Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-20, 14:30
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag vill hävda att de flesta kläder för mc inte alls är i Goretex
Som jag skrev förut så innehåller det även fluorkarboner, vilket inte är bra alls för miljön då det inte bryts ner inom överskådlig tid.

Jag vet inga mc-kläder som är täta mot regn. Till slut kryper det in, även om du har regnkläder.
Läcker in i sömmar och lite här o där.
Helt klart så har du aldrig använt riktiga mc-kläder om du likväl blir blöt. Halvarssons läcker inte och använder inte Gore-Tex. Rukka har Gore-Tex och läcker inte de heller. Här har vi två tillverkare av mc-kläder som fungerar för mc-åkning. Kanske inte förvånande så är de skandinaviska båda två. Sen kan du stoppa upp ditt miljö-tjafs någonstans, då detta inte är en miljö-tråd utan vad som klarar mc-åkning. Halvarssons kan jag personligen gå i god för. Halvarssons system heter Dryway.

Kläderna kommer aldrig läcka men de måste monteras rätt på kroppen vid ihärdigt regn. Det gäller att dra åt justeringen ordentligt vid t.ex. hals. Denna är elastisk så den går att få att sitta åt utan att strypa en. Detsamma gäller vid händerna där handsken ska gå över jackan och sedan dras åt. Det får inte finnas glipor för då kommer vattnet att söka sig in där. Båda tillverkarna har allt övrigt man kan begära av mc-kläder. Halvarssons är betydligt billigare än Rukka.
Citera
2023-03-20, 15:56
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Helt klart så har du aldrig använt riktiga mc-kläder om du likväl blir blöt. Halvarssons läcker inte och använder inte Gore-Tex. Rukka har Gore-Tex och läcker inte de heller. Här har vi två tillverkare av mc-kläder som fungerar för mc-åkning. Kanske inte förvånande så är de skandinaviska båda två. Sen kan du stoppa upp ditt miljö-tjafs någonstans, då detta inte är en miljö-tråd utan vad som klarar mc-åkning. Halvarssons kan jag personligen gå i god för. Halvarssons system heter Dryway.

Kläderna kommer aldrig läcka men de måste monteras rätt på kroppen vid ihärdigt regn. Det gäller att dra åt justeringen ordentligt vid t.ex. hals. Denna är elastisk så den går att få att sitta åt utan att strypa en. Detsamma gäller vid händerna där handsken ska gå över jackan och sedan dras åt. Det får inte finnas glipor för då kommer vattnet att söka sig in där. Båda tillverkarna har allt övrigt man kan begära av mc-kläder. Halvarssons är betydligt billigare än Rukka.

Det kanske är så att du aldrig åkt i ihållande regn?
Allt läcker efter ett tag.

Vem är du o bestämma att miljöaspekten inte skall tas med i beräkningen vid införskaffande av nya kläder? Att du inte förstår att vissa kemikalier inte är bra för varken dig eller naturen är bara sorgligt.

Jag har haft alla möjliga olika märken och ingen håller måttet.
Kör du 30 mil i regn så är du blöt när du kommer fram.
Möjligen att de är okej första säsongen efter inköp men sedan släpper de igenom allt o lite till.

Jag skulle satsa på regnkläder.
Citera
2023-03-20, 16:08
  #15
Medlem
Jag köpte ett vad jag då tyckte var orimligt dyrt ställ från klim för några år sedan. Värt varenda krona. Goretexen har hållit mig torr i riktiga skyfall men andas ändå så bra
som ett ordentligt mc-ställ kan.

En sak många missar med goretex (och även andra membran) är att de kräver värmeskillnad. Det måste vara varmare på den sidan du vill ska vara torr för att vätan inte ska komma in. Kör du handvärme på hojen kommer handskarna alltså läcka. Hänger du upp dina kläder när de fortfarande är blöta kommer också fukten tränga in eftersom du inte längre håller upp temperaturen på insidan.

Dessutom är det så att till skillnad från märkenas egna tekniker har goretex faktiskt en separat kontrollfunktion. Är man inte nöjd med sina plagg kan man skicka dem till goretex själva för testning. Om de upptäcker att plaggen inte följer deras krav får tillverkaren bassning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback