2023-03-21, 19:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asfalt89
Kan den efterlysta mannen ha kopplingar till det avspärrade huset tros?

Tror polisen är intresserad av huset mest för att det bott så många skummisar där. Den efterlysta mannen kanske har med skönhetssalongen att göra. De som jobbar där är nog de som är mest intressanta just nu i utredningen.
Citera
2023-03-21, 19:57
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asfalt89
Inte lätt att ta någon mitt i centrum dock.
Eftersom hon måste ha försvunnit dagtid, så måste det ha varit ljust och någon borde ha sett henne?
Citera
2023-03-21, 19:57
Medlem
SayWhatAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Nu börjar jag fundera på den där utbildningen med ögonfransar och grejor.

https://www.google.com/maps/place/Tabergs+Sk%C3%B6nhetsstudio/@57.6781412,14.0879009,186m/data=!3m1!1e3!4m15!1m8!3m7!1s0x465a7402dfd94c49:0x a2eaa561776329dc!2sRingv%C3%A4gen+27,+562+41+Taber g!3b1!8m2!3d57.6689862!4d14.075354!16s%2Fg%2F11c1b 1y_3v!3m5!1s0x465a74076293795d:0x4ad8c45c360fabdd! 8m2!3d57.6775512!4d14.0882143!16s%2Fg%2F11clyn72dx

Undrar om det har ett samband. Någon har haft span på henne och tog henne på vägen dit eller vägen tillbaka.

Någon måste ju ha vetat att hon skulle dit och sedan hem igen.

Hur många kunde veta detta?

Det känns som att man kan snäva in MGM just nu...
Bankomaten i samma hus kanske snappade upp henne? Kursledaren bör kunna bekräfta att/om hon har varit där.
Citera
2023-03-21, 20:01
Medlem
Citat:
Nu börjar jag fundera på den där utbildningen med ögonfransar och grejor.

https://www.google.com/maps/place/Tabergs+Sk%C3%B6nhetsstudio/@57.6781412,14.0879009,186m/data=!3m1!1e3!4m15!1m8!3m7!1s0x465a7402dfd94c49:0x a2eaa561776329dc!2sRingv%C3%A4gen+27,+562+41+Taber g!3b1!8m2!3d57.6689862!4d14.075354!16s%2Fg%2F11c1b 1y_3v!3m5!1s0x465a74076293795d:0x4ad8c45c360fabdd! 8m2!3d57.6775512!4d14.0882143!16s%2Fg%2F11clyn72dx

Undrar om det har ett samband. Någon har haft span på henne och tog henne på vägen dit eller vägen tillbaka.

Någon måste ju ha vetat att hon skulle dit och sedan hem igen.

Hur många kunde veta detta?

Det känns som att man kan snäva in MGM just nu...
Denna skönhetsstudion ligger mitt i Tabergs "centrum och vid dess mest trafikerade korsning, bara några få steg från busshållplatsen. Svårt att förstå hur någon skulle kunna lockas/plockas därifrån mitt på dagen och hur man sedan hamnar flera km därifrån, i en förhållandevis svårtillgänglig skogsdunge mellan några villakvarter?? Långt från skönhetssalonger, allmänna kommunikationer mm.
Citera
2023-03-21, 20:01
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Tror polisen är intresserad av huset mest för att det bott så många skummisar där. Den efterlysta mannen kanske har med skönhetssalongen att göra. De som jobbar där är nog de som är mest intressanta just nu i utredningen.
Ja hon kan ju faktiskt blivit dödad inne i eller vid salongen.
Om hon nu ens hann dit eller om hon aldrig kom?
Kan hon ha haft sällskap av någon dit?
Borde finnas en massa vittnen i detta fall?
Citera
2023-03-21, 20:02
Medlem
1. Ringvägen 27
2. Skönhetssalongen (utbildningen)
3. Tågstation

https://imgur.com/a/UvpcaaI

Hon kan ju helt omöjligt tagit sig till Ringvägen till fots, det känns iaf helt overkligt. Varför isåfall?
Citera
2023-03-21, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skubzundstuds
Bara för nyfikenhetens skull: Har vi många personer från Månsarp i tråden? Jag är en av 80-talisterna från Väpplingstigen. Hade knappt kunnat föreställa mig, att något sådant här skulle hända!

Har cirka milen till Taberg
Citera
2023-03-21, 20:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peem
Fortfarande full avspärrning ikväll, med polisband längs gåbgvägen i väster, bakom husen lägs södra delen av Ringvägen och ner längs Linnéstigen. Hela skogsdungen med andra ord. Dessutom avspärrat särskilt vid Ringvägen 27, där är neddraget och ser ut att vara folktomt. Poliser på vakt vid huset med en bil, vid GC-vägens början i norra änden av Hyacintstigen och en polisbuss som står och varmkör (deras central?) på grusplanen öster Hyacintstigen.

Som boende och uppväxt i området kan jag besktiva att det avspärrade skogsområdet är en rätt rejäl slänt upp mot Ringvägen. Hyacintstigen ligger nere i botten av det som förr var en grustäkt, bra nivåskillnad upp till Ringvägen. Skogsområdet gränsar i många riktningar till baksidan på villatomter, med barnfamiljer och hundar, så det är ett väl besökt lek-/rekreationsområde, särskilt när det inte är snö. På vintern fina backar att åka pulka i. Gångvägen i väster används mycket som promenadstråk.

Från Gbg kan man åka tåg eller buss till Jkpg och därifrån kan man byta med buss (går rätt ofta) till Taberg, eller välja lokaltåget (går mer sällan) och då finns station i Taberg eller nästa i Månsarp. Den nu aktuella fynplatsen ligger mellan dessa stationer och det är långt att ta sig från dem o hit, till fots. Men busshållplats finns bara ett par hundra m bort.

Senaste veckorna har det legat rätt mycket snö här i området, men sedan några dagar tillbaka har nästan allt tinat/regnat bort. Här är ofta rätt mycket kallare än inne i Jönköping, det ligger högre här och inte sällan faller det som kallas vättersnö, när sydliga vindar för fuktig luft från Vättern mpt taberg och här faller det ut som snö. Det kan vara dagar med snöyra och vallar här i trakten, men kör man kvarten in till Jkpg så kan det vara snöfritt där.

Slut från kvällens rapport.

Är det skönt även från gångvägen upp till fyndplatsen?
Citera
2023-03-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skubzundstuds
Bara för nyfikenhetens skull: Har vi många personer från Månsarp i tråden? Jag är en av 80-talisterna från Väpplingstigen. Hade knappt kunnat föreställa mig, att något sådant här skulle hända!
Jag är några år äldre och uppvuxen på en annan granngata. Har gått mina skolår i Månsarpaskolan och lekt i dessa skogar och områden hela min uppväxt. ja, sånt här är alltid svårt att förstå för de närboende när det händer, igen tror att det skall hända "just här". Men Taberg/Månsarp är väl ett tvärsnitt av landets villaområden och även här kan statistiskt sånt hända. Det är ju inte länge sedan full polisstyrka stormade en industrifastighet vid Taklas och hittade grova vapen och annat i en container, bara några hundra meter bort från denna händelse.
Citera
2023-03-21, 20:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Det är något skumt med den "utbildningen". Vad jobbade hon med, vilken utbildning.

En två-tre timmars utbildning kan man köra digitalt numera...

Troligen utbildade hon sig inom styling av ögonfransar.
Citera
2023-03-21, 20:11
Medlem
Måste rätta lite fel som jag sett i tråden.
Det är väldigt enkelt att ta både buss och tåg till Taberg. Dessa körs med lokaltrafik.
Stationen i Taberg är väldigt nära skönhetssalongen som benämns kanske 200 meter.

Fyndplatsen är åt fel håll för att hon skulle bege sig självmant åt det hållet för att ta sig hem till Göteborg med kollektivtrafik.

Månsarps station ligger väldigt lång ifrån Fyndplatsen. Säkert 40 minuters promenad.
Såg att någon skrev att det låg nära Fyndplatsen.

Jag har två teorier.
Teori 1 hon ska på utbildning på tidigare nämnd salong. Det har pratats om kalas som ska vara dagen efter eller på kvällen samma dag. Det är stressigt att pussla. Hon och maken bråkar via telefon om att det var onödigt att åka iväg just den dagen osv.
Därefter kan vad som helst hända. Det finns ett hotell med pub precis vid tåget. Hon kanske sätter sig där och träffar någon lokal förmåga som slår ihjäl henne?

Teori nummer 2.
Börjar som ovan men det finns något kopplat till heder bakomliggande, det pratas om släkt i Norrahammar. Maken kan ha planerat att efter kursen så kör min kusin dig till stationen i Jönköping så du säkert hinner med tåget. Tar död på henne och förvarar kroppen på ett tillfälligt ställe utomhus men får panik när snön smälter och det börjar lukta. Ska flytta på det, någon kommer på eller han tror att någon kommer på honom, han dumpar på plats täcker med snö och flyr.
Citera
2023-03-21, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är det skönt även från gångvägen upp till fyndplatsen?
skönt? Ehh... har du någon autokorrigering av texten aktiverad, lite svårt att förstå sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in