Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-16, 16:55
  #157
Medlem
krutburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
En annan sak som jag upptäckt på nya versionen är att om du drar rumsletning och hittar en lönndörr så är det inte förän i nästa drag du får flytta din pjäs vidare till nästa rum.
Alltid när vi har spelat så flyttade spelaren direkt till nästa rum och tog rumskort osv.

Det är kanske vi som haft fel hela tiden.


Ändringen av lönndörrarna kommer jag ihåg att de togs upp under kampanjen, så där har du helt rätt! Känns som ett rimligt resonemang, även om det skiljer sig lite från originalet.


https://www.kickstarter.com/projects.../posts/3112255
Citat:
Lönndörrar tar lite längre tid

I Drakborgen är det meningen att du ska göra en av två saker i ditt drag: 1) förflytta dig eller 2) leta genom rummet du står i: du får normalt inte göra båda sakerna i ett och samma drag.

Men reglerna för lönndörrar åsidosatte detta: om du valde att leta genom ett rum, och hittade en lönndörr, så fick du i samma drag förflytta dig till en valfri angränsande ruta. Det anser vi är att göra två drag i ett, vilket vi inte riktigt gillar. Dessutom skulle det innebära att det tar lika lång tid att leta genom ett rum efter lönndörr samt krypa genom den in i nästa rum – som det tar att öppna en dörr och bara kliva genom den.

Därför ändrar vi reglerna för lönndörrar lite: i ditt första drag letar du genom rummet och hittar en lönndörr, och i ditt andra drag får du flytta dig genom den till en valfri angränsande ruta.


Missförstod din första del om monstren, trodde du talade om vanlig strid bara. Överfall och Monsterkorten står det inget om i regeländringsposten vad jag såg. Och skulle som sagt bli väldigt förvånad om det gjorts ändringar på dem, kan försöka rota fram mitt gamla exemplar och jämföra.
Citera
2023-03-16, 17:04
  #158
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutburken
Ändringen av lönndörrarna kommer jag ihåg att de togs upp under kampanjen, så där har du helt rätt! Känns som ett rimligt resonemang, även om det skiljer sig lite från originalet.


https://www.kickstarter.com/projects.../posts/3112255



Missförstod din första del om monstren, trodde du talade om vanlig strid bara. Överfall och Monsterkorten står det inget om i regeländringsposten vad jag såg. Och skulle som sagt bli väldigt förvånad om det gjorts ändringar på dem, kan försöka rota fram mitt gamla exemplar och jämföra.

Ok. Jag får väl köpa det där med rumsletning då. Att det tar ett helt drag att leta igenom rummet. Samtidigt så kan man tycka att spelet är nog svårt som det är men det finns ju en logik i att dom ändrat reglerna där.
Citera
2023-03-18, 18:58
  #159
Medlem
krutburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Ok. Jag får väl köpa det där med rumsletning då. Att det tar ett helt drag att leta igenom rummet. Samtidigt så kan man tycka att spelet är nog svårt som det är men det finns ju en logik i att dom ändrat reglerna där.

Är ju alltid fritt fram att spela som man vill, speciellt när det du beskriver faktiskt är de "riktiga" reglerna. Som du säger så är ju spelet knappast för lätt, även om man får lite extra fart genom lönndörrarna. Oftast när jag letar brukar det vara av desperation ändå, alternativt om det blir någon runda över på vägen ut.

Rotade fram ett gammalt exemplar och jämförde monsterkorten, och de var identiska med Fandrakes version. Bergstrollet som gör T12 skada vid flyktförsök var med förr i tiden också, även ett par solo-Orcher med 5 kp. Men inga monsterkort som blandade in TF eller RF, det är nog bara överfallskorten som spökar i minnet.

Är nyfiken på Algas nytryck, konstigt att de inte skrivit något på hemsidan om det. Har sett det i flera onlinebutiker dock, så antar att det är seriöst. Min gissning är att det blir en lite billigare produktion än Fandrakes, med bara grundspelet. Verkar ju vara relativt lågt pris på butikssidorna iallafall, även om det är preliminärt.
Citera
2023-03-18, 23:44
  #160
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutburken
Är ju alltid fritt fram att spela som man vill, speciellt när det du beskriver faktiskt är de "riktiga" reglerna. Som du säger så är ju spelet knappast för lätt, även om man får lite extra fart genom lönndörrarna. Oftast när jag letar brukar det vara av desperation ändå, alternativt om det blir någon runda över på vägen ut.

Rotade fram ett gammalt exemplar och jämförde monsterkorten, och de var identiska med Fandrakes version. Bergstrollet som gör T12 skada vid flyktförsök var med förr i tiden också, även ett par solo-Orcher med 5 kp. Men inga monsterkort som blandade in TF eller RF, det är nog bara överfallskorten som spökar i minnet.

Är nyfiken på Algas nytryck, konstigt att de inte skrivit något på hemsidan om det. Har sett det i flera onlinebutiker dock, så antar att det är seriöst. Min gissning är att det blir en lite billigare produktion än Fandrakes, med bara grundspelet. Verkar ju vara relativt lågt pris på butikssidorna iallafall, även om det är preliminärt.
Nja, så mycket extra fart via lönndörrarna får man ju inte.
Du måste ju stanna kvar i ett rum.
Nästa drag säger du "jag letar", och om du då hittar en lönndörr, som du väljer att använda får du flytta dit.

Detta står uttryckligen i reglerna som jag just nu håller i. (1985 år upplaga)

Faktiskt, på alla år, inte tänkt på att bergstrollet kan ge D12 i skada, men det är rätt sällan någon väljer flykt.
Citera
2023-03-19, 00:30
  #161
Medlem
krutburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nja, så mycket extra fart via lönndörrarna får man ju inte.
Du måste ju stanna kvar i ett rum.
Nästa drag säger du "jag letar", och om du då hittar en lönndörr, som du väljer att använda får du flytta dit.

Detta står uttryckligen i reglerna som jag just nu håller i. (1985 år upplaga)

Faktiskt, på alla år, inte tänkt på att bergstrollet kan ge D12 i skada, men det är rätt sällan någon väljer flykt.

Jo, jag menade extra fart jämfört med Fandrakes version, där de uttryckligen ändrat den regeln så förflyttningen får ske först rundan efter letandet (hittandet av lönndörr).
Jämfört med att förflytta sig normalt blir det ju alltid långsammare att stanna och leta, det var det jag menade med att jag bara brukar leta i desperata situationer (inga användbara utgångar etc.) eller på vägen ut efter att ha rotat i skattkammaren.
Citera
2023-03-20, 07:31
  #162
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutburken
Jo, jag menade extra fart jämfört med Fandrakes version, där de uttryckligen ändrat den regeln så förflyttningen får ske först rundan efter letandet (hittandet av lönndörr).
Jämfört med att förflytta sig normalt blir det ju alltid långsammare att stanna och leta, det var det jag menade med att jag bara brukar leta i desperata situationer (inga användbara utgångar etc.) eller på vägen ut efter att ha rotat i skattkammaren.

Det är en av bristerna i spelets balans att om rumsbrickorna inte faller i din favör så att du till exempel förlorar två eller tre drag på att ta en omväg in till skattkammaren så är dina bästa odds för att vinna att helt enkelt sluta jobba dig in mot skattkammaren. Istället har du bäst chans att vinna om du letar lite random loot och bara går ut igen. Frågan är faktiskt om det till och med är den bästa utgångstaktiken utifrån hur många procent av spelare som lyckas ta sig in till skattkammaren och ut igen levande. Det blir alltså ett val mellan att spela en väldigt tråkig spelomgång och att försöka vinna, vilket är en dålig speldesign.

Trist också att om du dör för att du råkade dra en random bottenlös brunn och misslyckades med ett tärningsslag så får du bara titta på medan alla andra spelar färdigt. Här skulle spelet behöva någon form av mekanik som gör att den spelare som dör får ett annat speluppdrag med möjlighet att vinna. Till exempel får ta över och spela "borgen" och försöka ta död på de andra spelarna och om de lyckas så vinner de spelet istället.
Citera
2023-07-10, 15:56
  #163
Medlem
Det verkar vara ännu en nyutgåva på väg att släppas. Den här gången från Alga själva: https://www.sfbok.se/produkt/drakborgen-720085

Någon som vet hur den här skiljer sig från Fandrakes Kickstarter-version?
Citera
2023-07-15, 16:33
  #164
Medlem
176-761s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Det verkar vara ännu en nyutgåva på väg att släppas. Den här gången från Alga själva: https://www.sfbok.se/produkt/drakborgen-720085

Någon som vet hur den här skiljer sig från Fandrakes Kickstarter-version?
Som jag förstått saken, efter att ha mejlat Alga, så ska detta vara i princip originalet. Så det beror på hur Fandrakr skiljer sig från originalet.

Vilket jag vet 0 om. Jag beställde genast när jag såg mejlet från SF bokhandeln. Men har aldrig spelat drakborgen.
Citera
2023-07-15, 18:54
  #165
Medlem
krutburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 176-761
Som jag förstått saken, efter att ha mejlat Alga, så ska detta vara i princip originalet. Så det beror på hur Fandrakr skiljer sig från originalet.

Vilket jag vet 0 om. Jag beställde genast när jag såg mejlet från SF bokhandeln. Men har aldrig spelat drakborgen.


Skillnaderna är i första hand kvalitet, vilket gissningsvis kommer vara något bättre även i Algas nytryck. Har ju hänt en del sedan 80-talet, skulle tippa på en mer standard kortstorlek etc., men kanske inte lika sexigt som Fandrakes produkt.

Fandrakes version har också kvinnliga varianter av de fyra hjältarna från grundspelet, helt och hållet kosmetisk detalj. Fyra nya hjältar gjorda av kickstartare (tillsammans med spelskaparna om jag minns rätt).

Sen fixade Fandrake ihop en variant av en fan-expansion (Drakborgen Återväckt) också, som jag tror behövde köpas extra i kickstartern.

Ett par små regeldetaljer och lite allmän effektivisering som finns att läsa här.

Möjligt att jag missat nåt, skrev ihop det här mest från minnet.
Citera
2023-07-15, 20:58
  #166
Medlem
176-761s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutburken
Skillnaderna är i första hand kvalitet, vilket gissningsvis kommer vara något bättre även i Algas nytryck. Har ju hänt en del sedan 80-talet, skulle tippa på en mer standard kortstorlek etc., men kanske inte lika sexigt som Fandrakes produkt.

Fandrakes version har också kvinnliga varianter av de fyra hjältarna från grundspelet, helt och hållet kosmetisk detalj. Fyra nya hjältar gjorda av kickstartare (tillsammans med spelskaparna om jag minns rätt).

Sen fixade Fandrake ihop en variant av en fan-expansion (Drakborgen Återväckt) också, som jag tror behövde köpas extra i kickstartern.

Ett par små regeldetaljer och lite allmän effektivisering som finns att läsa här.

Möjligt att jag missat nåt, skrev ihop det här mest från minnet.
Spännande!
Kanske blir något att försöka få vantarna på i framtiden, om jag gillar denna nya utgåva och får för mig att jag gillar drakborgen
Citera
2023-07-23, 07:21
  #167
Medlem
Haha, det här kanske låter skumt - men jag vann SM i drakborgen för cirka två decennier sedan.

Visserligen i ett SM med ganska få deltagare på ett medelstort spelkonvent, men ändå. Förmodligen enda mästerskapstiteln jag kommer innneha. Smårolig personlig trivia.

Någon som testat Karak? Nytt spel med starka influenser från drakborgen, passar väl som familjespel/barnspel. Tyckte det var ok, lite få komponenter och spelmekaniker dock, men tål att utsättas för husregler och storytelling.
Citera
2023-08-24, 17:28
  #168
Medlem
Fick hem mitt exemplar av Algas nyutgåva idag. Tack till tråden för tipset om detta spel som jag helt lyckats missa. Tror det blir perfekt att spela med ungen som är ledsen för att hn är för liten för Gloomhaven.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback