Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-18, 14:12
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Knappast. Om tömningen är värd mer än en spottstyver för myndigheterna eller vilka som nu är intresserade, återställer de bara uttaget till funktion i ett elektroniklabb. Lite lödande och donande men ingen rocket science i de flesta fall.
Fast förutsatt svår kod och att de tar mobilen när den är AFU så är jag rätt övertygad om att mobilen på ett eller annat sätt kommer stängas av och bli BFU när de lagar den.
Citera
2023-03-19, 09:22
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
GrapheneOS.
Så den funktionen finns inte i android?
Får ta och fixa ny mobil och grapheneOS. Någon rekommendation på mobil?
Citera
2023-03-19, 10:53
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Så den funktionen finns inte i android?
Får ta och fixa ny mobil och grapheneOS. Någon rekommendation på mobil?
Nej dessvärre inte.

Här har du 4 förslag:
Köp Pixel 6a som kostar 3790.
Köp Pixel 7 som kostar 7270.
Vänta på Pixel 7a som släpps i augusti
Vänta på Pixel 8 som släpps i oktober.

Om du har brådis skulle jag köpt Pixel 6a nu, annars hade jag väntat till Black Friday och då köpt Pixel 7a. På Black Friday gick 6a för 2990 och samma pris lär nog gälla Pixel 7a då.
Citera
2023-03-19, 13:03
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Nej dessvärre inte.

Här har du 4 förslag:
Köp Pixel 6a som kostar 3790.
Köp Pixel 7 som kostar 7270.
Vänta på Pixel 7a som släpps i augusti
Vänta på Pixel 8 som släpps i oktober.

Om du har brådis skulle jag köpt Pixel 6a nu, annars hade jag väntat till Black Friday och då köpt Pixel 7a. På Black Friday gick 6a för 2990 och samma pris lär nog gälla Pixel 7a då.

Tack, får nog vänta!
Nya mobilerna kanske får någon rolig funktion också.
Citera
2023-03-20, 19:43
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Japp.
När jag fabrikåterställer min iPhone X har jag kvar både appar, bilder, kontakter osv. Med andra ord skrivs inte datan över.
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Finns det någon motsvarighet för detta fast för android?
Detta funkar inte för iPhone X så vitt jag googlat fram. Finns nåt alterenativ?
Citera
2023-03-20, 19:51
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyttkonto12345
När jag fabrikåterställer min iPhone X har jag kvar både appar, bilder, kontakter osv. Med andra ord skrivs inte datan över.

Detta funkar inte för iPhone X så vitt jag googlat fram. Finns nåt alterenativ?
Köp en bättre mobil?
Citera
2023-03-21, 14:12
  #19
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyttkonto12345
När jag fabrikåterställer min iPhone X har jag kvar både appar, bilder, kontakter osv. Med andra ord skrivs inte datan över.

Detta funkar inte för iPhone X så vitt jag googlat fram. Finns nåt alterenativ?

Fast det där stämmer inte. Vid fabriksåterställning raderas krypteringsnyckeln och telefonen återställs till fabriksinställning. Antagligen väljer du att återskapa från en iCloud-backup under uppstarten efter återställning, då får du ju tillbaka allting därifrån.
Citera
2023-03-22, 21:38
  #20
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Jag noterade något märkligt i min iPhone 11, med senaste iOS-versionen häromdagen. Batteriet var nästan helt urladdat, kanske omkring 4 % kvar. Jag stängde av telefonen och satte den på laddning. När jag startade upp den igen efter ett antal timmar (svart skärm med äpplet) så hamnade jag direkt på PIN-inmatningen för SIM-kortet. När jag matat in PIN så var jag inne i telefonen, utan att ange lösenord för avkryptering i BFU-mode.

Hur är det ens möjligt? Vad hände? Jag litar inte på min telefon längre! Har läst om ett liknande problem/bugg i Android, men då handlade det om att ta ut och sätta in SIM-kortet. Jag försöker absolut inte sprida FUD, och jag har inte kunnat återupprepa det ännu.

Vad hände? Har ni några tankar om det hela? Användarfel, bugg, bakdörr?

OBS! Jag är ingen brottsling, men jag gillar IT och integritet!
__________________
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2023-03-22 kl. 22:33.
Citera
2023-03-24, 02:21
  #21
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cl0ud
Alfanumeriskt lösenord
Om personen som försöker tömma din mobiltelefon använder sig av en "bruteforce" attack blir det upp till x100 gånger svårare om ditt lösenord består av alfanumeriska symboler istället för endast siffror.

Glöm inte bort bokstäver, stora som små!

Citat:
Inaktivera FaceId
FaceId är en väldigt användbar funktion, även för dig som privatperson men även för "tömmare". Genom ett par bilder på dig kan en "tömmare" använda sig av AI för att generera en 3D modell på ditt ansikte och använda den för att låsa upp telefonen.

Lite daterade artiklar så jag förutsätter att Apples programvara har blivit säkrare. Dessutom krävdes det betydligt mer än bara några bilder för att det skulle fungera. Möjligtvis med University of North Carolinas' försök som ett undantag.

Värt att notera är lagändringen från förra året:

Citat:
Biometrisk autentisering
17 f § Om det finns anledning att anta att någon har möjlighet att öppna ett avläsningsbart informationssystem genom biometrisk autentisering är han eller hon skyldig att på tillsägelse av en polisman medverka till detta, om en genomsökning av ett beslagtaget föremål, en husrannsakan eller en genomsökning på distans annars försvåras. Om han eller hon vägrar, får en polisman genomföra autentiseringen.

Så skippa Face-ID och fingeravtryck!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback