• 5
  • 6
2023-03-20, 21:18
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunundrum
Kan man byta bara namnet utomlands? Eller är det nån dyr olaglig procedur som innebär att man byter hela sin identitet?

Du blir Ola von Svensson men du blir en helt ny person liksom. Nytt jobb. Nytt liv. Ny stad.
Det är nog inget land som tillåter namnbyte med mindre än att du är medborgare där
Citera
2023-03-20, 23:44
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Betydelsen är den samma.
von = från (tyska)
van = från (holländska)

von implicerar inte adligt släktskap i Tyskland.
Den "engelska" motsvarigheten var att efternamnet till stor del var vilket yrke du eller din släkting hade.

motsvarigheten till engelska yrkesefternamn som miller, smith, taylor är väl ändå müller, schmidt och schneider.
Citera
2023-03-20, 23:57
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är nog inget land som tillåter namnbyte med mindre än att du är medborgare där
Jag tror kravet brukar vara att man är där en längre tid, om inte medborgare så antingen permanent bosatt eller med tillfällig status i en längre tid (typ studentvisum eller liknande). Det varierar en del från land till land, dock.
Citera
2023-03-21, 16:56
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
motsvarigheten till engelska yrkesefternamn som miller, smith, taylor är väl ändå müller, schmidt och schneider.

Min poäng vara bara att påvisa att von, van, di, da, … inte har ett skit att göra med adelskap utan endast ett resultat av en närmast patetiskt försök till renommésnyltning av ett obildat patrask (ca 300-400 år sedan) i utkanten av de norra utmarkerna av den kända världen.

von, van, di ,da , … är således blott en del av en betydligt större namngivningstradition som sannolikt går tillbaka åtskilliga millennier.

Som jag påpekade innan, har namngivningstraditionen bestått av efternamn som antingen beskriver var man kommer från (von, van, di ,da , …) eller vilket yrke man hade. Judiska namntraditionen i Europa var ganska intressant, då dessa ofta levde i ghetto i usla bostäder där gatorna inte hade namn eller nummer.
För att kunna navigera i dessa kvarter satte man upp skyltar med en bild. En numera mycket berömd släkt hade en skylt som var helt röd, Rothschild som sedermera blev von Rothschild, men det är en annan historia …
Citera
2023-03-21, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag tror kravet brukar vara att man är där en längre tid, om inte medborgare så antingen permanent bosatt eller med tillfällig status i en längre tid (typ studentvisum eller liknande). Det varierar en del från land till land, dock.

Och framförallt behöver väl inte andra länder erkänna namnbytet?

Jag flyttar till Tyskland, byter efternamn till "von Schneider" och flyttar senare tillbaka till Sverige. Är Skatteverket skyldiga att ändra bara för att jag visar upp mitt Personausweiss där jag heter "von Schneider"?
Citera
2023-03-21, 17:16
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Och framförallt behöver väl inte andra länder erkänna namnbytet?

Jag flyttar till Tyskland, byter efternamn till "von Schneider" och flyttar senare tillbaka till Sverige. Är Skatteverket skyldiga att ändra bara för att jag visar upp mitt Personausweiss där jag heter "von Schneider"?
Nej, Sverige behöver överhuvudtaget inte erkänna namnbyten utanför EU/EES och Schweiz, och även där gäller begränsningar (30 § lagen om personnamn). Grunderna för avslag där är samma som i 28 §, så egentligen är begränsningarna exakt likadana, och 30 § inför bara ytterligare begränsningar gällande formalia, men påverkar inte vilka faktiska namn som är tillåtna.

Bara om man bor i Danmark, Finland, eller Norge så kan Sverige inte neka namnbyten utförda under de ländernas lagar (31 §), men jag har svårt att tro att de ländernas lagar godtar några namn som vore oacceptabla i Sverige.

EDIT: Finns en mer lättillgänglig genomgång på Skatteverkets hemsida: https://www.skatteverket.se/privat/f...800020764.html
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback