2023-03-21, 12:18
Medlem
Jag har hamnat i lite trubbel och skulle behöva hjälp.

Idag sitter jag med en stationär dator med några år på nacken tillsammans med en tillhörande skärm, där jag främst på datorn redigerar bild och ordnar med enklare grafik (allt som oftast allting i Photoshop).

Problemet är att PS signalerar om att drivrutinen är för gammal och hittar inte heller någon som är nyare än från 2017, så det är några år sedan + att jag inte verkar kunna öka det dedikerade videominnet för aktuell dator och/eller grafikkort. Photoshop vill även att grafikkortet ska ha minst 1500mb, där jag idag har 1024mb.

Dator:

Intel(R) Core(TM) i5 CPU
760 @ 2.80GHz 2.80 GHz
16GB RAM

Skärm:

DELL U2715H

Nu till min fråga.. hur tar jag reda på vad jag kan köpa för typ av grafikkort? Jag vet att datorn i allmänhet är alldeles för dålig och gammal, men känner att jag får börja i rätt ände och investera där jag har råd. Tänker kolla grafikkort begagnat exempelvis på Marketplace.

Vad kan jag ha? Eller hur bör man tänka? Känns som en djungel. Står att det tillgängliga grafikminnet går upp till 9214mb.
Citera
2023-03-21, 12:23
Medlem
YP4XQs avatar
Ladda hem cpu-z och kolla lite vad du har för moderkort. Men det borde väl vara PCIe?

Kan man inte bara ta bort notifieringarna i PS då om du anser ditt kort räcker för det du gör?
Citera
2023-03-21, 12:24
Medlem
shadetearzs avatar
Några år? CPUn har snart nått puberteten (snart 13år).

Mer eller mindre alla grafikkort du hittar kommer vara en uppgradering. Jag hade väl kört på något i stil med begagnad 1060/570/580. Sedan uppgraderat resten av datorn allt eftersom.
Citera
2023-03-21, 12:32
Medlem
Jag tog hem CPU-Z som säger följande om moderkortet:

Manufacturer: ASUS
Model: P7P55D DELUXE
Citera
2023-03-21, 12:35
Medlem
Kan jag använda valfritt märke på grafikkortet, exempelvis ASUS istället för NVIDIA? Och vad är det för siffror man ska leta efter? Jag tänker som sagt kolla Marketplace och liknande för något runt 1000kr, mest för att se om datorn ens märker någon markant skillnad eller om datorn generellt är för dålig för att få ut max av ett nytt kort.
Citera
2023-03-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Kan jag använda valfritt märke på grafikkortet, exempelvis ASUS istället för NVIDIA? Och vad är det för siffror man ska leta efter? Jag tänker som sagt kolla Marketplace och liknande för något runt 1000kr, mest för att se om datorn ens märker någon markant skillnad eller om datorn generellt är för dålig för att få ut max av ett nytt kort.

Nä det är sloten som är avgörande, pci eller pci-e. Sedan har du olika hastigheter på bussen på slottet. Detta märks med versionsnummer exempelvis pci-e 1.0, 2.0, 3.0, 4.0 och 5.0 där 5.0 är den senaste versionen.

Det finns olika typer av grafikkort också, sådana som är ämnade för spel och sådana som är ämnade för CAD program.
Citera
2023-03-21, 12:53
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Begränsningen går vid grafikkort som klarar av PCI-E 2.0.

Citat:
Källa:
https://www.guru3d.com/articles-pages/asus-p7p55d-deluxe-motherboard-review,3.html
Citera
2023-03-21, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Begränsningen går vid grafikkort som klarar av PCI-E 2.0.

För min dator?
Citera
2023-03-21, 12:57
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
För min dator?

Det är ju din dator tråden gäller, eller hur?
Citera
2023-03-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Nä det är sloten som är avgörande, pci eller pci-e. Sedan har du olika hastigheter på bussen på slottet. Detta märks med versionsnummer exempelvis pci-e 1.0, 2.0, 3.0, 4.0 och 5.0 där 5.0 är den senaste versionen.

Det finns olika typer av grafikkort också, sådana som är ämnade för spel och sådana som är ämnade för CAD program.

Och var hittar jag det?
Citera
2023-03-21, 13:36
Medlem
Citat:
Och var hittar jag det?

Du har pci-e 2.0. Det står i manualen för ditt moderkort på asus hemsida.
Grafikkortet ska sitta närmast CPU:n då det är olika hastigheter på dessa pci-e slots
Citera
2023-03-21, 13:40
Medlem
ost-e-knarks avatar
Titta efter ett 1050ti, verkar finnas från runt 700 på blocket. Kolla upp så att det är ett sådant som inte kräver extern elförsörjning om du inte har nätdel som kan erbjuda det. Har kortet kontakter på långsidan så behöver det mer ström.

Du borde också kunna hitta mycket snabbare cpu'er än den du har för småpengar, leta efter uppgraderingskit så slipper du riskera förstöra pinsen i moderkortet och du får grejer som funkat ihop tidigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in