

MJ träffar en kvinna (HJ) innan mordet på en pub. Hon är med honom hans polares lgh, MJ påstår det är efterfest.

"Han pratade om att han inte borde vara ute i samhället, att han var redan förstörd och att det inte fanns något att göra åt honom (..)"

"Han sa att han ville sitta i fängelse, vi pratade om att han visste hur han skulle vara i ett fängelse. "

Han sa inte rakt ut att han ville in, mer att han inte passade in i samhället.

Sen åker han och dödsmisshandlar Lotta.

Martins kontaktperson WJ på Hall beskriver att hon överhörde en dialog på sommaren innan han släpps ut på villkorligt i oktober.
MJ sitter och diskuterar med andra intagna:

"Martin hade sagt att det var mycket lättare att vistas på rättspsykiatrin än i fängelse.
Så var det någon av de intagna som frågade om man kan påverka så att man hamnade på rättspsykiatrin istället."

WJ kommer inte ihåg exakt ordval, om han sa mörda nån eller begå brott, men hon vet att det rörde nåt i den stilen.

Martin skulle "se till att han söker vård innan så det finns dokumenterat vilket gör det lättare att dömas till rättspsykiatrisk vård."
Citera
2023-03-26, 18:45
Medlem
T.kulas avatar
Någon som har fup/obduktionsbilder? Hiittar inte några fungerande länkar.
Citera
2023-03-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Du tror han var öppen om att skulle slå ihjäl henne? Jo, vem vet. Men altså ett par stycken av er måste sluta att citera mig. Moderator tar bort mina svar, och det förstår man ju. Det går liksom inte att svara normalt på alla frågor.

Mvh
Ballalaila

Det är andras fel att du svarar så idiotiskt att moderator måste rensa skiten?

MJ har vid upprepade tillfällen talat om ganska explicit hur han skulle döda henne. Bland annat att han skulle slå sönder ansiktet till oigenkännlighet. Och det var ju det som till slut hände.

Han har dessutom, under samma tidsspann, hotat att karva upp en annan kvinnas ansikte inför flertalet vittnen. Som han bad filma skiten. Vad jag minns var det ingen som ingrep. MJ fick ostörd gå iväg med kvinnan, gå upp till lyan och hämta en kniv att hota kvinnan med. Hon stod kvar!
Citera
2023-03-26, 22:03
Medlem
Citat:
Du Bulten, jag är varken thaihora eller foppolshulligan.. så varför citerar du mig? Skulle inte du ignorera, blocka mig whatever? Stå vid ditt ord.

Se där ja, Martin är ärlig. Dumma mig som trodde han lurade henne.

Sluta citera mig.

Du citerar ju, ditt spån. Och tror att dina inlägg blir raderade för att någon annan ställer frågor från dina märkliga resonemang. De blir raderade för att du tramsar och trollar i ett väldigt allvarligt ämne.

Ja, du är på min ignorelista, men det betyder tyvärr inte att dina inlägg blir osynliga för mig, det berör antagligen bara PM.
Citera
2023-03-26, 22:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nej såklart inte, men so what liksom? Det stod ju inte *jag kommer slå ihjäl dig* i pannan på honom. Folk är olika.

Men han slog ju henne - redan efter tre veckor. Flera gånger misshandlade han Lotta bl a med brutna revben. Hon sökte läkare men ljög om hur hon blivit skadad. Han berättade ju också för henne om tidigare misshandelsdomar.

Kom igen - det stod i princip i pannan på honom att han kunde skada någon igen!

Dessutom var det exakt vad Lotta sa till akutpersonal på S:t Görans sjukhus tre dagar innan hans fatala misshandel av henne. Lotta tjatade på personalen att Martins allt mer tilltagande psykotiska episoder kunde göra honom så farlig att han kunde skada någon när han var påverkad. Samma sak som också Martin sa.

Det är fullkomligt vansinnigt att Lotta efter detta fortsatte tjata på Martin om att ses och att han skulle höra av sig. Lika vansinnigt som att hon släppte in honom på natten efter hans festkväll när han påverkad kom hem till henne och sedan slog henne.

Ibland kan man inte se eller förstå hur farlig en viss person eller situation är. Ibland döljer vederbörande det väl - som Madsen mot Kim Wall.
Men ibland är det så uppenbart att till och med ett litet barn begriper att något är farligt och ska undvikas! Som hos Martin!

Varför 41-åriga Lotta inte ville se och fatta det är en gåta!
Lotta var hela nio (9!) år äldre än Martin - hon hade levt 1/3 av hans liv längre och dessutom inte suttit 12 år bakom galler.
Det är inte så intressant att bena ut varför en svårt missbrukande kåkfarare som Martin återigen misshandlade någon och än en gång gjorde det så illa att personen dog. Det är rätt uppenbart att det fanns en risk för att det skulle hända igen.
Det är betydligt mer svårförklarligt hur 41-åriga Lotta kunde strunta i riskerna och kära ner sig i honom.

Svaret på varför Lotta betedde sig så ansvarslöst och dumt ligger definitivt inte hos Martin - för hans förmåga att dölja vem han är är medioker, han verkar inte ens ha försökt - tvärt om han berättade om sig själv och sitt liv för Lotta och för omgivningen.

Det var Martins identitet att vara stor, stark, respektingivande och farlig.
Martin var som en öppen bok och definitivt varken förslagen eller manipulativ. Det går redan på omslaget till boken att se vad boken kommer handla om och hur det kommer sluta när någon inleder en kärleksrelation med honom - med tårar, missbruk och misshandel.
Senast redigerad av Solglittret 2023-03-26 kl. 22:55.
Citera
2023-03-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men han slog ju henne - redan efter tre veckor. Flera gånger misshandlade han Lotta bl a med brutna revben. Hon sökte läkare men ljög om hur hon blivit skadad. Han berättade ju också för henne om tidigare misshandelsdomar.

Kom igen - det stod i princip i pannan på honom att han kunde skada någon igen!

Dessutom var det exakt vad Lotta sa till akutpersonal på S:t Görans sjukhus tre dagar innan hans fatala misshandel av henne. Lotta tjatade på personalen att Martins allt mer tilltagande psykotiska episoder kunde göra honom så farlig att han kunde skada någon när han var påverkad. Samma sak som också Martin sa.

Det är fullkomligt vansinnigt att Lotta efter detta fortsatte tjata på Martin om att ses och att han skulle höra av sig. Lika vansinnigt som att hon släppte in honom på natten efter hans festkväll när han påverkad kom hem till henne och sedan slog henne.

Ibland kan man inte se eller förstå hur farlig en viss person eller situation är. Ibland döljer vederbörande det väl - som Madsen mot Kim Wall.
Med ibland är det så uppenbart att till och med ett litet barn begriper att något är farligt och ska undvikas! Som hos Martin!

Varför 41-åriga Lotta inte ville se och fatta det är en gåta!
Lotta var hela nio (9!) år äldre än Martin - hon hade levt 1/3 av hans liv längre och dessutom inte suttit 12 år bakom galler.
Det är inte så intressant att bena ut varför en svårt missbrukande kåkfarare som Martin återigen misshandlade någon och än en gång gjorde det så illa att personen dog. Det är rätt uppenbart att det fanns en risk för att det skulle hända igen.
Det är betydligt mer svårförklarligt hur 41-åriga Lotta kunde strunta i riskerna och kära ner sig i honom.

Svaret på varför Lotta betedde sig så ansvarslöst och dumt ligger definitivt inte hos Martin - för hans förmåga att dölja vem han är är medioker, han verkar inte ens ha försökt - tvärt om han berättade om sig själv och sitt liv för Lotta och för omgivningen.

Det var Martins identitet att vara stor, stark, respektingivande och farlig.
Martin var som en öppen bok och definitivt varken förslagen eller manipulativ. Det går redan på omslaget till boken att se vad boken kommer handla om och hur det kommer sluta när någon inleder en kärleksrelation med honom - med tårar, missbruk och misshandel.

Precis. Och hur trasig han var.
Lottas sista dag träffade GM kvinnan han delade taxi med hen till offrets boende. Under blott ett par timmar hade han upprepat hur farlig han var, att han hade psykopatiska drag och var misslyckad.
Jag har inte läst något om någon som inte kände till hans förflutna. Eftersom han gärna framhöll det.

Han har framfört till minst en person att anledningen till att han inte fått hjälp via psykiatrin är att de anser honom för farlig. Då blir han offer för sin egen livsstil och framtoning. Han har ju de facto hotat läkare och personal vid ett flertal tillfällen.
Citera
2023-03-26, 23:08
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Precis. Och hur trasig han var.
Lottas sista dag träffade GM kvinnan han delade taxi med hen till offrets boende. Under blott ett par timmar hade han upprepat hur farlig han var, att han hade psykopatiska drag och var misslyckad.
Jag har inte läst något om någon som inte kände till hans förflutna. Eftersom han gärna framhöll det.

Han har framfört till minst en person att anledningen till att han inte fått hjälp via psykiatrin är att de anser honom för farlig. Då blir han offer för sin egen livsstil och framtoning. Han har ju de facto hotat läkare och personal vid ett flertal tillfällen.

Ja, just så!
Det fanns absolut ingen i Martins närmaste omgivning som var okunnig om hans historik, hans våldspotential och hans tilltagande missbruk.
Definitivt inte Lotta som dessutom själv berättade för sjukvårdspersonalen om Martins problem med tilltagande psykotiska episoder och risk för att han kunde skada någon.

Sjukvårdspersonalen är också människor och en person som Martin skrämmer och skapar mycket jobb och problem när han söker akut för missbrukspsykos. När han själv sedan väljer att skriva ut sig och lämna inrättningen vill/vågar ingen protestera.
Men sanningen är nog att Martins tidigare historik och aktuella situation där han gav uttryck för att han kunde bli våldsam och skada någon - borde ha föranlett en diskussion kring vårdintyg och efterföljande sk ”tvångsvård”. Stor risk för att skada sig själv eller någon annan person är fullgott skäl för vårdintyg.
Beklagligt att han inte togs omhand.
Citera
2023-03-27, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja, just så!
Det fanns absolut ingen i Martins närmaste omgivning som var okunnig om hans historik, hans våldspotential och hans tilltagande missbruk.
Definitivt inte Lotta som dessutom själv berättade för sjukvårdspersonalen om Martins problem med tilltagande psykotiska episoder och risk för att han kunde skada någon.

Sjukvårdspersonalen är också människor och en person som Martin skrämmer och skapar mycket jobb och problem när han söker akut för missbrukspsykos. När han själv sedan väljer att skriva ut sig och lämna inrättningen vill/vågar ingen protestera.
Men sanningen är nog att Martins tidigare historik och aktuella situation där han gav uttryck för att han kunde bli våldsam och skada någon - borde ha föranlett en diskussion kring vårdintyg och efterföljande sk ”tvångsvård”. Stor risk för att skada sig själv eller någon annan person är fullgott skäl för vårdintyg.
Beklagligt att han inte togs omhand.

Vid något tillfälle fick han valet att lägga in sig i Huddinge. Slutenvård. Om det var rättspsyk eller annan avdelning minns jag inte.
Jag tänker att det är ganska svårt att själv välja att bli inlåst och övervakad oavsett vilket tillstånd man än är i. Han sökte ju själv till både Capio och BAS.
Lätt att vara efterklok. Men det är ju inte första gången psykotiska mördare blir hemskickade.
Psykvården i landet är i ett bedrövligt tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in