Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-15, 23:06
  #33805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frosted
Ni som tog körkort 2021-2023, vilken app/hemsida med teoriprov var mest likt den riktiga?

Jag använder Trafiko och körkortonline.se mest för att öva på teoriprov. Jag har testat fler men varit tvungen att sluta då grammatiken har varit så dålig att man knappt fattar frågan och informationen varit felaktig. Skrämmande att det finns så många dåliga sidor med körkortsfrågor.

1. teoribok.
2. eventuellt ett praktikhäfte till boken.
3. Lite tid att läsa in.

Plugga sedan som du pluggar vilken teori som helst i vilket skolämne som helst.
Mängdträna sedan situationer för trafikregler genom att köra bil virtuellt i google maps. Sitt med din handledare eller en kompis, syskon eller familjemedlem och kör bil virtuellt. Låt den som sitter bredvid stoppa dig och ställa frågor kring situationen där du är nu, vilka skyltar finns, vilka regler gäller i korsningen osv.

Sedan när du känner att du har läst in allt och tränat, då kan du köpa frågepaket på din lokala trafikskola som är kopplat till elevcentralen och kontrollera din kunskap. Repetera de områden som du har fel på vid kontrollen.
NÖT INTE IN FRÅGORNA!


Jag fattar inte denna distinktion som folk gör, där man har högskolestudenter som läser 2000 sidor litteratur till en tenta, men som sedan tar fram en APP så fort de ska träna körkortsteori.
Citera
2023-03-21, 13:06
  #33806
Medlem
Funderar på det här med riskettan, man ska ju vara delaktig i diskussionerna. Men dom som stammar/har svårt att prata i grupp, hur gör dom? Är det möjligt att få anpassat till det man tycker är enklast?
Citera
2023-03-21, 18:26
  #33807
Medlem
Ryneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Funderar på det här med riskettan, man ska ju vara delaktig i diskussionerna. Men dom som stammar/har svårt att prata i grupp, hur gör dom? Är det möjligt att få anpassat till det man tycker är enklast?

Det borde inte vara några problem. När jag gjorde riskettan var jag den enda i min grupp (tre personer) som bidrog till det man skulle göra. De två andra sa ingenting. En av dem satt och lyssnade på musik hela fyra timmarna och den andra yttrade något enstaka ord. Båda blev godkända utan problem.
Citera
2023-03-21, 21:11
  #33808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Funderar på det här med riskettan, man ska ju vara delaktig i diskussionerna. Men dom som stammar/har svårt att prata i grupp, hur gör dom? Är det möjligt att få anpassat till det man tycker är enklast?

Om vi säger så här... Riskettan är en plojutbildning som enbart är till för att trafikskolorna ska tjäna pengar. Den gör ingenting alls. Vi yrkeschaufförer har fem sådana delutbildningar för vår yrkesfortbildning som måste genomföras för att kunna få ha kvar vårt YKB. Dessa utbildningar har högre krav än vad din risketta har. Vad tror du att 99% av alla chaufförer gör på dessa utbildningar? Precis, de snackar skit, dricker kaffe och sitter av 1/6 av tiden de ska sitta och utbilda sig. Bara trafikskolorna får sina pengar är det ingen som bryr sig om någon har varit aktiv. Alla dessa utbildningar som du går har STF lobbat igenom för att trafikskolorna skall tjäna något på sin verksamhet.

Du kan gå dit, se glad ut en timme och sedan gå därifrån.
Citera
2023-03-25, 19:10
  #33809
Medlem
Någon som kan rekommendera hemsida/app att ge sig in på?
Jag har hittat 20 tal olika appar/hemsidor där alla påstås vara "den bästa".

Jag vill gärna he en hemsida/app som har tillgång till virtuell körning av något slag och videor etc men som inte bara består av rena frågor. Har suttit på appen "Körkortsfrågor" i snart 4 månader och har börjat memorera svaren oavsiktligt och det kommer inte hålla så nu ska jag köpa ett medlemskap någonstans. Frågan är bara vilken borde jag satsa på ?

iKörkort.nu eller trafiko.se är dem två jag hört bäst om men vad säger folket här ?
Citera
2023-03-25, 21:34
  #33810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Någon som kan rekommendera hemsida/app att ge sig in på?
Jag har hittat 20 tal olika appar/hemsidor där alla påstås vara "den bästa".

Jag vill gärna he en hemsida/app som har tillgång till virtuell körning av något slag och videor etc men som inte bara består av rena frågor. Har suttit på appen "Körkortsfrågor" i snart 4 månader och har börjat memorera svaren oavsiktligt och det kommer inte hålla så nu ska jag köpa ett medlemskap någonstans. Frågan är bara vilken borde jag satsa på ?

iKörkort.nu eller trafiko.se är dem två jag hört bäst om men vad säger folket här ?

En fråga; har du någonsin studerat något över grundskolenivå? Om du har, bör du ha lärt dig hur man studerar inför ett prov samt lärt sig att läsa denna tråden.

Vill du ut och brumma virtuellt använder du självklart maps.google.com
Citera
2023-03-26, 13:17
  #33811
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Någon som kan rekommendera hemsida/app att ge sig in på?
Jag har hittat 20 tal olika appar/hemsidor där alla påstås vara "den bästa".

nu har jag inte testat några andra än ikörkort mc men jag tyckte den var bra och hjälpte mig klara teoriprovet på första försöket
Citera
2023-03-31, 11:32
  #33812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Någon som kan rekommendera hemsida/app att ge sig in på?
Jag har hittat 20 tal olika appar/hemsidor där alla påstås vara "den bästa".

Jag vill gärna he en hemsida/app som har tillgång till virtuell körning av något slag och videor etc men som inte bara består av rena frågor. Har suttit på appen "Körkortsfrågor" i snart 4 månader och har börjat memorera svaren oavsiktligt och det kommer inte hålla så nu ska jag köpa ett medlemskap någonstans. Frågan är bara vilken borde jag satsa på ?

iKörkort.nu eller trafiko.se är dem två jag hört bäst om men vad säger folket här ?

Jag tog nyligen BE-körkort. Använde endast appen "ta be-körkort" inför teoriprovet och klarade det på första. Appen finns även för vanligt b-kort.
Citera
2023-04-09, 01:23
  #33813
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ehm, du ska ta CE och du har B? Det fattas något där emellan... Sedan hjälper inte din B-erfarenhet så mycket då att köra tung lastbil är en helt annan värld, framför allt om du hänger på ett släp. Jämför inte en lätt lastbil med en tung. Du får plats med en lätt lastbil i en tung lastbil.

Börja med:

- Kör och vilotider (finns helt gratis och öppet på Transportstyrelsens hemsida)
- Fordonskunskap https://tibrotrafikskola.se/c-korkortsteori/
-Lastvikter och lastsäkring https://tibrotrafikskola.se/c-korkortsteori/

Sedan när du kan C-teorin kan du börja med:
-Fordonskännedom när du har släp https://tibrotrafikskola.se/ce-korkortsteori/
- Lastsäkring och lastvikter för släp https://tibrotrafikskola.se/ce-korkortsteori/
- Gnugga mer kör och vilotider. (du sparar pengar, jag lovar!)

Beräkna belastningsklasser och lastvikter
Antar att jag var otydlig, jag ska gå komplett utbildning på yrkeshögskola för C och CE. Kurserna du nämner ingår i den utbildningen. Eller anser du att jag ska börja på privat redan nu för att ha bättre chanser? Utbildningen är ändå ca 9 månader och kommer inte ha något annat att göra under tiden så...
Citera
2023-04-24, 07:36
  #33814
Medlem
Koettbullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudelkatastrof
Hej!
Jag har nu kuggat min fjärde manuella uppkörning. Det känns liksom inte längre som att det är möjligt. Kör bra när jag övningskör, både på trafikskola (Volvo V40) och hemmavid (Skoda Octavia från tidigt 2000). Har övningskört massor och anses av körskolan vara mogen för uppkörning.

När jag däremot beger mig till Tragikverket och sätter mig i deras satans bilar slår det bara slint i skallen. Kan inte backa ordentligt, väljer fel växel, planerar inte min körning och gör sjuka missar som aldrig skulle inträffa när jag övningskör. Till stor del pågrund av att det bokstavligen talat svartnar framför ögonen av ångest när jag kör upp.

Har inte i något annat scenario någonsin varit så nervös och börjar därmed frukta att uppkörningen helt enkelt inte går för mig.

Vill helst inte använda substanser i trafiken, men hört att betablockerare är the way to go. Finns det bättre strategier för att lyckas? Någon som testat med och utan betablockerare och kan tipsa mig? Hjälp!
Hur gick det med uppkörningen, lyckades du trots ångesten?
Citera
2023-04-24, 07:44
  #33815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudelkatastrof
Hej!
Jag har nu kuggat min fjärde manuella uppkörning. Det känns liksom inte längre som att det är möjligt. Kör bra när jag övningskör, både på trafikskola (Volvo V40) och hemmavid (Skoda Octavia från tidigt 2000). Har övningskört massor och anses av körskolan vara mogen för uppkörning.

När jag däremot beger mig till Tragikverket och sätter mig i deras satans bilar slår det bara slint i skallen. Kan inte backa ordentligt, väljer fel växel, planerar inte min körning och gör sjuka missar som aldrig skulle inträffa när jag övningskör. Till stor del pågrund av att det bokstavligen talat svartnar framför ögonen av ångest när jag kör upp.

Har inte i något annat scenario någonsin varit så nervös och börjar därmed frukta att uppkörningen helt enkelt inte går för mig.

Vill helst inte använda substanser i trafiken, men hört att betablockerare är the way to go. Finns det bättre strategier för att lyckas? Någon som testat med och utan betablockerare och kan tipsa mig? Hjälp!

Kör upp för automat istället, ingen köper/kör manuellt växlade ändå. Då slipper du växelproblemet.
Citera
2023-04-24, 13:11
  #33816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Hur gick det med uppkörningen, lyckades du trots ångesten?

Jodå, det gick tillslut. Fick tag på betablockerare av min chef. Fegade ur med att ta dem innan uppkörningen, men firade med att ta dem efteråt. Det som hjälpte mig var att ta en 60 min körlektion på en slumpmässigt vald körskola och gå in med inställningen: "jag kan det här". När jag kört helt prickfritt i 60 min tänkte jag att jag bör fixa 30 min. Den sista körlektionen lärde jag mig inget nytt på, men den botade ångesten, vilket var det enda som behövdes för att jag skulle klarade det. Ogillar fortfarande trafikverket och formatet förarprov dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback