Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-11, 18:10
  #11245
Medlem
Har 1,5 dosa kvar nu och tänker för första gången ge det ett riktigt försök att sluta.

Ca 20 års snusande, en dosa om dagen sedan start.
Jag snusar dygnet runt ordagrant, byter snus ca 3 gånger varje natt då jag vaknat av allt rinnande. Då spottas den ut och in kommer en ny.

Jag skäms för mig själv att vara så extrem i snusandet, men jag har allt för länge varit rädd för att ta tag i det!

Jag återkommer när sista prillan åker ur.

Har inte så många att ta hjälp av mentalt så är tacksam att en tråd som denna finns
Citera
2023-03-12, 20:04
  #11246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonhoran
Slutade i fredags den 3/3 på kvällen. Snusat i ca 12-13 år. Hade alltid inne en prilla från att jag vaknade till att jag gick och la mig. Upplevt yrsel emellanåt. Men känns fortfarande bra och försöker intala mig själv att det inte är värt det även när jag är sugen på en.

Nu har jag varit snusfri i ca 9 dagar. Kan fortfarande känna lite abstinens emellanåt. Yrseln är borta. Känner mig betydligt piggare och starkare än tidigare. Behöver färre timmars sömn. Allt känns mycket bättre utan snus förutom abstinensen då. Hoppas det fortsätter så.
Citera
2023-03-13, 14:14
  #11247
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomullspinne
Har 1,5 dosa kvar nu och tänker för första gången ge det ett riktigt försök att sluta.

Ca 20 års snusande, en dosa om dagen sedan start.
Jag snusar dygnet runt ordagrant, byter snus ca 3 gånger varje natt då jag vaknat av allt rinnande. Då spottas den ut och in kommer en ny.

Jag skäms för mig själv att vara så extrem i snusandet, men jag har allt för länge varit rädd för att ta tag i det!

Jag återkommer när sista prillan åker ur.

Har inte så många att ta hjälp av mentalt så är tacksam att en tråd som denna finns

Skämmes icke. Vi är många som har liknande historier. Att byta snus på natten är inget jag gjort, men å andra sidan stoppade jag in 4 General Long Portion åt gången när jag till slut såg mig i spegeln och gillade inte den jag blivit. Att sluta känns oöverstigligt i början, men även du kommer att häpnas av känslan av "det går faktiskt" när man väl börjat skrapa på ytan.

Jag minns när jag slutade, jag var på ICA och köpte den vanliga stocken snus när jag fick ett infall och gick in på det närbelägna apoteket och började titta på Niquitin. Expediten såg stocken under armen på mig och sa man inte borde kombinera snus och Niquitin :-) Jag sa att det var lugnt, jag har inte bestämt mig än. Men jag köpte Niquitin och påbörjade slutandet inom kort. (Dock var Niquitin en fälla för mig, det innebar INTE att sluta utan min hjärna bytte drog blixtsnabbt. Så när Niquitinet var slut började slutandet på allvar) Men det gick.
Citera
2023-03-17, 08:59
  #11248
Medlem
ermexs avatar
Slutade snusa för 3 dagar sen efter 4år av ungefär 2-3 dosor i veckan.

Första två dagarna var hemska, psykoskänslor och extrem aggressivitet, ungefär som de psykiska effekterna av att ta trenbolone och lida av sömnlöshet. Nu under dag 3 mår man bättre, yrseln är borta och man börjar se mer positivt på hela grejen. Vaknade 04 inatt klarvaken, sover alltid 8-9h kontinuerligt oavsett, så nikotinet borde lämna kroppen nu kanske.
Citera
2023-03-19, 09:59
  #11249
Medlem
ermexs avatar
Fan det börjar bli bättre nu alltså. Dag 6, yrseln och aggressiviteten är borta, känner mig mycket gladare och den lilla ångest jag hade när jag snusade är helt borta. Somnar direkt när jag går och lägger mig, innan tog det uppemot timmar att somna. Dock vaknar jag tidigt, tidigare än vanligt, men jag antar att det är lite abstinens kvar.
Citera
2023-03-21, 09:22
  #11250
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ermex
Fan det börjar bli bättre nu alltså. Dag 6, yrseln och aggressiviteten är borta, känner mig mycket gladare och den lilla ångest jag hade när jag snusade är helt borta. Somnar direkt när jag går och lägger mig, innan tog det uppemot timmar att somna. Dock vaknar jag tidigt, tidigare än vanligt, men jag antar att det är lite abstinens kvar.
Bra där!
Vad än du gör, fortsätt med det. Men kom ihåg att det svåra är inte att sluta, utan att inte börja igen. Så fortsätt, släpp inte garden. Förr eller senare kommer du att få till synes jättelogiska anledningar till att börja igen och då gäller det att vara stark.
Citera
2023-03-21, 09:23
  #11251
Medlem
Mekkys avatar
Hädare!
Citera
2023-03-22, 02:32
  #11252
Medlem
Saken med snus är att det är lätt att sluta snusa, men svårt att fortsätta sluta snusa.

Dem allra flesta trillar in i fällan igen, förr eller senare.
Citera
2023-03-22, 11:57
  #11253
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkk22
Saken med snus är att det är lätt att sluta snusa, men svårt att fortsätta sluta snusa.

Dem allra flesta trillar in i fällan igen, förr eller senare.

Ja, det är så förbannat jävla svårt att långsiktigt hålla sig ifrån det. T.o.m jämfört med starka droger i mitt fall.

Har testat allt möjligt. Sista försöken så började/slutade jag typ var tredje dag bara för att bli van vid abstinensen och forma ett rationellt förhållningssätt till den. Sedan snusade jag bara på kvällarna efter jobbet. Sedan bara tre prillor/dag. Sedan veckor utan. Sedan…

Första dagarna är relativt jobbiga. De kommande veckorna så är man tjurigare, mindre kreativ och tröttare, men samtidigt glad över att kroppen mår bättre. Sömnkvaliteten ökar markant. Efter runt två månader dock kommer den riktiga jävla dippen för min del. Det är så sjukt svårt att acceptera att jag inte kan utföra det jag vill på samma sätt i brist på dopamin. Mitt yrke kräver väldigt mycket fokus, så dopaminbristen ställer till stora problem. Kan inte sjukskriva mig i månader heller liksom. Träning hjälper, likaså meditation och att hålla sig från kolhydrater, men bara i ett par timmar.

Det är helt enkelt ett jävla dilemma att må skit i nuet över en obestämd tid, i hopp om att det kanske vänder till det bättre längre fram. Samtidigt som pressen på allt praktiskt som faktiskt måste göras bara blir mer påtaglig. Allt i samma veva som man vill bli fri från sitt beroende och egots grepp, och har dåligt samvete för att man inte lyckas.

Själva kampen mot beroendet blir nästan som ett beroende i sig.
__________________
Senast redigerad av Observerad 2023-03-22 kl. 12:06.
Citera
2023-03-22, 20:23
  #11254
Medlem
ermexs avatar
Undrar nu efter 9 dagar när sömnbesvären försvinner? Vaknar mellan 04-06 varje morgon och har svårt att somna om. Motivationen och alla andra faktorer känns återställda, uppfattar mig själv som väldigt psykiskt stark, men klart det nog blir värre psykiskt.
Citera
2023-03-23, 06:37
  #11255
Medlem
VergissMichs avatar
Slutade snusa och livet förändrades på en natt. Någon annan?

Jag hade inga planer på att sluta efter att ha snusat en dosa om dagen i snart 15 år. Som "tur" var åkte jag på en magsjuka för 3 veckor sedan och vid mitt tillfrisknande ca 2 dygn senare tänkte jag ge livet ett försök utan snus bara sådär. Trots att kroppen automatiskt kände efter i byxfickan då och då under de första dagarna har jag inte varit sugen på snus en enda gång sen dess. Utöver att jag inte känner något sug har det här hänt:
  • Alla sömnproblem försvunna, somnar på 1 minut och vaknar automatiskt innan larmet, pigg, varje dag. Förut hade jag enorma problem med sömnen.
  • Humöret extremt mycket mer stabilt
  • Magen mycket mer stabil, inte för att jag hade några större problem innan men kunde vara förstoppad i två dagar och sen skita 3 gånger på en dag osv. Nu är det en gång om dagen samma tid varje dag.
  • Aptiten mycket bättre, har alltid haft svårt att äta, nu äter jag 6 gånger om dagen med god aptit.
Visste inte att snuset påverkade mig negativt så mycket, särskilt med sömnen och kosten, då jag inte varit utan det sen tidiga tonåren.

Är det någon annan som har varit med om samma sak? Särskilt att ha snusat så pass länge och inte ha någon abstinens tycker jag är väldigt konstigt. Om ni upplevt samma sak som jag, kom abstinensbesvären senare eller har vissa av oss verkligen såhär lätt för att bara sluta med nikotin?
Citera
2023-03-23, 06:43
  #11256
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VergissMich
Jag hade inga planer på att sluta efter att ha snusat en dosa om dagen i snart 15 år. Som "tur" var åkte jag på en magsjuka för 3 veckor sedan och vid mitt tillfrisknande ca 2 dygn senare tänkte jag ge livet ett försök utan snus bara sådär. Trots att kroppen automatiskt kände efter i byxfickan då och då under de första dagarna har jag inte varit sugen på snus en enda gång sen dess. Utöver att jag inte känner något sug har det här hänt:
  • Alla sömnproblem försvunna, somnar på 1 minut och vaknar automatiskt innan larmet, pigg, varje dag. Förut hade jag enorma problem med sömnen.
  • Humöret extremt mycket mer stabilt
  • Magen mycket mer stabil, inte för att jag hade några större problem innan men kunde vara förstoppad i två dagar och sen skita 3 gånger på en dag osv. Nu är det en gång om dagen samma tid varje dag.
  • Aptiten mycket bättre, har alltid haft svårt att äta, nu äter jag 6 gånger om dagen med god aptit.
Visste inte att snuset påverkade mig negativt så mycket, särskilt med sömnen och kosten, då jag inte varit utan det sen tidiga tonåren.

Är det någon annan som har varit med om samma sak? Särskilt att ha snusat så pass länge och inte ha någon abstinens tycker jag är väldigt konstigt. Om ni upplevt samma sak som jag, kom abstinensbesvären senare eller har vissa av oss verkligen såhär lätt för att bara sluta med nikotin?
Är det inte uppenbart? Nikotin höjer blodtrycket och fräter på magen, och minskar hunger. Det är därför människor som slutar röka går upp i vikt, och är en av anledningarna till att småtjejer röker, för att hålla vikten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback