Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-23, 17:55
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgenteProvocatrice
Botar används väl mest för överbelastningsattacker och spam. Har väl alltid sett lika ut sen modemtiden att man tvingar någon offline? Verkar hända flashan ibland.

De tänker inte själv. Jag skulle kunna vara ett "troll".

Anyways jag är en federalist så jag är mot centralisering av makt, det leder till auktoritärt styre och det är därför deras narrativ är så sårbart eftersom ifrågasättande leder till omyndigförklaranden.

Jo, den sortens botnet känner jag väl till. Och det är ju något helt annat än en trollfabrik. Botnets använder man för att DDOS:a, de skriver liksom inga inlägg på twitter, som jag har förstått det.
Citera
2023-03-23, 18:14
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jo, den sortens botnet känner jag väl till. Och det är ju något helt annat än en trollfabrik. Botnets använder man för att DDOS:a, de skriver liksom inga inlägg på twitter, som jag har förstått det.

Jo alla vet att troll brukade betyda något helt annat spinnfiske "där drag släpas efter en båt, släpfiske"

Det är inte alls frågan om människor som sitter och näthatar om man trollar på riktigt, att få fisken att hugga på betet är en grej, att ta hem fisken en annan. En form av åsiktspåverkan, visst. Men är det i vinstsyfte skulle jag nog kalla det marknadsföring och inte troll.

Men när kvällspressen börjar gapa om påverkansoperationer från utlandet för att de förlorat ett val är det mest pinsamt. De flesta svenskar är läskunniga, kan räkna har vänner att prata med och kan tänka själva när de lämnar grundskolan har jag förstått.

Det är ett ständig undervärderande av läsarens intelligens, därför är "trollarmé" en riktig skräpdiagnos imho.
Citera
2023-03-23, 18:16
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag såg länken, och läste det som stod i artikeln.

Problemet är att det är inte den sortens länkar, eller texter, som vi letar efter i den här tråden. Nyhetsartiklar som skriver OM trollfabriker finns det hur många som helst.

Det vi inte kan hitta, är texter som trollfabrikerna själva skrivit. Förstår du skillnaden?

Du säger att du inte använder sociala medier. Men ändå skrev du tidigare att det "Finns mängder med botar i sociala medier."

Då undrar jag; hur vet du det, om du inte använder sociala medier?

Av den enkla anledningen att jag arbetar inom IT och har vi flertalet tillfällen driftsatt metoder för att blockera botar av olika slag. I första hand crawlers som skrapar information och skapar enorm last på servrarna som används. Onödig trafik är synonymt med högre driftskostnad. Du behöver inte vistas på sociala medier för att förstå hur tekniken fungerar och framförallt hur den tillämpas.

Jag förstår fortfarande inte varför det ska vara så oerhört svårt för dig att googla fram innehåll själv. Jag har gett exempel på den teknik som används och gett ett konkret fall på hur tekniken används. Det du ifrågasätter är alltså att tekniken inte används för att få spridning på innehåll i sociala medier eftersom jag inte tänker servera ett exempel till dig.

Här har du en studie på hur botar användes för att sprida fake news under brexit: https://journals.sagepub.com/doi/pdf...94439317734157

Det här var inledningen till tråden:

Citat:
Det är som att leta efter spöken. Är det någon som kan visa mig en äkta trollarmé av det slag som t.ex. Annika Strandhäll varnade för på sistone?

Exakt det har jag gjort. Sen att du trollar bort dig själv i den egna tråd är en annan femma.
Citera
2023-03-23, 18:32
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Av den enkla anledningen att jag arbetar inom IT och har vi flertalet tillfällen driftsatt metoder för att blockera botar av olika slag. I första hand crawlers som skrapar information och skapar enorm last på servrarna som används. Onödig trafik är synonymt med högre driftskostnad. Du behöver inte vistas på sociala medier för att förstå hur tekniken fungerar och framförallt hur den tillämpas.

Jag förstår fortfarande inte varför det ska vara så oerhört svårt för dig att googla fram innehåll själv. Jag har gett exempel på den teknik som används och gett ett konkret fall på hur tekniken används. Det du ifrågasätter är alltså att tekniken inte används för att få spridning på innehåll i sociala medier eftersom jag inte tänker servera ett exempel till dig.

Här har du en studie på hur botar användes för att sprida fake news under brexit: https://journals.sagepub.com/doi/pdf...94439317734157

Det här var inledningen till tråden:



Exakt det har jag gjort. Sen att du trollar bort dig själv i den egna tråd är en annan femma.

Botar och crawlers är något helt annat än en trollarmé. Så det är irrelevant för den här frågan.

Jag kan inte heller säga exakt varför det är svårt att googla fram texter på nätet som skrivit av troll från trollarméer, jag bara konstaterar ATT det är svårt. Till och med omöjligt, i alla fall för mig, och alla i den här tråden som påstått att "de finns överallt".

Du har länkat till saker som pratar om förekomster av trollarméer. Du har länkat till exakt noll texter publicerade av troll från trollarméer.

Länka till något skrivet av ett riktigt troll från en riktigt trollarmé. Du påstår ju själv att det är jättelätt, så passa på att täppa till truten på mig genom att göra det.

Inte en studie. Inte en nyhetsartikel. Utan något skrivet av ett riktigt troll ur en riktig trollarmé.
Citera
2023-03-23, 23:25
  #161
Medlem
Avsiktarens avatar
I olika pk-journalisters fantasivärld.
Citera
2023-03-24, 06:32
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Botar och crawlers är något helt annat än en trollarmé. Så det är irrelevant för den här frågan.

Jag kan inte heller säga exakt varför det är svårt att googla fram texter på nätet som skrivit av troll från trollarméer, jag bara konstaterar ATT det är svårt. Till och med omöjligt, i alla fall för mig, och alla i den här tråden som påstått att "de finns överallt".

Du har länkat till saker som pratar om förekomster av trollarméer. Du har länkat till exakt noll texter publicerade av troll från trollarméer.

Länka till något skrivet av ett riktigt troll från en riktigt trollarmé. Du påstår ju själv att det är jättelätt, så passa på att täppa till truten på mig genom att göra det.

Inte en studie. Inte en nyhetsartikel. Utan något skrivet av ett riktigt troll ur en riktig trollarmé.

Grejen är att fördjupar du diskussionen vet du i regel efter två tre meningsutbyten om du pratar men en maskin, en hater eller en person.

Det är en av de mest skrämmande bieffekterna av internet på folks psyke, de okunnigaste vet faktiskt inte om de interagerar med en maskin eller inte när de försöker föra dialog. De vet inte vad de ska fråga efter för att kategorisera.

https://youtu.be/49rcVQ1vFAY (Neil Postman on Cyberspace, 1995) Neil Postman som är en av de störta pedagogerna ever förutsåg den här utvecklingen och han förutsåg också vad det skulle innebära när människor inte längre för dialog i syfte för att finna kunskap utan för dialog för att bekämpa kunskap.

What we have here is a serious case of gubbj-vel och snusktant som fått all porr de kunnat drömma om och numera tror att porr är verklighet.

Tror man på trollarméer ska man logga ut. Och kanske fundera på om man hade makten att påverka ett helt lands politik med en trollarmé, hur ser marknadens trollarméer ut? För det hade liksom varit en alltför stor frestelse för pengakåta depraverade svin att inte använda en sån teknik mot den egna befolkningen.

Om du helt plötsligt känner en oförklarlig lust att äta punschrullar när du inte förut tänkte på punschrullar som är ett av de mest geniala svenska bakverken så är det för att man blivit hjärntvättad till det precis som vi som röstar SD så det är nog bra om man stänger av sitt internet så man slipper bli hjärntvättad i onödan.

Liksom hela tiden ointelligens. vad vill en trollarmé? Påverka. OK. Om man låter sig påverkas av skit man läser i kommentarsfält på Fejjy eller hur många lajks någon har på en vinstdrivande plattform som valfri SoMe är man en jubelåsna som borde gå om grundskolan och sen skaffa sig ett bibliotekskort och börja läsa böcker gjorda av döda träd ett tag.

Folk påverkas om man kan bygga en tankemodell som ser riktig ut. Inte om man slänger 10 år gamla skärmdumpar i ansiktet på dem och skriker att de är idioter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback