Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-22, 12:35
  #217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Swedbank eller klarna

Vad händer med allas småkrediter? Köps upp av någon annan?
Citera
2023-03-22, 13:35
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Det behövs inte ropas varg.
De dåliga positionerna kommer att vråla så mycket så att ropen inte kommer att höras

Tack för ett bra svar. En följdfråga; vad tycker du jag bör göra mina aktie papper?
Ligga cash känns ju inte så great heller:
Citera
2023-03-22, 13:36
  #219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApansPappa
Vad händer med allas småkrediter? Köps upp av någon annan?

Ja så blir det
Citera
2023-03-22, 14:06
  #220
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tack för ett bra svar. En följdfråga; vad tycker du jag bör göra mina aktie papper?
Ligga cash känns ju inte så great heller:


I de här tiderna känns hagelammunition och brännvin som en solid tanke.

Själv så tänker jag köpa vin för mina pengar.
Om köpen tappar i värde så kan jag dricka upp vinet vilket bara i sig själv känns lockande

Helt allvarligt så ställer du den enda relevanta frågan.
Svaret är att det är svårt att gissa om framtiden.

Om du kommer på nåt bra så får du gärna höra av dig eftersom det börjar att bli trångt i vinkällaren
Citera
2023-03-22, 18:44
  #221
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
I de här tiderna känns hagelammunition och brännvin som en solid tanke.

Själv så tänker jag köpa vin för mina pengar.
Om köpen tappar i värde så kan jag dricka upp vinet vilket bara i sig själv känns lockande

Helt allvarligt så ställer du den enda relevanta frågan.
Svaret är att det är svårt att gissa om framtiden.

Om du kommer på nåt bra så får du gärna höra av dig eftersom det börjar att bli trångt i vinkällaren
Tror att 9mm och NATO 7,62 ligger bättre till
Men annars är du nog rätt ute. Har haft lite span på kronofogden och vapen, och de har stuckit iväg något helt fantastiskt.

Flashback kanske skall fixa en buss som handlar i Tyskland?
Citera
2023-03-22, 22:37
  #222
Medlem
I Sverige skulle jag tippa på en bank med verksamhet i många länder kommer råka ut för en bank run så jag tror Swedbank är givet kort vid vartenda finanskris.

Bland nischbankerna Klarna kanske.

I USA skulle jag tippa Blackstone är på väg att ryka och de ä 6 gånger så stora som sillicon SVB. Kommer väl bli tidernas krasch och nästan dubbelt så stora som Credit Suisse.

Sedan är väl snart de gamla klassiska länderna Greklands och Italiens tur snart att äntra huvudscenen igen med en rad andra skrällar som sluter upp.

Blir nog mycket skoj att se fram emot den närmaste tiden.
Citera
2023-03-22, 23:16
  #223
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspaning
I Sverige skulle jag tippa på en bank med verksamhet i många länder kommer råka ut för en bank run så jag tror Swedbank är givet kort vid vartenda finanskris.

Bland nischbankerna Klarna kanske.

I USA skulle jag tippa Blackstone är på väg att ryka och de ä 6 gånger så stora som sillicon SVB. Kommer väl bli tidernas krasch och nästan dubbelt så stora som Credit Suisse.

Sedan är väl snart de gamla klassiska länderna Greklands och Italiens tur snart att äntra huvudscenen igen med en rad andra skrällar som sluter upp.

Blir nog mycket skoj att se fram emot den närmaste tiden.
Ta en titt på Softbank, tror de blir nästa bank
https://www.livemint.com/market/svb-...878486474.html
Citera
2023-03-23, 00:35
  #224
Medlem
Måste det vara en enskild bank, kan banksystemet kollapsa totalt?
__________________
Senast redigerad av Svansjagarn 2023-03-23 kl. 01:35.
Citera
2023-03-23, 10:54
  #225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ta en titt på Softbank, tror de blir nästa bank
https://www.livemint.com/market/svb-...878486474.html
SoftBank är ingen bank. Det är ett japanskt holdingbolag som är mest kända för deras VC-fond, Vision Fund, som investerat i massa olönsamt techskräp till absurda värderingar. Kan mycket väl gå under förvisso och då kanske dra med sig någon bank som lånat ut mycket till dem. Fast nu var ju trådens ämne om svenska banker.
Citera
2023-03-23, 11:09
  #226
Medlem
Brukar ju vara Nordea som har problem, Swedbank har ju ertappats med skuldberg i baltikum också.

Men troligtvis blir det väl någon liten bank
Citera
2023-03-23, 12:53
  #227
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
Förklara gärna hur pengar skapas, hur monetärmekaniken fungerar och hur mycket av den cirkulära ekonomin som består av fysiska pengar kontra digitala räntebelastande krediter.
1. fresk66 går till banken i avsikt att låna 10k blanco för att köpa en båt.
2. Banken går med på det.
3. 2 skuldförbindelser skrivs. fresk66 skuld till banken på 10k, och bankens skuld till fresk66 på 10k.
4. Efter pkt 3 har bankens balansräkning svällt med 10 k på båda sidor så banken är nöjd. Lika så har fresk66 balansräkning svällt på båda sidor med 10k.
5. När fresk66 går ut från banken har fresk66 en skuld till banken på 10k. Och även en ny tillgång på 10k i form av en fordran på banken. (Sagda fordran manifesterar sig som 10k mer på fresk66 konto, vilket visar den fordran som fresk66 har på banken).

6. fresk66 går nu till Nisse och köper båten av Nisse för 10k som swishas över. Nu äger Nisse den fordran på 10k (på banken) som fresk66 tidigare ägde.

Dvs banken lånar nu 10k av Nisse och lånar ut 10k till fresk66.

Det som visas på ett bankkontos saldo är bara den fordran innehavaren har på den juridiska person som är banken. En del kallar detta pengar.

-----------------------
Vem skapade den fordran som fresk66 använde för att betala båten?
Tja, det är banken som skuldsatte sig till fresk66. Det gör den inte på eget initiativ.
Det var fresk66 som initierade allt så vi får nog se fresk66 som skaparen.
Citera
2023-03-23, 12:57
  #228
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Bankkrisen är ett faktum.

Frågan är inte om utan när första svenska banken går i konkurs.

Jag gissar på att det kommer vara någon nisch bank som sysslar med konstiga affärer. Typ blancolån etc?
Vad är det som skall leda till att en svensk bank konkar?

Är det stora kreditförluster?
På lån till vem? andra företag som konkar?
Eller vad?

Det skulle vara lättare att förstå varför en bank konkar om detta kan redogöras för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback