Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-20, 21:07
  #205
Medlem
Sluta ropa varg nu. Då kommer vargen inom sin tid.
Citera
2023-03-20, 21:08
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
På vilket sätt är SHB rik? Hela det finansiella systemet bygger på luftpengar, låtsaspengar. 98% är rena krediter och inga pengar som finns i realiteten.
Om du inte vet att SHB är superrika med enorma tillgångar så kan jag inte hjälpa dig.
Citera
2023-03-20, 21:30
  #207
Medlem
fresk66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Om du inte vet att SHB är superrika med enorma tillgångar så kan jag inte hjälpa dig.

Hur ser balansräkningen ut? Vilka tillgångar finns i rena likvida medel? Hur är de andra tillgångarna värderad? Hur ser soliditeten ut? Om du kan besvara dessa frågor och bevisa att SHB är rikt så tror jag dig - annars är du en bluff.
Citera
2023-03-20, 21:52
  #208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wawawa
Är du helt bakom flötet eller?
...
Att de har bankverksamhet är inget jag har sagt något om.
Citat:
Ursprungligen postat av Wawawa
Varför svamlar alla om Klarna?! Klarna är ingen bank utan en betalningstjänst. Verkar som folk inte har koll överhuvudtaget.
Så enligt dig bedriver Klarna Bank AB en bankverksamhet utan att vara en bank? "Ok"

Citat:
Ursprungligen postat av Wawawa
Men det är INTE deras kärnverksamhet och de saknar de största riskfaktorerna som gör att riktiga banker är utsatta nu - utlån och mycket sparkapital med inverterad ränta
Finns inget som säger att alla banker som kommer gå under kommer göra det av exakt samma anledning. Klarna har haft problem med mycket höga kreditförluster redan innan räntorna började höjas och FI gjorde en särskild granskning av dem redan 2021. Här en artikel i DI från maj förra året:
Klarna är i dag en av Sveriges största banker med 60 miljarder kronor inlånat från allmänheten. Det är också Sveriges minst lönsamma bank med nästan 10 miljarder kronor i redovisade förluster sedan 2021. Kreditförlustnivån – ett mått på tillgångskvaliteten – låg i fjol på 7,3 procent av utlåningen.

Så sent som för några veckor sedan beskrev FI Klarnas risknivå som ”hög”. I fjol ville myndigheten öka kapitalkraven på Klarna kraftigt, men beslutet överklagades varför frågan nu ligger hos förvaltningsrätten.
https://www.di.se/nyheter/regeringen...dra-eu-regler/

Så nog finns det fog för att nämna Klarna som en trolig kandidat till första svenska bank att falla. Notera för övrigt hur DI benämner Klarna som "en av Sveriges största banker". Men de är väl bakom flötet och har ingen koll heller antar jag...
Citera
2023-03-20, 23:33
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Så enligt dig bedriver Klarna Bank AB en bankverksamhet utan att vara en bank? "Ok"


Finns inget som säger att alla banker som kommer gå under kommer göra det av exakt samma anledning. Klarna har haft problem med mycket höga kreditförluster redan innan räntorna började höjas och FI gjorde en särskild granskning av dem redan 2021. Här en artikel i DI från maj förra året:
[indent]Klarna är i dag en av Sveriges största banker ...

Hmm det beror på hur man mäter störst skulle jag vilja säga. Jobbade ett par år åt klarna på kundtjänsten och det Klarna drar in pengar på är
1. Räntor när folk betalar "lägsta belopp" och ändrar sin avbetalning till 19,90% ränta varje månad.
Detta är invandrarna experter på att göra. Vet inte hur många jag pratat med som inte fattar hur en avbetalning fungerar.
2. Påminnelseavgifter.

Max skulden du kan ha oss klarna är ca. 35-40k med god kreditvärdighet. Det som jag sett som mest är ca 50k, inga jättesummor i sig.

Men klarna är absolut en bank. Erbjuder kreditkort och lånar ut pengar till andra kreditköp.
Citera
2023-03-21, 21:43
  #210
Medlem
Klarna hade 15 mdr hos SVB. Blir intressant att se om FDIC kommer betala ut något
Citera
2023-03-22, 08:25
  #211
Medlem
Jag tror på Doggers bank. Men den är iofs inte svensk utan snarare brittisk.
Citera
2023-03-22, 08:27
  #212
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Sluta ropa varg nu. Då kommer vargen inom sin tid.

Det behövs inte ropas varg.
De dåliga positionerna kommer att vråla så mycket så att ropen inte kommer att höras
Citera
2023-03-22, 09:50
  #213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Om du inte vet att SHB är superrika med enorma tillgångar så kan jag inte hjälpa dig.

Shb är ett riktigt råttbo de har gång på gång blivit påkommna med en massa fiffel.

Deras verksamhet i England var så vanskött att engelska fi fick ta över och styra upp för några år sen.

Den svenska verksamheten hade inga ordentliga kyc processer som gav dom böter för några år sen.

Vidare fifflade dom med värderingen av sina likvida reserver liknande det som svb höll på med.

Deras verksamhet är så vanskött att de tvingas sälja av verksamheten i Danmark Norge och Finland.

Den enda anledningen till att de fortfarande finns kvar är att de anställer chefer från fi.

Största ägaren vill ju stycka upp och sälja av för han vet hur mycket skit de har i sina böcker.

Bolånen godkänns av samma personer som tjänar pengar på ökade volymer.
Inte bra.
Citera
2023-03-22, 10:02
  #214
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
Förklara gärna hur pengar skapas, hur monetärmekaniken fungerar och hur mycket av den cirkulära ekonomin som består av fysiska pengar kontra digitala räntebelastande krediter.
Fysiska pengar är bara löpande skuldsedlar med ett fiktivt värde, ingen egentlig skillnad mot elektroniska pengar. Allt bygger på förtroendet för landets ekonomi.
Citera
2023-03-22, 10:10
  #215
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Shb är ett riktigt råttbo de har gång på gång blivit påkommna med en massa fiffel.

Deras verksamhet i England var så vanskött att engelska fi fick ta över och styra upp för några år sen.

Den svenska verksamheten hade inga ordentliga kyc processer som gav dom böter för några år sen.

Vidare fifflade dom med värderingen av sina likvida reserver liknande det som svb höll på med.

Deras verksamhet är så vanskött att de tvingas sälja av verksamheten i Danmark Norge och Finland.

Den enda anledningen till att de fortfarande finns kvar är att de anställer chefer från fi.

Största ägaren vill ju stycka upp och sälja av för han vet hur mycket skit de har i sina böcker.

Bolånen godkänns av samma personer som tjänar pengar på ökade volymer.
Inte bra.
Man lämnar marknader man inte bedömer kommer att bli tillräckligt lönsamma.
Inget konstigt med det öht, SHB har varit lönsamt under många år och har varit konservativt skött. Det har gjort att man behållit ett omfattande kontorsnät betydligt längre än andra banker undantaget sparbankerna. Dock håller man på och bantar kostymen.
Citera
2023-03-22, 10:36
  #216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Staten går väl ändå och räddar dom när dom sugit ur miljarder från oss vanliga medborgare? Reinfeldt fick väl ett toppjobb på goldman&sach eller fan banken heter, efter väl avslutad tjänst med att överproppfylla Sverige med negrer och blattar?

Nja, enligt regler ifrån förra bankspektaklet så gäller först sk. bail in istället för bail out ifrån staten. Vad innebär detta få? Jo helt krasst att banken konfiskerar kundernas insatta medel som går förlorade. Kul va?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback