2023-03-25, 20:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weberdude
Att medvetet påverka ett sportresultat, eller "matchfixning" är inte tillåtet. Ilar blev diskad för det, så långt allt rätt. Men frågan är om det verkligen är slut där, då flera idrottsförbund jobbar hårt för att få bort detta otyg, så skulle det inte förvåna mig om vi ser en fortsättning av detta fallet.

Detta går dock inte att riktigt jämföra med långloppscupen, som några i tråden menar, då det är en utpräglad lagsport, liksom cykelloppen.

Ja, cykel, F1 och Ski Classic är lagsporter med utpekade huvudtävlande och hjälpryttare. Det handlar ju om att begränsa konkurrensen så att de tävlande faktiskt deltar på olika villkor. Hur någon kan tycka att det är en bra tävlingsform kan man fråga sig. Tittar man på den idé som utmärker de olympiska spelen så uttrycks den sålunda:
I OS är det inte viktigast att vinna utan att delta, det viktigaste i livet är inte att segra utan att kämpa väl.
Anbringar man detta på dagens gyckelspel så är det uppenbart att för det svenska laget var det viktigaste att segra, inte att alla kämpade väl.
Citera
2023-03-25, 20:08
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att Dahlqvist för övrigt vinner utan att ha tagit en enda VC-seger understryker med tydlighet att segraren i sprintcupen inte är den bästa sprintåkaren. Det borde krävas minst en VC-seger för att kunna vinna cupen. Nu är det bara flitigt deltagande och en osportslig bjudning som ger segern.

Visst har du en poäng angående den nya poängtabellen. Men faktum är att Dahlqvist hade vunnit årets sprintcup före Fähndrich även om man hade poängsatt säsongens resultat utifrån den gamla tabellen (100, 80, 60, 50, 45, 40 etc.) som har varit standard i många år.

Anledningen till att just Dahlqvist och Fähndrich gjorde upp om segern i sprintcupen är att båda dessa deltog i tolv världscupsprintar, medan Sundling endast ställde upp i sju sprintar och Skistad i åtta.

----

Slutställningen i årets sprintcup för damer.

1. Maja Dahlqvist, SWE 944 poäng
2. Nadine Fähndrich, SUI 937 poäng
3. Tiril Udnes Weng, NOR 813 poäng
4. Johanna Hagström, SWE 794 poäng
5. Jonna Sundling, SWE 747 poäng
6. Kristine Stavås Skistad, NOR 743 poäng

Det har snackats mycket om den nya poängtabellen - med all rätt - där jämnhet och framför allt deltagande lönar sig i större utsträckning än tidigare.

Faktum är dock att Maja Dahlqvist hade vunnit årets sprintcup även med den gamla poängtabellen.

Maja Dahlqvist resultat:
Vanlig VC: 2, 2, 2, 3, 3, 4, 6, 7, 7, 12
Touretapper: 2, 12
Poäng jämfört med den gamla tabellen: +284 poäng.

Nadine Fähndrich resultat:
Vanlig VC: 1, 1, 3, 4, 4, 7, 9, 9, 11, 17
Touretapper: 1, 11
Poäng jämfört med den gamla tabellen: +280 poäng.

Tiril Udnes Weng resultat:
Vanlig VC: 3, 3, 3, 3, 4, 4, 14, 22, 24
Touretapper: 2, 4
Poäng jämfört med den gamla tabellen: +284 poäng.

Johanna Hagström resultat:
Vanlig VC: 2, 3, 6, 6, 7, 8, 8, 9, 10, 20, 27
Touretapper: n/a
Poäng jämfört med den gamla tabellen: +354 poäng.

Jonna Sundling resultat:
Vanlig VC: 1, 1, 2, 2, 2, 2, 7
Poäng jämfört med den gamla tabellen: +96 poäng.

Kristine Stavås Skistad resultat:
Vanlig VC: 1, 1, 1, 1, 1, 5, 5, 33
Poäng jämfört med den gamla tabellen: +88 poäng.

Slutställning omräknad efter den gamla poängtabellen:

1. Maja Dahlqvist, SWE 944-284=660 poäng
2. Nadine Fähndrich, SUI 937-280=657 poäng
3. Kristine Stavås Skistad, NOR 743-88=655 poäng
4. Jonna Sundling, SWE 747-96=651 poäng
5. Tiril Udnes Weng, NOR 813-284=529 poäng
6. Johanna Hagström, SWE 794-354=440 poäng
Citera
2023-03-25, 20:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det är ju inte första gången en åkare har låtit en landslagskollega gå före över mållinjen när cuper ska avgöras.

Norska världscupåkare har gjort precis samma sak, utan några följdverkningar vad jag vet.

Finns ingen som varit flera längder före mitt på upploppet, tittat sig bakåt och bromsat för att en annan ska hinna förbi.

Citat:
Faktum är dock att Maja Dahlqvist hade vunnit årets sprintcup även med den gamla poängtabellen.

Men hon hade inte vunnit om Ilar inte hade bromsat in och släppt henne före sig.
Citera
2023-03-25, 20:10
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Bedrövligt att se svenska damernas osportsliga uppträdande. Endast Jonna går att lita på.

Skärpning detta är ett lag och man hjälm varandra.
Helt rätt att ta ner på farten
Citera
2023-03-25, 20:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg

Det är inte lag, var har du fått det ifrån? Igår var det lag i sprintstafetten. Idag var det individuell sprint. Vill du ha en utveckling där åkarna börjar stänga varandra och kanske knuffa omkull konkurrenter för att gynna en lagkamrat också?
Citera
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg

Detta är en individuell idrott. Vill man hålla på med lagidrott finns det många utmärkta alternativ, både vinter och sommar.
Citera
Medlem
Citat:
Det är ju inte första gången en åkare har låtit en landslagskollega gå före över mållinjen när cuper ska avgöras.

Norska världscupåkare har gjort precis samma sak, utan några följdverkningar vad jag vet.

Jajamen, det har skett tidigare, men som folk skrivit tidigare i tråden, att man efter det oxå ändrat på reglerna för att det inte ska kunna ske igen.
Citera
2023-03-25, 20:15
Medlem
Sköna cash Calle drar in nu. Hoppas succé imorgon ochså. Hoppas spåren håller!
Citera
2023-03-25, 20:17
Medlem
Helt ok att hon diskas för min del, osportsligt att lägga sig när någon annan tydligt förlorar på det. Men... rätt ska vara rätt. Norge har gjort liknande saker, gång på gång, men de har inte blivit diskade.
Citera
2023-03-25, 20:17
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weberdude
Jajamen, det har skett tidigare, men som folk skrivit tidigare i tråden, att man efter det oxå ändrat på reglerna för att det inte ska kunna ske igen.

Den diskussionen missade jag.

Vilken regeländring syftar du på?
Citera
2023-03-25, 20:19
Medlem
Citat:
Den diskussionen missade jag.

Vilken regeländring syftar du på?

Jag kan inte ange exakt, men om man läser i tråden, så finns info om att reglerna ändrats efter bl.a. flugans tilltag när hon släppte förbi en annan norska
Citera
2023-03-25, 20:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Imorgon kommer jag heja lite extra på Ilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in