• 9
  • 10
2023-03-16, 01:43
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookiecrumbles
Okej, men säg i teorin att man beställt ett paket eller två, dessa konfiskeras, vad händer sedan?
Är det bara att neka? Har de rätt till husrannsakan? Vet du hur det utspelat sig hos dem som råkar ut för detta i forumet?
Vem som helst kan skicka ett paket med knark till vem som helst. Märklig lag det här. Ska folk ha poliser springandes i deras hem för att nån vill jävlas med en?

Nått svartsjukt ex eller någon annan som inte gillar en kan införskaffa gräs och skicka det till vem den vill eftersom det stinker gräs och posten reagerar. Ska man då ha massa poliser som knackar på dörren om man är oskyldig? Det där kan bli känsligt speciellt om man har familj.

Ska polisen tvinga en lämna urinprover och rota igenom ens hem framför sina barn och fru? Ska man plötsligt bli föremål för polisen och behandlas som kriminell? Det blir liksom en traumatisk händelse.

Då har ju den som skickat knarket fått ut sin vilja. Dessutom utan risk att åka dit för brottet den själv begår.

Även brevbäraren eller vem det nu är inom postens verksamhet ska gå ut med sitt namn och kanske tom tvingas vittna i rättegång. Medans poliserna själva skrattar.

Skum lag det här vem kom på den ens? Man kan få problem fast man är oskyldig.
Citera
2023-03-17, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Vem som helst kan skicka ett paket med knark till vem som helst. Märklig lag det här. Ska folk ha poliser springandes i deras hem för att nån vill jävlas med en?

Nått svartsjukt ex eller någon annan som inte gillar en kan införskaffa gräs och skicka det till vem den vill eftersom det stinker gräs och posten reagerar. Ska man då ha massa poliser som knackar på dörren om man är oskyldig? Det där kan bli känsligt speciellt om man har familj.

Ska polisen tvinga en lämna urinprover och rota igenom ens hem framför sina barn och fru? Ska man plötsligt bli föremål för polisen och behandlas som kriminell? Det blir liksom en traumatisk händelse.

Då har ju den som skickat knarket fått ut sin vilja. Dessutom utan risk att åka dit för brottet den själv begår.

Även brevbäraren eller vem det nu är inom postens verksamhet ska gå ut med sitt namn och kanske tom tvingas vittna i rättegång. Medans poliserna själva skrattar.

Skum lag det här vem kom på den ens? Man kan få problem fast man är oskyldig.

Ja, precis som du beskriver. Jag har snackat mig ur flera beslag men fått husis en gång, utan övriga bevis. De ville även ta UP på mig ett par gånger men det vägrade jag mig ur. Dock så brukar kutymen de allra flesta gånger vara telefonförhör och sedan avskrivning/nedläggning efter nekande.
Antar att det har att göra vem som får ärendet på sitt bord som förundersökningsledare.

Edit; alla mina ärenden var innan lagändring dock, slutat beställa sedan ett tag tillbaka. Men jag tvivlar på att de ändrat tillvägagångssätt.
Edit 2; fan, jag svamlar för att minnet sviker. Husisen fick jag i samband med ett vanligt ringa. Ursäkta mig. Då går det kanske alltid att neka sig igenom telefonförhöret och sen få det nedlagt.
Senast redigerad av DiverseJobbare 2023-03-17 kl. 08:25.
Citera
2023-03-19, 09:44
Medlem
Kolla bara på,,., "post/paket" pilot projektet i Västerbotten sen 2020. Här tas varenda och då menar jag 100% av brev/rek/postförskott. Som senare ska spridas vidare till resten av regionens medlemsstater och senare vidare ut i landet. De började faktiskt med att dom stoppade in ett brev i postfack på dörren sedan öppnade vaktmästare och där stod polisen å brevbärare. Mvh Vilhelmina Dorotea Storuman Åsele Lycksele!

Som sagt nu är knarket på gatorna och populärare än innan bland yngre. Bra jobbat.
Även i dessa små platser flödet är högt.
Citera
2023-03-19, 15:05
Medlem
st33rs avatar
Ang vad som händer vid beslag. Verkar som olika polisområden arbetar olika.
Jag fick besök av två uniformerade herrar. De frågade mig lite saker vid dörren.
Jag har också blivit uppringd och frågad om jag förknippas med ett visst brev.

I samband med detta tycks postkontroll startats som pågick även ett år senare. Detta pga helt laglig naturmedicin i privatbrev skickades iväg på analys. Så tydligen går de igenom all post till denna adress.

Har dock fortfarande 2 år senare ännu inte delgivits misstanke om brott. Jag sysslar inte med olagligheter längre så ev kontroll på mig har de inget ut av.

För många år sen innan dark web fick jag husrannsakan pga ett email till en langare. Då vaknade jag 07 av att fem civilklädda snutar var i rummet. Fick följa med till stationen. Min dåvarande flickvän var inte glad över detta.
Senast redigerad av st33r 2023-03-19 kl. 15:07.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback