Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-23, 19:13
  #172009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
De två Norrtälje-breven , D 2549-1(86-03-29) och D 11509-1(89-04-10) hade DNA som överensstämde med varandra, men inte med SE.

Här är NFC's analysresultat:
https://drive.google.com/file/d/1o6D...a3WAJJSfP/view

Okej intressant. Det bör man väl tolka som att brevskrivaren antingen varit väldigt duktig på att förställa skriften eller har fått någon annan till att skriva ett av breven.

Men varför skulle de ha med mordet att göra? Det finns massvis med brev från tokstollar.
Citera
2023-03-23, 19:23
  #172010
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Okej intressant. Det bör man väl tolka som att brevskrivaren antingen varit väldigt duktig på att förställa skriften eller har fått någon annan till att skriva ett av breven.

Men varför skulle de ha med mordet att göra? Det finns massvis med brev från tokstollar.

Ja, instämmer. Dessa är ju endast 2 av säkert hundratals "bekännelse-brev" och annat. Gott om tokstollar, men man vet ju aldrig.

Här är D 2549-1(86-03-29)
https://drive.google.com/file/d/1Owo...zknh70iAg/view

Här är D 11509-1(89-04-10)
https://drive.google.com/file/d/1iEq...hsTABKQl5/view

Nu är jag ingen grafolog, men dessa två brev skiljer sig väl inte så mycket från varandra?

Har du sett ytterligare "Norrtälje-brev"?
Citera
2023-03-23, 19:50
  #172011
Medlem
Angående Norrtäljebreven

Anledningen till att PU intresserade sig för breven var väl att man med ljus och lykta sökte efter saker som man kunde koppla till Skandiamannen.
Om jag minns rätt så trodde man att Stig hade köpt en ny handledsväska i Norrtälje så då gissade man väl att Stig när han åkte tillbaka från sin semester passat på att posta breven från Norrtälje.

Skrivstilen i brevet är verkligen inte likt Skandiamannen.

https://drive.google.com/file/d/1oZT...pcsg21-2b/view
20190214 E 63-31


Nytt på Gunnar Walls blogg

"Christer Pettersson blev under sin livstid aldrig fri från misstanken om att han mördat Olof Palme. Bo G Andersson har rest en annan diskussion – att Pettersson var på mordplatsen som ett oskyldigt vittne men att han vägrade erkänna att han varit där. Debatten fortsätter här på bloggen, nu med ett inlägg där jag svarar Bo G Andersson."

https://gunnarwall.wordpress.com/202...-for-detaljer/
Citera
2023-03-23, 20:48
  #172012
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Angående Norrtäljebreven

Anledningen till att PU intresserade sig för breven var väl att man med ljus och lykta sökte efter saker som man kunde koppla till Skandiamannen.
Om jag minns rätt så trodde man att Stig hade köpt en ny handledsväska i Norrtälje så då gissade man väl att Stig när han åkte tillbaka från sin semester passat på att posta breven från Norrtälje.

Skrivstilen i brevet är verkligen inte likt Skandiamannen.

https://drive.google.com/file/d/1oZT...pcsg21-2b/view
20190214 E 63-31



Ja, det var väl Blombergsson som försökte hitta något som knöt SE till Norrtälje.
Ett å ena sidan märkligt långskott, men alla utredningsåtgärder är väl positiva ändå.

Jag har funderat på vad man skulle gjort med svaret om det var positivt?
Det som skulle ge någon typ av värde är om inköpet av handledsväska och postande av brevet skedde samma dag. Men inte ens det skulle vara tillräckligt för att med säkerhet säga att det var SE som postade breven.... och än mindre när DNA-analysen pekade helt åt motsatt håll.
Ett annat alternativ är väl om väskan skulle visa sig vara modell större och rymma en revolver och inte alls vara den där lilla som han(SE) visade upp för polisen.
Även här blir det svårt att se att han dels "slängde upp" handledsväskan på receptionsdisken när han återkom till Skandia 20 min efter skotten vilket väktarna registrerade och sedan ljuga för polisen om en helt annan väska. (Går visserligen i linje med alla märkliga och dumma risker som SE tog i rollen som GM)

Nej, märklig utredning av SE som inte gav något och ändå fick bli lösningen.
Citera
2023-03-23, 21:54
  #172013
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, instämmer. Dessa är ju endast 2 av säkert hundratals "bekännelse-brev" och annat. Gott om tokstollar, men man vet ju aldrig.

Här är D 2549-1(86-03-29)
https://drive.google.com/file/d/1Owo...zknh70iAg/view

Här är D 11509-1(89-04-10)
https://drive.google.com/file/d/1iEq...hsTABKQl5/view

Nu är jag ingen grafolog, men dessa två brev skiljer sig väl inte så mycket från varandra?

Har du sett ytterligare "Norrtälje-brev"?

Ja, de tre breven i den första länken och det första brevet i den andra länken är från samma person.

Sedan fanns det ett vykort som du länkade till tidigare, som också ser ut att vara från denna person.

Men då mer ledig och avslappnad i sitt uttryck, när han klappar Holmér trösterikt på axeln.

Så det är totalt fem olika alster, än så länge ...

Om man jämför med den textade lapp som PH hittade i papperskorgen utanför SE:s kontor, "Rydesheim Wiesbaden", samt med de handskrivna korta texter som utredningen hittade i Sveriges Radios arkiv så finns det en del likheter, mellan Norrtälje-mannens skrivstil och vår vän på Skandia.

Sedan om detta beror på en gemensam, nationell skolning i skrivstil eller inte låter jag vara osagt. Norrtälje-mannens skolade stil och ordval hör hur som helst inte hemma i det primitiva uttryck han ger sken av att ha. Så man kan misstänka att brevskrivar-karaktären är påhittad, och stilen något förvanskad.

Kan vara därför som utredningen lät DNA-testa just de breven, men har inte sett något bekräftat än vad gäller varför de gjorde det. Frågor ställdes till PH 2017, och han säger att papperskorgen var SE:s och skrivstilen på lappen likaså. Klart är att SE behärskade flera sätt att skriva på, och inte bara kalligrafi.

P.S. Undras om det finns något bevarat från tidningen "Skandianen", som SE var involverad i.
Citera
2023-03-23, 22:19
  #172014
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det var väl Blombergsson som försökte hitta något som knöt SE till Norrtälje.
Ett å ena sidan märkligt långskott, men alla utredningsåtgärder är väl positiva ändå.

Jag har funderat på vad man skulle gjort med svaret om det var positivt?

Det som skulle ge någon typ av värde är om inköpet av handledsväska och postande av brevet skedde samma dag. Men inte ens det skulle vara tillräckligt för att med säkerhet säga att det var SE som postade breven.... och än mindre när DNA-analysen pekade helt åt motsatt håll.
Ett annat alternativ är väl om väskan skulle visa sig vara modell större och rymma en revolver och inte alls vara den där lilla som han(SE) visade upp för polisen.
Även här blir det svårt att se att han dels "slängde upp" handledsväskan på receptionsdisken när han återkom till Skandia 20 min efter skotten vilket väktarna registrerade och sedan ljuga för polisen om en helt annan väska. (Går visserligen i linje med alla märkliga och dumma risker som SE tog i rollen som GM)

Nej, märklig utredning av SE som inte gav något och ändå fick bli lösningen.

Var det inte bra ändå, att den senaste utredningen försökte gå "in i kaklet" med alla uppgifter?

Det skulle ha gjorts redan i februari 1987. Då hade resultatet kunnat bli ett annat.

Norrtälje-mannen hyser i ett av breven samma irritation över att polisen har gripit fel person, som mannen i butiken på Åland (som kallade sig "SE" när han reserverade ett plagg), vid ungefär samma tidpunkt. Runt samma tid som 33-åringen figurerade i media och slutligen anhölls.

Brevet där det står att de har gripit fel person är poststämplat dagen efter att 33-åringen häktades, den 18:e mars. Ålandskvinnan tror att "SE" var in i butiken före OP:s begravning, vilket var den 15:e mars. Samtidigt säger hon att det var efter att 33-åringen blivit anhållen, så tidpunkten är något oklar.

Så (den spektakulära) teorin kan vara att SE passerade Norrtälje på vägen till färjan och Mariehamn ...

Och postade brevet på vägen dit, eller på vägen tillbaka. Synd att RB och PH inte kollade hans närvaro på jobbet den veckan. SE hade en tendens att vara sjukskriven utan att hans fru kände till det.

Ja, det låter som någon slags agent-historia, likt TV-serien "The Americans", men men ...

Täby, Norrtälje och Åland ligger inte så jättelångt ifrån varandra på kartan. Cirka 12 mil fågelvägen?
Citera
2023-03-24, 07:32
  #172015
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Var det inte bra ändå, att den senaste utredningen försökte gå "in i kaklet" med alla uppgifter?

Det skulle ha gjorts redan i februari 1987. Då hade resultatet kunnat bli ett annat.

Norrtälje-mannen hyser i ett av breven samma irritation över att polisen har gripit fel person, som mannen i butiken på Åland (som kallade sig "SE" när han reserverade ett plagg), vid ungefär samma tidpunkt. Runt samma tid som 33-åringen figurerade i media och slutligen anhölls.

Brevet där det står att de har gripit fel person är poststämplat dagen efter att 33-åringen häktades, den 18:e mars. Ålandskvinnan tror att "SE" var in i butiken före OP:s begravning, vilket var den 15:e mars. Samtidigt säger hon att det var efter att 33-åringen blivit anhållen, så tidpunkten är något oklar.

Så (den spektakulära) teorin kan vara att SE passerade Norrtälje på vägen till färjan och Mariehamn ...

Och postade brevet på vägen dit, eller på vägen tillbaka. Synd att RB och PH inte kollade hans närvaro på jobbet den veckan. SE hade en tendens att vara sjukskriven utan att hans fru kände till det.

Ja, det låter som någon slags agent-historia, likt TV-serien "The Americans", men men ...

Täby, Norrtälje och Åland ligger inte så jättelångt ifrån varandra på kartan. Cirka 12 mil fågelvägen?

Ja, som jag skrev så var det väl "bra ändå".
"men alla utredningsåtgärder är väl positiva ändå."

Men gick dom verkligen in i kaklet med allt?
Tillsynes kan detta verka som desperata försök att få fram saker mot SE.

Det är svårt att diskutera bristerna i utredningen och presskonferensen med anhängare av SE-hypotesen. Det är så mycket som hela tiden måste försvaras.

Men borde dom inte givit samtliga idag levande mordplatsvittnen chansen att lämna sina sista uppgifter? Varför utelämnade man några? Fauzzi? Glantz med kamrater? etc.
Tycker valet av vittnen som förhördes på nytt under KP, haltar..

Ja, nu när du/vi har en misstänkt så kan man ju börja spekulera i dessa scenarion, men där och då var det nog rätt avlägset att kolla upp SE på detta sätt.
Där hade det räckt med att förhöra honom mer grundligt om de saker man tyckte avvek på mordplatsen.
Citera
2023-03-24, 07:53
  #172016
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, som jag skrev så var det väl "bra ändå".
"men alla utredningsåtgärder är väl positiva ändå."

Men gick dom verkligen in i kaklet med allt?
Tillsynes kan detta verka som desperata försök att få fram saker mot SE.

Det är svårt att diskutera bristerna i utredningen och presskonferensen med anhängare av SE-hypotesen. Det är så mycket som hela tiden måste försvaras.

Men borde dom inte givit samtliga idag levande mordplatsvittnen chansen att lämna sina sista uppgifter? Varför utelämnade man några? Fauzzi? Glantz med kamrater? etc.
Tycker valet av vittnen som förhördes på nytt under KP, haltar..

Ja, nu när du/vi har en misstänkt så kan man ju börja spekulera i dessa scenarion, men där och då var det nog rätt avlägset att kolla upp SE på detta sätt.
Där hade det räckt med att förhöra honom mer grundligt om de saker man tyckte avvek på mordplatsen.

Håller med om att alla vittnen i livet borde ha hörts ännu en gång, med bilder på kläder och personer, t.ex. Även om mediapåverkan under 30 år inte kan tänkas bort.

Det kan vara som så att utredningen försökte men att flera inte vill ha något med det hela att göra längre. Får detta intryck av t.ex. AD. PH var också tveksam. Han säger att utredarna inte var intresserade när det begav sig. Ström beaktande inte hela materialet.

Efter 30 års ältande och högtflygande teoribildning så var det inte lätt för konferensen att leva upp till förväntningarna. Den här generationen kan kanske inte leva med att det finns en sannolik lösning.

Att varken motiv eller vapen gick att uppbringa, efter 30 år, är en brist, men en förståelig sådan. I övrigt finns det alldeles för många detaljer som pekar åt ett visst håll.

De andra hypoteserna har inga sådana att uppvisa.
Citera
2023-03-24, 08:27
  #172017
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, de tre breven i den första länken och det första brevet i den andra länken är från samma person.

Sedan fanns det ett vykort som du länkade till tidigare, som också ser ut att vara från denna person.

Men då mer ledig och avslappnad i sitt uttryck, när han klappar Holmér trösterikt på axeln.

Så det är totalt fem olika alster, än så länge ...

Om man jämför med den textade lapp som PH hittade i papperskorgen utanför SE:s kontor, "Rydesheim Wiesbaden", samt med de handskrivna korta texter som utredningen hittade i Sveriges Radios arkiv så finns det en del likheter, mellan Norrtälje-mannens skrivstil och vår vän på Skandia.

Sedan om detta beror på en gemensam, nationell skolning i skrivstil eller inte låter jag vara osagt. Norrtälje-mannens skolade stil och ordval hör hur som helst inte hemma i det primitiva uttryck han ger sken av att ha. Så man kan misstänka att brevskrivar-karaktären är påhittad, och stilen något förvanskad.

Kan vara därför som utredningen lät DNA-testa just de breven, men har inte sett något bekräftat än vad gäller varför de gjorde det. Frågor ställdes till PH 2017, och han säger att papperskorgen var SE:s och skrivstilen på lappen likaså. Klart är att SE behärskade flera sätt att skriva på, och inte bara kalligrafi.

P.S. Undras om det finns något bevarat från tidningen "Skandianen", som SE var involverad i.

3 brev? (Kanske har sett eller så har jag missat)
Kan vi inte bli lite duktigare på att ange uppslagsnummer här så man lättare kan hålla reda på allt?
Det kryllar av brev i utredningen.

Var det vykortet E5412-1 ? Som också var en del i samma analys?
Den där man inte kunde finna något(tillräckligt) DNA?

Ja, jag minns att du hängde upp dig på likheter i skrivstilen mellan SE och Norrtälje-breven, trots att inte DNA-analysen ger stöd för kopplingen.
För min del blir det lite mer önsketänkande om jag får vara sån och gör inte teorin starkare eller mer trovärdig. Här behövs lite "fastare" uppgifter att hänga upp den på.
Men detta blir kanske en bra story i en bok som får det hela att hänga ihop i ett större/längre perspektiv.(Händelsekedja)
Men det är som sagt möjligt att även PU resonerade som dig här och därav också såg kopplingen som föranledde analys av dessa brev.
Resultatet för polisen blev ju att breven inte matchade SE's DNA.

Ja gällande lappen "Rydesheim Wiesbaden", så är frågan vilken koppling den kan ha till mordet eller SE.
Jag har inte grävt i detta mer än att jag kollat upp Rüdesheim på kartan, vilket ligger ca 3 mil sydväst om Wiesbaden. Ingen aning om vad som kan ha varit intressant i denna lilla stad.
Citera
2023-03-24, 09:41
  #172018
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Håller med om att alla vittnen i livet borde ha hörts ännu en gång, med bilder på kläder och personer, t.ex. Även om mediapåverkan under 30 år inte kan tänkas bort.

Det kan vara som så att utredningen försökte men att flera inte vill ha något med det hela att göra längre. Får detta intryck av t.ex. AD. PH var också tveksam. Han säger att utredarna inte var intresserade när det begav sig. Ström beaktande inte hela materialet.

Efter 30 års ältande och högtflygande teoribildning så var det inte lätt för konferensen att leva upp till förväntningarna. Den här generationen kan kanske inte leva med att det finns en sannolik lösning.

Att varken motiv eller vapen gick att uppbringa, efter 30 år, är en brist, men en förståelig sådan. I övrigt finns det alldeles för många detaljer som pekar åt ett visst håll.

De andra hypoteserna har inga sådana att uppvisa.

Precis, nej värdet av uppgifterna är nog nära obefintligt, men att ändå tanka av alla allt som tänkas kan tycker jag är vad man skulle kunna kräva.

Lösningen är inte "sannolik"... utan "skäligen" enligt KP.
Jag ställer mig frågande ens till den misstankegraden.

Detaljerna som pekar åt SE-hållet är inte speciellt många.
Betänk vad KP faktiskt tog upp på konferensen. Lista dessa så ser du.

Och hur "starka" är dessa egentligen?

Du och andra i Skandiamannen-forumet lyfter många ytterligare uppgifter som indicier och märkliga, men hade de varit "starka" och "odiskutabla" så hade KP inte tvekat att ta upp dessa så klart.

Att andra hypoteser inte visar upp liknande indicier håller jag inte med om.
Med samma logik kommer man inte runt en sådan som CA heller. Han har inte heller ett vattentätt alibi.
Och för CP så är det väl i princip LJ som ger honom alibi, i att han(LJ) inte kände igen den springande mannen som CP. Men är det vattentätt eller fanns möjligheten att det ändå var CP som sprang förbi?
O.s.v

Man måste beakta att det finns uppgifter man inte känner till.
Med SE vet vi i princip vad han hade på sig.
Tänk om vi t.ex. visste exakt vad CA hade på sig. Tänk om detta stämde in än bättre på mordplatsvittnenas beskrivning än för SE?
Nu vet vi inte, men det betyder inte att vi "rundat CA" heller.

Med SE har vi mycket uppgifter och därmed mer att pussla med.
Citera
2023-03-24, 09:46
  #172019
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
3 brev? (Kanske har sett eller så har jag missat)
Kan vi inte bli lite duktigare på att ange uppslagsnummer här så man lättare kan hålla reda på allt?
Det kryllar av brev i utredningen.

Var det vykortet E5412-1 ? Som också var en del i samma analys?
Den där man inte kunde finna något(tillräckligt) DNA?

Ja, jag minns att du hängde upp dig på likheter i skrivstilen mellan SE och Norrtälje-breven, trots att inte DNA-analysen ger stöd för kopplingen.
För min del blir det lite mer önsketänkande om jag får vara sån och gör inte teorin starkare eller mer trovärdig. Här behövs lite "fastare" uppgifter att hänga upp den på.
Men detta blir kanske en bra story i en bok som får det hela att hänga ihop i ett större/längre perspektiv.(Händelsekedja)
Men det är som sagt möjligt att även PU resonerade som dig här och därav också såg kopplingen som föranledde analys av dessa brev.
Resultatet för polisen blev ju att breven inte matchade SE's DNA.

Ja gällande lappen "Rydesheim Wiesbaden", så är frågan vilken koppling den kan ha till mordet eller SE.
Jag har inte grävt i detta mer än att jag kollat upp Rüdesheim på kartan, vilket ligger ca 3 mil sydväst om Wiesbaden. Ingen aning om vad som kan ha varit intressant i denna lilla stad.

Förstår det som att kulor och kläder från MOP skickades dit för analys. Men var det före eller efter SE skrev lappen? Det förefaller som om PH undersökte papperskorgen någon gång i juni 1986.

Sedan finns det en koppling till EAP.

Dessa detaljer enligt wpu-sidan:

https://wpu.nu/wiki/Wiesbaden

Skrivstilen på den här lappen har som sagt flera likheter med skrivstilen i Norrtälje-breven.

Men det kan förstås förklaras med att man i skolan lärde sig att skriva på samma sätt. För egen del förstorade jag dock upp det ordentligt och längden på vissa bokstavs-ornamenteringar är samma. Notera särskilt den långa öglan på "g" där bläckpennan failade för ett ögonblick.

Att det inte var samma DNA kan förklaras med att någon annan hanterade breven, på exempelvis ett postkontor. Därför hade det varit intressant att veta vad detta DNA som hittades pekar mot.

Nåja, lösa indicier ... men summan av kardemumman är fascinerande!

Det är fyra brev, och du länkar ju redan själv till dem. Vi kan gå igenom dem mer i detalj:

D 2549-1:
https://drive.google.com/file/d/1Owo...zknh70iAg/view

Sida 2 är brev nummer ett, poststämplat den 7:e mars 1986. "Välgöraren" tar på sig gärningen.

Sida 3 är brev nummer två, och poststämplat den 18:e mars 1986. Efter OP:s begravning, som var den 15:e mars, och efter att 33-åringen blivit anhållen den 17:e mars (antar jag). Skrivet den 17:e?

Sida 5 är brev nummer tre och bokfört den 20:e mars 1989. Välgöraren, eller "Sverige-räddaren" (egen tolkning), som han nu lanserar sig som, är nu irriterad över att de har tagit fel person igen, 41-åringen.

D 11509-1:
https://drive.google.com/file/d/1iEq...hsTABKQl5/view

Sida 2 är brev nummer fyra och bokfört den 10:e april 1989, möjligen poststämplat redan den 15:e mars. "Sverige-räddaren" (egen tolkning), är fortsatt irriterad, hotar LP och säger att vapnet ligger på "sjöbotten".

Han räknar upp breven som han skickat (till Holmér, Liljeros och Morath) och så nu detta till Ölvebro.

Säga vad man vill, men brevskrivaren har järnkoll på situationen.

Oavsett vem han var, skulle det behöva följas upp till minsta molekyl.


Slutligen har vi då vykortet, som du tog upp tidigare, och som är skickat i maj 1986:

https://wpu.nu/images/6/6f/Pol-1986-...yta_jackor.pdf

Om det här är samma person så är han här betydligt mer oförsiktig och "out of character". (Den där stilistiska grejen att nu har det gått en massa tid, bla bla, används av SE i en text på 60-talet. Fast det är måhända inget ovanligt sätt att inleda en text på ...)

Hade varit intressant att läsa hela texten. Nu är det dessväre en maskering i vägen.
Citera
2023-03-24, 09:52
  #172020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
3 brev? (Kanske har sett eller så har jag missat)
Kan vi inte bli lite duktigare på att ange uppslagsnummer här så man lättare kan hålla reda på allt?
Det kryllar av brev i utredningen.

Var det vykortet E5412-1 ? Som också var en del i samma analys?
Den där man inte kunde finna något(tillräckligt) DNA?

Ja, jag minns att du hängde upp dig på likheter i skrivstilen mellan SE och Norrtälje-breven, trots att inte DNA-analysen ger stöd för kopplingen.
För min del blir det lite mer önsketänkande om jag får vara sån och gör inte teorin starkare eller mer trovärdig. Här behövs lite "fastare" uppgifter att hänga upp den på.
Men detta blir kanske en bra story i en bok som får det hela att hänga ihop i ett större/längre perspektiv.(Händelsekedja)
Men det är som sagt möjligt att även PU resonerade som dig här och därav också såg kopplingen som föranledde analys av dessa brev.
Resultatet för polisen blev ju att breven inte matchade SE's DNA.

Ja gällande lappen "Rydesheim Wiesbaden", så är frågan vilken koppling den kan ha till mordet eller SE.
Jag har inte grävt i detta mer än att jag kollat upp Rüdesheim på kartan, vilket ligger ca 3 mil sydväst om Wiesbaden. Ingen aning om vad som kan ha varit intressant i denna lilla stad.

Jag vet inte om man kan dra någon slutsats av det men EAP:s europeiska huvudkontor låg i Wiesbaden plus Bundeskriminalamt också ligger där.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_arbetarpartiet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback