Han charmde henne sen blev hon manipulerad. Och det gick snabbt, något som är typiskt i såna fall. Det är inget enastående det som hänt här, en klassisk historia egentligen. Det är bara Martins extrema våldkapacitet som skiljer det här från något som händer every fukin day.
Att bli förtjust i inlåsta kvinnomördare är dock mycket ovanligt. Det är något annat.
Det är inte alls ovanligt att inlåsta kvinnomördare blir uppvaktade av kvinnor, tvärtom får de mycket uppmärksamhet från kvinnor som skickar massvis med brev etc. Vi kan bara spekulera i hur många kvinnor som kontaktat MJ sen 2016.
MJ lär inte sakna kvinnligt sällskap när han muckar trots det fruktansvärda han utsatte LR för.
Fallet LR liknar dessutom dessa två fall nedanför (spoiler)
Den ene mannen var dömd till rättspsykiatrisk vård för bla mordbrand och den andre för mord men det hindrade inte kvinnorna att inleda relationer med männen fast med förödande effekter för de själva precis som i fallet med LR.
Jag tror att det är dags att lämna den felaktiga föreställningen att kvinnor inte är medvetna om riskerna med att bli tillsammans med interner som begått brott som mord och mordbrand tidigare. LR tex visste om vad MJ hade på sitt samvete men brydde sig inte om detta utan fortsatte att tjata om barn, träning, sola, resa och träffas ända in i det sista.
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Byt gärna ut ordet manipulerad med överväldigad, lurad, utnyttjad. Det är liksom inget mystiskt här.
På vad sätt har MJ lurat och utnyttjat LR? Han har inte på nåt sätt försökt dölja sina tidigare brott som kvinnomisshandel och dödsmisshandel av en man. Det du försöker dig på att någon typ av retroaktiv lögn i syfte att förmildra hennes korkade beslut att skaffa en 12-årig fängelsekund till pojkvän.
Halmgubbar.. ingen har nämnt något om MYSTISK charm, SUPER begåvning eller ENASTÅENDE manipulationsförmåga. Han charmde henne sen blev hon manipulerad. Och det gick snabbt, något som är typiskt i såna fall. Det är inget enastående det som hänt här, en klassisk historia egentligen. Det är bara Martins extrema våldkapacitet som skiljer det här från något som händer every fukin day.
Att bli förtjust i inlåsta kvinnomördare är dock mycket ovanligt. Det är något annat.
Edit
Byt gärna ut ordet manipulerad med överväldigad, lurad, utnyttjad. Det är liksom inget mystiskt här.
Ang det lillla ordet jag fetat.
Låt mig ställa dig ett par frågor utifrån antagandet att du är kvinna (jag utgår fr ditt nick):
Tror du att du skulle ha blivit "överväldigad", ungefärligt synonymt med "alldeles jätteimponerad", "romantiskt fångad liksom av en stormvind", "blivit tokförälskad" o likn beskrivningar, om du hade mött MJ och fått veta vad han är för en sorts människa? Där tänker jag på hans förflutna och hans kriminalregister, hans utseende talar ju för sig självt..
Jag är alltså uppriktigt nyfiken vad som fick dig att välja just ordet "överväldigad" när det gäller hur du utgår från att LR påverkades av MJ.
Låt mig ställa dig ett par frågor utifrån antagandet att du är kvinna (jag utgår fr ditt nick):
Tror du att du skulle ha blivit "överväldigad", ungefärligt synonymt med "alldeles jätteimponerad", "romantiskt fångad liksom av en stormvind", "blivit tokförälskad" o likn beskrivningar, om du hade mött MJ och fått veta vad han är för en sorts människa? Där tänker jag på hans förflutna och hans kriminalregister, hans utseende talar ju för sig självt..
Jag är alltså uppriktigt nyfiken vad som fick dig att välja just ordet "överväldigad" när det gäller hur du utgår från att LR påverkades av MJ.
Hej Carina, du brukar dyka upp i trångmål och inte värst frekvent.
Kan inte du förklara varför så många vet om hans förflutna stannar ändå är i hans krets?
Han sticker inte under stol med sitt förflutna.
Han modifierar dock sanningen, såtillvida han inte vill skrämmas och bufflar upp sig.
Vad menar kriminalvårdare med sina ord om MJ?
Hur kan så många förlåta hans övertramp när det väl sker?
Vad tror du utifrån att han de facto är en psykopat.
Jag är alltså uppriktigt nyfiken på hur du förklarar detta kring MJ.
Att så många personer, år ut och år in, män som kvinnor, ska vara totalt retarderade, köper jag dock inte som nån förklaring.
Det är inte alls ovanligt att inlåsta kvinnomördare blir uppvaktade av kvinnor, tvärtom får de mycket uppmärksamhet från kvinnor som skickar massvis med brev etc. Vi kan bara spekulera i hur många kvinnor som kontaktat MJ sen 2016.
MJ lär inte sakna kvinnligt sällskap när han muckar trots det fruktansvärda han utsatte LR för.
Jämfört med hur psykopater lurar folk per dag, i vardag som kriminalitet, är det nog inte nåt större fenomen.
Du lär väl skilja på vad som ställs mot varandra ang ovanligt.
Lotta var öht inte nån groupie så diskussionen i sig är irrelevant.
Att det är mest kvinnor säger sig självt. Fängelseklientelet är nästintill dominant av män.
Det är dock inte ett signifikant kvinnligt problem.
Så där har du rätt.
Det ses att kvinnliga mördare får lika mycket support eller brev av män.
Om det så är Möller på Ystad eller andra på Hinseberg. Utomlands är det ännu mer upphaussat och SM Joanna i UK är ett exempel som får beundrarpost och presenter.
Andra bak i tiden är "Bambi" Bensbek, en fd Playboy bunnie och polis som mördade sin mans förra fru, en helt absurd uppslutning av fans som allierade sig. May Fischer, Long Island Lolita, är en annan mördare.
Forskning är åsidosatt men det ses som sagt att gruppen inte är homogen.
Det finns gamla tanter som i stort sett stickar strumpor till de små gossarna med taskig barndom.
Snabbt, mycket, all in, en stor bukett rosor på dörren. Hon osäker och sårbar, han målmedveten.
Sen rejält med kuk såklart. Whats not to like?
Glöm kriminalregistret.. han pratatede såklart bort det. Manipulativ, ljuger.
Jag är man.. en man med ett konstigt nick, men endå..man.
Tack för att du ger mig öppet mål och tar upp både mig och Danmarks värsta WT.
Vad lurade Madsen i hela danska folket?
Att de missade att han var psykopat?
Det gör nog de flesta psykopater, MJs manliga polare hade ingen aning om hans p-störning.
Det är med andra ord ingenting att yvas över, snarare psykopatens särdrag såtillvida deras IQ inte vore för lågt.
... Och det är just detta du inte begriper.
Det var till A som MJ beskrev att han var psykopat - och han kollrade bort henne och påstod han hade empati.
Det kallas manipulation.
Skillnaden med dig och danska folket var att du var blev fascinerad av honom som misstänkt för ett groteskt mord.
Trots att det flöt iland en torso och det dök upp kroppsdelar var du Madsen trogen.
Att folk blir lurade av psykopater är inte ett dugg konstigt.
Det är dock ytterst märkligt att just du påstår att Lotta var typ en groupie - att hon sprang efter kåkfarare likt Juha Valjakkalas anhang - när det är du själv som kvalat in som mördargroupie.
En sådan är ett fan; en vuxen person som beter sig som en tonåring.
Ränner på rättegångar om möjlighet ges, en del samlar på murderabilia. Har mördaren gett ut en bok så slukas den med hull och hår. De besöker platsen som är kopplade till personer.
Dreglar över bilder, media och filmer.
Det är alltså ett idolskap. Fascination. Attraktion. I värsta fall blind förälskelse. Oavsett har de fallit pladask för en dömd eller misstänkt mördare. Gemensamt är, man som kvinna, att de överser med det groteska som skett. Bagatelliserar. Flera förnekar vad som hänt.
De är med andra ord starstrucked.
En sådan person är inte manipulerad.
Manipulation av psykopaten sker vid direktkontakt, om det så är brevledes eller IRL.
Lägger till att gruppen inte är homogen och består inte enbart av hybristophili som det valsar runt i tråden.
Du pratade dig varm om hans handrörelser, utstrålning, hans ljuva röst och annat elände.
"Nä, han är otäckt charmig, och det påverkar såklart mig också - som de flesta heterosexuella kvinnor, antar jag. Jag har aldrig försökt förneka det. Urgamla mekanismer i reptilhjärnan går ibland stick i stäv mot förnuftet, och ibland vinner det ena och ibland det andra. Vilket ibland är till fördel för artens överlevnad, och ibland till nackdel. "
" ...och jag tycker fortfarande, att Madsen har en vacker och välmodulerad röst. * Men så får man väl inte tycka. Så otroligt synd, att det som hände hände, varför det nu än hände. Han hade kunnat göra så mycket för folkbildningen i teknik och naturvetenskap annars. Man vill ju så gärna lyssna på honom. "
"Men att ha en människa med sådan skaparkraft inlåst i ett fängelse är bara slöseri. Han kommer garanterat ändå aldrig mer att våga skada någon kvinna (OM han gjort det); han vet att han inte får fler chanser. Så farlig är han inte heller.[/
"Ja, jag skrev ju det, att det kunde ha varit intressant att brevväxla med Madsen. Vad han än sedan är, så är han intressant - och han skriver bra. Men det gick ju inte, eftersom han inte fick (och fortfarande inte får) ha internet, och man vill som sagt inte lämna ut sitt riktiga namn och sin riktiga adress till en intern."
" NEJ, Madsen har absolut inget gemensamt med dessa. Jag tycker faktiskt synd om honom, fast jag VET att det är hans eget fel att han sitter där han sitter. Man kan ha två tankar i huvudet samtidigt, vettu."
Ditt dilemma tycks vara att du tar dig till barken men missar trädet. Du fastnar vid yta och utseende, och sen kör du racet med ditt WT.
Det är också lika intressant att du dömer Lotta som WT när du fascinerats av en - som enligt din definition - har full pott på vartenda område.
PM såg ut som en blandning mellan vingmutter och penntroll, med oborstade tänder som ett rovdjur.
Han gick kroniskt omkring i en grön overall och tyvärr fick vi bli varse om hans sunkiga kalsonger likaväl.
Ett särintresse så jag är inte förvånad att du länge vidhöll autismspektra.
Han fullbordade aldrig nån utbildning, han saknade anställning. Han var inte privatföretagare heller, hela verksamheten var byggt på volontärer, sponsorer och att det sändes dit praktikanter.
Han tiggde på bloggen. Det var rakt inte uppbyggt via hans föreläsningar allena.
Detta påvisar mer psykopatens parasiterande sidor än att han var innovativ. Dock framkom det inte förrän retroaktivt.
Den första ubåten vid namn Freya sålde han och behöll pengarna. Han sänkte den i havet och dömdes i domstol. Han blev insolvent.
Han fick starta upp RML för att han inte kunde samarbeta. Han blev utkastad. Där framkom Psykopatens egensinnighet. Han ägnade sig åt det han tyckte var roligare, leka med fallskärmar och började fantisera om luftskepp.
UC3 renoverades gratis av ubåtsföreningen som den egentligen tillhörde.
Där framkom psykopatens makt. Han hotade till sig ubåten.
Han var egentligen bostadslös och byggde en barack inne i hangaren.
Det värsta är givetvis hans kombination, dvs psykopat och sexualsadist.
Ted Bundy hade däremot utseendet med sig och där föll folk som käglor, likt ett vackert skyltfönster till the little shop of horror.
Han var extremt narcissististisk som psykopat.
Fixerad vid status och klass, en riktig snobb.
La sig till med en aristokratisk accent, med en brytning av överklassengelska. Läste kurser med kinesiska för han vill bräka sig och sticka ut från massan.
Beklagade sig i häktet över att inte få känna smaken av en välkyld Chablis.
På frågan om vad han upplevde när han mördade var svaret: " How do you describe the taste of Bouillabaisse?
Some like the clams, other mullet."
Han sa dock nåt av värde för han var inte korkad så sett. Crazy but not stupid.
"Society wants to believe it can identify evil people, or bad or harmful people, but its not practical.
There are no stereotypes."
Hans groupies var inte manipulerade. De var fascinerade.
Hans offer var däremot manipulerade då han råkade tappa böcker vid sin VW eller hade armen i mitella.
Lotta var manipulerad. IRL.
Bundy drog fördel av sitt utseende men det finns likaväl de som kan manipulera utan den fördelen.
Det är där du tappar bort dig helt, du utgår från dig själv, yta och stereotyper och totalt förnekar att FUP påvisar att MJ hade dubbla sidor.
Det är mer patetiskt att du försöker ljuga bort sakfakta:
Blev jag en falang nu också? 😂
Cosa Nostra Develi.
Finns ingen som snackar om superbegåvning.
Det ingår i psykopatin.
Du är dock inte kapabel att ta in vad manipulation innefattar, du tror det är narcissisismen och går på yta.
Trots åratal av diskussioner i flera trådar ifrån långt fler än mig.
Det ger inget direkt smart intryck.
Du har till och med trott att RPU beskrev hans charm i positiva termer:
"Nu har ju till och med de danska psykiatrikerna och psykologerna konstaterat att han är charmig, så att du inte kan känna det säger kanske mer om dig..?"
... Och hoppade över "glat og overfladisk charme". Det vill säga att den är ytlig och falsk snarare än äkta och genuin.
Du har kallat Lotta för idiotisk, även antytt att det nog var bra det som hände i en mycket förvrängd form av empatistörning där du låtsas värna om potentiella barn.
Att hon borde ha tvångssteriliserats om lagen medgett.
Om du nu själv agerat som mördargroupie och förtrollats av WT-Madsen. Vart placerar det dig rent intellektuellt?
Speciellt när du sen sitter på höga hästar och till allt elände försöker framstå som ett moraliskt rättesnöre.
Fortfarande: jag lekte i en tråd på nätet när det gällde Madsen. Lotta gick sin glada väg och träffade Martin på riktigt. Kan du inte skilja på fantasi och verklighet? Låter farligt. (Att jag smög omkring i Köpenhamns hamn och letade efter Nautilus, hör inte hit! )
Och angående Martins manliga vänner, så insåg de nog mycket väl vad han var. D.v.s. en stor buse. Varken mer eller mindre. Men i sådana manliga kretsar är det positivt att ha en vän med stor muskelstyrka och stort våldskapital. Det blir en trygghet, en försäkring.
Korkade kvinnor kan också tänka så, att det är en trygghet att ha en sådan stor, farlig buse till pojkvän, för då kommer ingen att våga vara dum mot henne. Om någon är det, så kan hon bussa busen på dem. Att sådana busar förr eller senare kommer att vända styrkan och våldet mot sin kvinna också, förstår inte dessa dumma, naiva kvinnor. Inte ens om han har gjort det mot andra kvinnor förr, för just HON är speciell, HENNE respekterar han, HENNE behandlar han bra (dessa kvinnor vet inte att det heter "behandla väl"), och just HENNES och busens stora kärlek är speciell. Sådan kärlek har aldrig förut skådats på jorden...
Jag har nämligen känt både Martins och Lottor i verkliga livet, om än inte så extrema exemplar (ingen dog) och inte så gamla som Lotta. Jag vet hur de tänker och fungerar.
Fortfarande: jag lekte i en tråd på nätet när det gällde Madsen. Lotta gick sin glada väg och träffade Martin på riktigt. Kan du inte skilja på fantasi och verklighet? Låter farligt.
Och angående Martins manliga vänner, så insåg de nog mycket väl vad han var. D.v.s. en stor buse. Varken mer eller mindre. Men i sådana manliga kretsar är det positivt att ha en vän med stor muskelstyrka och stort våldskapital. Det blir en trygghet, en försäkring.
Korkade kvinnor kan också tänka så, att det är en trygghet att ha en sådan stor, farlig buse till pojkvän, för då kommer ingen att våga vara dum mot henne. Om någon är det, så kan hon bussa busen på dem. Att sådana busar förr eller senare kommer att vända styrkan och våldet mot sin kvinna också, förstår inte dessa dumma, naiva kvinnor. Inte ens om han har gjort det mot andra kvinnor förr, för just HON är speciell, HENNE respekterar han, HENNE behandlar han bra (dessa kvinnor vet inte att det heter "behandla väl"), och just HENNES och busens stora kärlek är speciell. Sådan kärlek har aldrig förut skådats på jorden...
Jag har nämligen känt både Martins och Lottor i verkliga livet, om än inte så extrema exemplar (ingen dog) och inte så gamla som Lotta. Jag vet hur de tänker och fungerar.
Jag förstår att det är pinsamt och du vill bortförklara men den gubben går inte.
Ang Martins manliga vänner beskrivs han i mycket varma ord.
Det är verkligen inte enbart nåt om trygghet.
Han beskrivs klassiskt som den dubbla personligheten psykopaten förmår uppvisa.
The Mask of Sanity.
Att han bedrar dem råder ingen tvekan och det kallas manipulation.
Du diskuterar ett fenomen i kakan, dvs att utseende underlättar och likaväl att det är hög grad narcissism det då är frågan om.
Halmgubbar.. ingen har nämnt något om MYSTISK charm, SUPER begåvning eller ENASTÅENDE manipulationsförmåga. Han charmde henne sen blev hon manipulerad. Och det gick snabbt, något som är typiskt i såna fall. Det är inget enastående det som hänt här, en klassisk historia egentligen. Det är bara Martins extrema våldkapacitet som skiljer det här från något som händer every fukin day.
Edit
Ja, men vi kommer inte runt, att inte vem som helst skulle bli "överväldigad, lurad, utnyttjad" av någon som Martin. De allra flesta kvinnor skulle reagera med rädsla första gången de såg Martin, hitta på en ursäkt och snabbt springa därifrån. De skulle inte ge ut sin adress till honom; han skulle aldrig få chansen att strö rosor i trappuppgången... Som kvinna vet jag lite om det här: hur man snabbt måste skatta och bedöma män, hur man ibland måste hitta på ursäkter för att smita ifrån dem. Vi kvinnor måste tidigt lära oss det här, om vi inte ska bli misshandlade eller våldtagna eller värre ändå, eftersom män alltid är starkare.
Ja, men vi kommer inte runt, att inte vem som helst skulle bli "överväldigad, lurad, utnyttjad" av någon som Martin. De allra flesta kvinnor skulle reagera med rädsla första gången de såg Martin, hitta på en ursäkt och snabbt springa därifrån. De skulle inte ge ut sin adress till honom; han skulle aldrig få chansen att strö rosor i trappuppgången... Som kvinna vet jag lite om det här: hur man snabbt måste skatta och bedöma män, hur man ibland måste hitta på ursäkter för att smita ifrån dem. Vi kvinnor måste tidigt lära oss det här, om vi inte ska bli misshandlade eller våldtagna eller värre ändå, eftersom män alltid är starkare.
Nej såklart inte, men so what liksom? Det stod ju inte *jag kommer slå ihjäl dig* i pannan på honom. Folk är olika.
Nej såklart inte, men so what liksom? Det stod ju inte *jag kommer slå ihjäl dig* i pannan på honom. Folk är olika.
Om en man har misshandlat en kvinna tidigare, oavsett omständigheter, så är han körd i mina ögon i alla fall. Den gränsen får inte ha överskridits. Det skulle bli för farligt för mig och min dotter, förutom då att det säger vad han är för slags människa. Riktiga män slår inte kvinnor.