2023-03-21, 19:44
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Så förklara gärna varför kolesterolen höjs i blodet hos folk som äter en "carnivore diet"? Många av dessa har skyhöga nivåer av kolesterol i blodet (Kolla deras blodprover). "Paul Saladino" & "Shawn Baker" t.ex.

Dem förnekar endast att det skulle vara farligt för en.
"Kolesterol" används i dagligt tal för att benämna "ont" kolesterol. Det goda kolesterolet kan man i princip ha hur mycket som helst av, utan problem. Det som är problematiskt, är om man har hög kvot av det onda kolesterolet i förhållande till det goda kolesterolet (speciellt i kombination med annat).

När man är fet, inte motionerar och därför har mycket inflammation i kroppen, så kan det orsaka dålig kvot mellan ont/gott kolesterol. Detta är dock inte en sjukdom i sig utan symptom på ett underliggande, sjukligt tillstånd (lite som feber när man har influensa).

Om du är intresserad av god hälsa, så skulle jag rekommendera att du studerar ämnet så mycket som möjligt, på djupet, istälket för att gå efter allmänna riktlinjer. Många kostrådigvare och även många läkare har ofta ytliga, förlegade och direkt felaktiga kunskaper, jämfört med den moderna forskningen på området.

Helt ovetenskapligt, och helt anekdotiskt, så kan jag nämna att mina egna blodfetter samvarierar i princip exakt med min kroppsvikt, oavsett vad jag äter.
Citera
Igår, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det stämmer inte. Ägg är 100% naturlig föda utan kemiska tillsatser. Ägget innehåller i stort sett livsviktig protein och fett. Ett ägg är en livmoder för kycklingar. Näringen i ägget är optimal för utvecklingen av liv. Det finns i princip ingen bättre mat än ägg. Men det här stolpskottet är en religiös vegan gissar jag.

Edit. Ägg innehåller dessutom följande vitaminer och mineraler.
Du får i princip i dig en multivitamintablett från ett par ägg:

• Vitamin D 2,66 mcg
• Vitamin E 2,5 mg
• Vitamin A 253 mcg
• Vitamin B12 2,17 mcg
• Folat 50 mcg
• Järn 1,2 mcg
• Selen 27 mcg
• Kalium 754 mg
• Zink 0,7 mg
• Jod 37 mcg

Vad jag kan minnas står inte alltid de näringsämnena i näringsdeklarationen hur kommer det sig ?
Citera
Igår, 16:31
Medlem
Ilimitados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Hur tror du att folk överlevde innan jordbruket? Genom att jaga djur hela dagarna?
Hur såg det ut innan man lyckades skapa verktyg för att ens kunna jaga djur?

Det känns som att det är rätt många i den här tråden som inte har tänkt efter ordentligt.

Till och med skinnpanserna äter kött.
Citera
Idag, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Ska det behöva sägas ? Med de mängder nötter folk dagligen äter och ändå överlever ? Är du något slags vriden fundamentalist och ha som uppgift att sprida befängda påståenden. Du sitter där och ljuger. Nötter är en av våra mest näringsrika och nyttiga livsmedel vi har

Nötter är rent gift. Det är föda för fåglar och ekorrar. Inga av dina förfäder åt nötter i rått tillstånd såvida de inte ville dö. De fermenterades, torkades, stektes för att bli av med giftet innan de åt de. Ibland gjorde de mjöl av dem och det slutade ofta i döden. Att äta några nötter då och då är inga problem men att säga att de är nyttiga är inte riktigt korrekt.

jamon iberico kött är det dyraste fläsk köttet man kan äta. Och dessa grisar äter mycket ekollon under en viss tid på året. Men de har också tillgång till lera, mineraler rötter, mask osv så de kan hålla sig friska. Nötter är för djur. Djur är för människan.

Men om du vill äta nötter så gör de. jag gör också det ibland. Men man kan inte basera sin kost på de utan sjukdom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback