Idag, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
I de här tiderna känns hagelammunition och brännvin som en solid tanke.

Själv så tänker jag köpa vin för mina pengar.
Om köpen tappar i värde så kan jag dricka upp vinet vilket bara i sig själv känns lockande

Helt allvarligt så ställer du den enda relevanta frågan.
Svaret är att det är svårt att gissa om framtiden.

Om du kommer på nåt bra så får du gärna höra av dig eftersom det börjar att bli trångt i vinkällaren

Tack för ett bra svar.

Jag funderar på att köpa vapen.
Men jag har dåligt med plats.
Citera
Idag, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad är det som skall leda till att en svensk bank konkar?

Är det stora kreditförluster?
På lån till vem? andra företag som konkar?
Eller vad?

Det skulle vara lättare att förstå varför en bank konkar om detta kan redogöras för.

En bank konkar väl om de saknar likvida tillgångar efter att ett stort antal personer överför pengarna till andra banker tror jag.

Varje negativ nyhet eller betalningsstopp ledar till att fler försöker rädda sina pengar. Detta kallas bank run. Banken kan få till lilvia medel genom att sälja sina bundna obligationer i förtid men då med stor förlust då de är utställda när eäntorna var låga. Bankens egna utställda derivat och obligationer blir vördelösa då ingen vågar köpa dem eftersom dessa blir helt värdelösa om banken konkar.
Citera
Idag, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad är det som skall leda till att en svensk bank konkar?

Är det stora kreditförluster?
På lån till vem? andra företag som konkar?
Eller vad?

Det skulle vara lättare att förstå varför en bank konkar om detta kan redogöras för.

Så du förstår inte vad som orsakar att en bank konkar men ändå är du här i ekonomiforumet och läxar upp folk dagligen.
Citera
Idag, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Shb är ett riktigt råttbo de har gång på gång blivit påkommna med en massa fiffel.

Deras verksamhet i England var så vanskött att engelska fi fick ta över och styra upp för några år sen.

Den svenska verksamheten hade inga ordentliga kyc processer som gav dom böter för några år sen.

Vidare fifflade dom med värderingen av sina likvida reserver liknande det som svb höll på med.

Deras verksamhet är så vanskött att de tvingas sälja av verksamheten i Danmark Norge och Finland.

Den enda anledningen till att de fortfarande finns kvar är att de anställer chefer från fi.

Största ägaren vill ju stycka upp och sälja av för han vet hur mycket skit de har i sina böcker.

Bolånen godkänns av samma personer som tjänar pengar på ökade volymer.
Inte bra.
Va??? Tror du blandar ihop med Swedbank, med så låga kunskaper borde du hålla dig utanför denna tråd.
Citera
Idag, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
Hur ser balansräkningen ut? Vilka tillgångar finns i rena likvida medel? Hur är de andra tillgångarna värderad? Hur ser soliditeten ut? Om du kan besvara dessa frågor och bevisa att SHB är rikt så tror jag dig - annars är du en bluff.
Har du ingen Google på din maskin??
Citera
Idag, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svansjagarn
Brukar ju vara Nordea som har problem, Swedbank har ju ertappats med skuldberg i baltikum också.

Men troligtvis blir det väl någon liten bank

Tror inte Cevian hade gått in i Nordea om det fanns risk för att den går under. Men finns säkert potential för ”olyckor.”
Citera
Idag, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Va??? Tror du blandar ihop med Swedbank, med så låga kunskaper borde du hålla dig utanför denna tråd.

Allt jag skrev är sant och känt i branschen, om du pallar kan du söka på finansinspektionens hemsida

Eller så kan du fortsätta vara dryg och otrevlig utan att ha koll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback