Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-22, 16:28
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Blir ju 3500 per person. Det är inte speciellt mycket.

Vuxna äter ju mer såklart men barnen äter säkert mycket småsaker som kostar en del. Barnmat är inte speciellt billigt nu är ju barnen större än så men ändå.


Jag tycker det är svårt att äta för under 200kr per dag men jag bor ensam blir inte så mycket storkok osv.
Du är en idiot av stor rang.
Hoppas du får uppleva fattigdom, skulle göra dig gottt.
Citera
2023-03-22, 16:30
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag tror att det också beror väldigt mycket på att den sparsamhet och "storkoksmentalitet" som fanns förr, där normala svenska familjer åt rester och frös in mat, inte längre existerar på samma sätt bland yngre vuxna idag. De har helt enkelt växt upp under mycket bättre tider.

Jag har en barnfamilj med föräldrar i 30-årsåldern i min nära umgängeskrets, och det matslöseri som förekommer där, dagligen och stundligen, är sådant som hade gjort min mamma helt förskräckt (och då kommer jag ändå från en övre medelklassfamilj som har haft det gott ställt, särskilt under de år på 90-talet när andra hade det sämre).

Bara den senaste månaden har jag sett dem...

1, laga om en bearnaise-sås från grunden 3 gånger (de två misslyckade exemplen hälldes helt enkelt ut)
2, kasta samtliga rester efter normala middagar 2 gånger (kyckling med ris ena gången, ryggbiff med potatis och sås andra gången)
3, rensa ut och kasta alla grönsaker och frukt i svalen, för att därefter köpa nytt (alltså oavsett om det var per definition dåligt och mögligt eller inte. Äpplen, päron, druvor, sallad, tomater och gurka bl.a. var lite "gamla och tråkiga")

Det här är inte ovanligt alls. Min egen svåger köper ofta dyrt kött, finare "gourmet-korvar" och liknande som han sedan inte blir sugen på och dessa kastas när datumet gått ut.

Matslöseriet bland många yngre familjer är, helt enkelt, enormt.

Jag hopppas att Ryssland anfaller Sverige. Jag vill se såna här idioter lida. Slänga mat är den största synd man kan begå. Fullkomligt avskyvärda värderingar.
Citera
2023-03-22, 16:35
  #183
Medlem
Folk fattar inte att näring/vitaminer är fullkomligt absurt att tro att man måste äta eko och massa grönt.

Det finns tusentals som äter bara kött. Carnivore dieten. En tablett med multivitaminer om dagen räcker för att ombesörja sitt behov av annat.

De viktigaste för hälsa är inte olikheten av mat, utan mängden där för mycket är mer skadligt.

Jag tror att de är mer hälsosamt att äta lite och ensidigt än mycket och mångsidigt.

Vi är inte gjorda för att äta allt som vi gör idag, de fanns inte mjöl/smör/grädde när vi kom till för 400 tusen år sedan och inte heller har vi kostmässigt förändrats något sedan dess. Tro inte på vad alla Aftonbladet dietister. Titta vad riktiga experter säger, finns på youtube/Google som faktiskt forskar i ämnet.

Äta lite och inte ofta är det som kommer slå igenom om 5 år i Sverige, kallas 16:8 och är vad alla som kan något om kost i usa (med högst meriter/forskning) förespråkar. Så att äta för 14k tyder på överkonsumtion och extrem vulgär shopping.
Citera
2023-03-22, 21:38
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Du är en idiot av stor rang.
Hoppas du får uppleva fattigdom, skulle göra dig gottt.

Jag har levt under existensminimum under flera år.

Jag anses nog som rätt snål trots att jag numera har gott om pengar.

Jag klarar mig på ca 15k i månaden för alla mina utgifter men maten är inte det jag snålar in mest på.
Citera
2023-03-22, 21:57
  #185
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Kan tänka mig det :P

Åfan! Grymt jobbat! Tränar du också eller bara äter bättre?
Tränar hårt på gym för att försöka behålla muskler och rikta viktminskningen mot fettet. Men i princip ingen kondition eller fettförbränningsträning. Jag tycker att det känns lättare att skapa kaloriunderskottet via maten.

Men nu är vi på väg bort från trådens ämne
Citera
2023-03-23, 18:02
  #186
Medlem
ostfiss avatar
Kan tänka mig att honungslungad linjedomare inte är helt gratis.
Citera
2023-03-24, 14:37
  #187
Medlem
Selfefficacys avatar
Kom precis hem från Lidl (bor i Frankrike). Vi har 2 barn som går på dagis. Veckohandlade för 100,28€. Normalt sett brukar jag handla för ca 130-140€ men nu hade jag redan lite saker hemma som jag kan använda för denna veckomeny. Dyrast var grillköttet och köttfärsen. Gurkorna hade blivit billiga igen (0,99€ /styck) så jag passade på att köpa flera stycken.
Den här veckan blir det bl.a. stuvade makaroner med köttbullar, grönsaksvåfflor, glasnudelsallad, salsicciapasta och lite grillat. Köpte en flaska Prosecco (6€) för att fira in helgen. Jag vet att Frankrike är billigare än Sverige men jättestor skillnad är det inte. Jag letar verkligen efter bra men billig mat. Barnen får mat på dagis som är inkluderat i priset (220€ per månad för 2 barn).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback