2023-03-16, 03:36
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Min bridgesii växer ca 10% per år från 80 cm till 110 cm på tre år, men jag maximerar inte tillväxten för det kan stressa så de blir sjuka.

Min terscheckii från Wermland växer jättelångsamt.

Vill du komma igång snabbt ska du börja med att köpa stora kaktusar.

Vintertid är bra att ha stark extrabelysning och inte vattna alls.
Mörkt, kallt och blött får kaktusar att ruttna.

Bridgesii, pachanoi och peruvianus är de man ska satsa på om man vill ha lättskötta och förhållandevis snabbväxande.

Jag ska låta min 1,1 meters kaktus bli minst 1,6 meter innan jag delar den i två.
Det tar tid att utveckla nya rätter så det minskar tillväxten om man delar sin kaktus hela tiden.

Jag kommer med nuvarande tillväxttakt ha runt 3 meter Bridgesii om 12 år, d v s så mkt att jag kan skörda en tripp per år då. Om 12 år.
Citera
2023-03-18, 07:55
Medlem
g-in-a-gis avatar
Hur breda krukor behöver man ha egentligen för bäst tillväxt? Finns det något bra riktmärke på ett ungefär?
Jag har en SP på 7 cm och en Peyote på 2 cm, i höjd alltså. Har dem i små krukor på 8 cm i diameter. Jag vill inte plantera om i onödan och störa dem. Vad tror ni?

Jag haft SP förr i tiden och jag tyckte att jag blev förvånad hur lite rötter de hade i förhållande till totalen när jag planterade om.
Senast redigerad av g-in-a-gi 2023-03-18 kl. 07:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback