• 1
  • 2
2023-03-19, 09:46
Medlem
wetnears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
…………

Eftersom du har väckt tanken hos dig själv om att börja investera (får känslan av att du inte investerar idag) så skulle jag om jag vore du amorterar allt jag kunde. Sedan skulle jag investera lika mycket som jag amorterar för att få igång ett investerande.

Kloka ord, att sedan vid löneförhöjning skatteåterbäring osv lägg det på investeringar.

Mitt sätt är att när lönen kommer in på kontot så dras mitt sparade först, sedan alla utgifter.
Citera
2023-03-19, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
Kommer få en klumpsumma på ~35.000. Har 50.000 i lån varav 20k med pissränta (kreditkort) och 30k med 6% (privatlån bank). Så den stora frågan blir ska man betala av lån eller investera i aktier/fonder? Funderar på att betala av kreditkortet.

Betala av kreditkortet och klipp skiten sen, betala av det andra lånet som planerat med tryck in lite extra ibland när du känner för det.
Ha 15K sparat istället för kreditkortet som buffert.

Sen satsar du på att sakta men säkert öka bufferten till 25K, sen 50K, sen 100K.

När du nåt 100K sparat, så kommer du aldrig mer ha problem med pengar i ditt liv.
Citera
2023-03-19, 09:53
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Det jag inte förstår är att om man alltid ska tänka så hur kommer det sig att nån har pengar då alla har lån? Alla borde då leva utan pengar på kontot då det är mer värt att betala av lånen?
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Det som har mest pengar har de lägsta räntorna, det är därför de har lån, de rika smarta jävlarna!
Alla har inte lån, inte ens bolån, det är en myt. Det gäller allt från lönearbetare till direktörer. Tyvärr har lånefesten lett till att många lever på lånade pengar till bostäder man egentligen inte borde har råd med, båtar, bilar eller bara konsumtion. De som har varit eftertänksamma har istället hållit tillbaka och sett till att det man köper är någon man äger själv och inte banken och samtidigt byggt upp ett eget kapital på någon miljon ibland. Den gruppen har köpläge och kan göra klipp på fastigheter som bankerna tar tillbaka och de med lånen blir sittande med överskjutande skulder.
Senast redigerad av Kloss 2023-03-19 kl. 10:00.
Citera
2023-03-19, 10:18
Medlem
Citat:
Kommer få en klumpsumma på ~35.000. Har 50.000 i lån varav 20k med pissränta (kreditkort) och 30k med 6% (privatlån bank). Så den stora frågan blir ska man betala av lån eller investera i aktier/fonder? Funderar på att betala av kreditkortet.

Jag försöker alltid tänka nyktert vad gäller lån. Bostadslån är en förutsättning för de flesta av oss, de lånen du har skulle jag själv undvika. Således är mitt råd att betala av dessa pronto. Jag ser inte heller den vinsten du kan göra av 35K som kan rättfärdiga det alternativet. Om vi pratar realistiskt nu..
Citera
2023-03-19, 10:56
Medlem
Amortera i ditt fall skulle jag säga. Din klumpsumma är ju av ganska stor andel i förhållande till lånet.

Då blir du av med den kostnaden, investeringar vet man aldrig var det bär av med, särskilt inte i dessa tider. Du kan förlora allt, med största sannolikhet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback