Citat:
Ursprungligen postat av
NykteristJaVisst
Så förklara gärna varför kolesterolen höjs i blodet hos folk som äter en "carnivore diet"? Många av dessa har skyhöga nivåer av kolesterol i blodet (Kolla deras blodprover). "Paul Saladino" & "Shawn Baker" t.ex.
Dem förnekar endast att det skulle vara farligt för en.
"Kolesterol" används i dagligt tal för att benämna "ont" kolesterol. Det goda kolesterolet kan man i princip ha hur mycket som helst av, utan problem. Det som är problematiskt, är om man har hög kvot av det onda kolesterolet i förhållande till det goda kolesterolet (speciellt i kombination med annat).
När man är fet, inte motionerar och därför har mycket inflammation i kroppen, så kan det orsaka dålig kvot mellan ont/gott kolesterol. Detta är dock inte en sjukdom i sig utan symptom på ett underliggande, sjukligt tillstånd (lite som feber när man har influensa).
Om du är intresserad av god hälsa, så skulle jag rekommendera att du studerar ämnet så mycket som möjligt, på djupet, istälket för att gå efter allmänna riktlinjer. Många kostrådigvare och även många läkare har ofta ytliga, förlegade och direkt felaktiga kunskaper, jämfört med den moderna forskningen på området.
Helt ovetenskapligt, och helt anekdotiskt, så kan jag nämna att mina egna blodfetter samvarierar i princip exakt med min kroppsvikt, oavsett vad jag äter.